تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۲
جالب است ۰
مدیر کل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی خبر داد:

تسهیل استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک

بانک مرکزی در دومین گام موثر به منظور ساماندهی به وضعیت چک در کشور، پس از پیاده سازی کامل سامانه چکاوک، فردا سه‌شنبه به صورت رسمی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) رونمایی خواهد کرد
تسهیل استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بانک مرکزی اعلام کرد، فردا سه‌شنبه ۲۸ شهریور در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار آیین رونمایی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) برگزار می‌شود.

این طرح با همت کارشناسان بانک مرکزی به منظور رفع مشکلات فعلی کاربری چک پیاده‌سازی شده است و اجرای آن در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک را دربر خواهد داشت.

سامانه مورد اشاره با مشارکت تمامی بانک‌ها از روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد و از نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ پذیرش دسته چک‌های صادره‌ قبلی بانک‌ها در چکاوک متوقف خواهد شد و تداوم ارایه‌ی خدمت به آن صرفاً محدود به بانک صادرکننده می‌شود

مدیر کل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی در اینباره گفت: این سامانه دو کاربرد دارد. از جمله اصلاح و استاندارسازی  ابعاد و اندازه برگه های چکی است که در جامعه استفاده می شود و همچنین طرح و شکل و نحوه جاگذاری اقلام در چک ها در همه بانک ها بصورت یکپارچه در خواهد آمد.

ناصر حکیمی افزود: مشکلات ناشی از جعل چک، کپی کردن و مخدوش کردن چک ها با راه اندازی این سامانه به حداقل خود کاهش پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از راه اندازی این سامانه فرایند صدور دسته چک بصورت متمرکز انجام خواهد شد و شخصی سازی شکل صدور دسته چک پس از اعتبار سنجی کامل متقاضی دسته چک صورت می گیرد.

حکیمی اذعان داشت نکته مهم در اینباره این است که روی هر برگه چک یک شماره منحصر به فرد خواهید داشت که با استفاده از آن می توانید آخرین وضعیت اعتباری صادرکننده چک را استعلام کنید.این امر باعث کاهش مخاطره پذیرش چک توسط ذینفعان شده و با افزایش مسئولیت صادرکنندگان چک اصلاح رفتاری را سبب خواهد شد.      

 منبع: اگزیم نیوز

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.sqma2bq0ola82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین