تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه :

کاهش نرخ اوراق سخاب از ۳۰ به ۱۶ درصد

یک کارشناس بازار سرمایه از کاهش نرخ اوراق سخاب از ۳۰ به ۱۶درصد با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خبر داد و گفت: انتشار ۸۴ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بودجه ۹۷ دیده شده است.
کاهش نرخ اوراق سخاب از ۳۰ به ۱۶ درصد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،  علیرضا سیری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: دولت هر ساله سهم تامین مالی خود را از طریق انتشار اوراق بدهی بیشتر می‌کند و بر این اساس قرار است که با توجه به بودجه سال 97 کل کشور، دولت 84 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر نماید. البته امسال نیز انتشار 79 هزار میلیارد تومان اوراق پیش بینی شده بود که تاکنون 43 هزار میلیارد تومان آن منتشر شده است.

وی افزود: در بازار سرمایه نهادهای مختلفی مشغول به کار هستند که بر اساس سیاست‌های خود اقدام به مشارکت در این بازار می‌کنند؛ بر این اساس شرکتهای تامین سرمایه نیز قادر هستند تا در امور پرریسک سرمایه گذاری کرده و در مقابل، سود بالایی را هم به مردم بدهند؛ اما این یک سیاست درست نیست؛ چرا که شرکتهای تامین سرمایه یا باید اوراق با ریسک بالا بخرند یا اینکه در بانکها سرمایه گذاری کنند که آن هم ریسک بالایی دارد؛ این در شرایطی است که دغدغه اصلی کشور اکنون نظام بانکی است که سپرده‌های جذب شده در بانکها قدرت پاسخگویی به سپرده گذاران را ندارد و هر زمان که همه سپرده گذاران برای برداشت پول خود به بانک مراجعه کنند، این مشکل وجود دارد که بانک نتواند پاسخگو باشد.

سیری گفت: موسسات اعتباری نیز درست در جایی دچار مشکل شدند که سپرده گذاران برای برداشتن پول خود هجوم آوردند؛ بنابراین شرکتهای تامین سرمایه یا صندوق ها هم اگر با ریسک بالا به سرمایه گذاری بپردازند ممکن است دچار چنین مشکلاتی شوند. بر همین اساس بود که وقتی ما نرخ سود خود را کاهش دادیم، پول بزرگی در حدود 200 میلیارد تومان خارج شد ولی این موضوع کاملا پیش بینی شده بود ولی در مقابل، ریسک بالایی را تقبل نکردیم.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه  مبنی بر اینکه آیا خطر تکرار موسسات اعتباری غیرمجاز برای صندوق های سرمایه گذاری نیز وجود دارد افزود: همه تلاش این است که ریسک کمتری را متوجه سهامداران کنیم چراکه اگر مدیر صندوق، سرمایه‌گذاری را صورت دهد که زیان ده باشد، این زیان به کل واحدهای سرمایه گذاری و سهامداران منتقل خواهد شد و ضرر آن برای عام مردم خواهد بود. پس اکنون ما در جذب پول مشکل نداریم و البته هستند صندوق هایی هم که نرخ بالای سود می دهند.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار، مصوبه بسیار مناسبی داشته که بر مبنای آن، صندوق های با درآمد ثابت باید پرتفوی خود را به صورت روزانه بر روی کدال قرار دهند؛ بنابراین سرمایه گذاری که قصد دارد در هر صندوق سرمایه گذاری کند، باید ابتدا بررسی نماید که این منابع، در کجا سرمایه گذاری می شود و آیا صندوق، توانایی پرداخت این سود را دارد که البته بررسی های ما نشان می دهد که برخی صندوق ها ریسک بالایی دارند؛ اما به هرحال هستند صندوق هایی هم که سود 18 درصدی می دهند ولی ریسک پایین تری نسبت به آن صندوق هایی دارند که 15 درصد سود می دهند؛ بسته به مدیریت صندوق دارد.

سیری گفت: اکنون نظام بانکی، توانایی بازدهی سالانه 20 تا 25 درصد را ندارد که بخواهد سپرده جذب کند؛ اما هنوز هم سپرده با نرخ سود بالا برای مردم جذابیت دارد. بنابراین پرداخت سود بالا از سوی صندوق های سرمایه گذاری ریسکی است که در آینده می توان متصور بود و به خاطر همین هم بانک مرکزی به این موضوع ورود کرده است.

وی اظهار داشت: دولت برای اینکه نرخ رشد اقتصادی را در برنامه ششم توسعه 6 درصد تعیین کرده است، راهی به جز جذب سرمایه گذار خارجی برای دستیابی به آن ندارد. بنابراین باید منابع مالی ارزان به پروژه ها و صنعت داده شود و اگر این اتفاق عملیاتی نشود، باید راهکارهای دیگری را پیگیری کرد. دولت سال گذشته ده هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کرده تا بدهی خود را تهاتر کند؛ ضمن اینکه دولت سیستم بانکی را ترمیم کرده و یکی از شاکله های تامین نظام بانکی این است که جلوی رشد نقدینگی را بگیرد؛ پس بانک باید پول مولد تولید کند.

سیری یکی از دغدغه های کشور را قفل شدن سیستم بانکی دانست و خاطرنشان کرد: بانکها با توجه به اتفاقاتی که در دوره های گذشته رخ داده، تسهیلاتی را پرداخت کرده اند که اکنون در بازپرداخت آن مشکلاتی بروز کرده است.

وی افزود: در این میان شرکتهای تامین سرمایه، نقش اصلی را به عهده دارند که کار بازارگردانی را انجام می‌دهند و این نقش به همراه تجهیز منابع انجام می‌گیرد؛ در این میان صندوق پارند که یک صندوق ETF است از نظر حجم معاملات به رتبه یک بازار سرمایه رسیده است و این صندوق قرار است که حجم بزرگتری را در برگیرد.

سیری اظهار داشت: نظارت بانک مرکزی بر صندوق های سرمایه گذاری نباید منجر به شکل گیری بروکراسی های اداری پیچیده شود. بلکه بانک مرکزی باید موانع را رفع کند و صندوق ها را به نقطه پایداری برساند. بر این اساس بعد از گذر زمان، صندوق ها وجهه بهتری در بازار پیدا خواهند کرد. این در حالی است که کاهش نرخ اوراق سخاب از 30 به 16 درصد با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه صورت گرفته و انتشار 84 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بودجه 97 دیده شده است.

وی ادامه داد: یک تیم هماهنگ شده تا با پیمانکاران برای انتشار اوراق صحبت کند و تلاش می کنیم اوراق با کمترین نرخ تنزیل فروخته شود؛ نکته مهم دیگر که رویکرد اصلی شرکت در سال آینده است، به پتانسیل بانک صادرات برمی گردد که این بانک با توجه به شعب خارج از کشوری که دارد مستعد فروش اوراق ارزی است؛ به خصوص اینکه بانک صادرات بابت بدهی های سررسید گذشته از وزارت نفت طلبکار است. دولت می تواند 3 میلیارد یورو بابت بدهی سررسید گذشته وزارت نفت اوراقی را منتشر کند که البته امسال به ارز ریالی تبدیل شده است.

سیری با اشاره به اینکه سپهر در بحث مدیریت ثروت نیز وارد شده است، گفت: امسال برای سهامداران خود 42 درصد بازدهی ایجاد کرده ایم؛ به طوریکه 124 میلیارد سود روی 300 میلیارد تومان سرمایه اولیه اضافه شد

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf.mdciw6d1jgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین