تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۴
جالب است ۰
در گفتگو با یک اقتصاددان و استاد دانشگاه بررسی شد:

فضای کسب وکار شفاف لازمه جذب سرمایه خارجی

زهرا کریمی: در شرایطی که دچار رشد اقتصادی پایین و مشکلات جدی بیکاری یا مشاغلی با بهره‌وری پایین هستیم، نیاز به ایجاد یک فضای کسب‌وکار شفاف و اطمینان‌بخش داریم. اگر این فضای شفاف و تضمین‌ها و اطمینان خاطر برای جلب سرمایه‌های خارجی به صورت جدی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و قضایی ایران شکل بگیرد، آثار مثبتش را در سرمایه‌گذاری داخلی هم خواهیم دید.
فضای کسب وکار شفاف لازمه جذب سرمایه خارجی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بیکاری از جمله معضلات دردناکی است که جامعه جوان کشور بیش از پیش با آن روبه‌روست. هجوم بیکاران برای پیوستن به بدنه دولت و فقدان ارائه امکانات سرمایه گذاری سازماندهی شده برای ایجاد اشتغال، از جمله مسائلی است که کمتر در بودجه‌ریزی به آن توجه می شود. از سوی دیگر یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، رونق در بخش صنعت است. چرا که حمایت از صنایع می تواند افزایش تولید و ایجاد اشتغال را به همراه داشته باشد.

در این راستا دکتر زهرا کریمی، استاد دانشگاه مازندران در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص صنایع اشتغالزا گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران توانایی ایجاد شغل بیشتر از این را ندارد. ما امروز در رکود هستیم و در این شرایط برای به حرکت درآوردن توانمندی ها، نیازمند برخی فاکتورها هستیم که بتوانیم با تولید مطلوب و تقویت توان مالی واحدها شرایط مناسب را دراین جهت فراهم کنیم.

این اقتصاددان افزود: هر کدام از صنایع کشور ما به نحوی گرفتار هستند، به عنوان نمونه بازار مسکن در رکود به سر می برد، صنایع نساجی که از جمله صنایع کاربر به شمار می روند، ورشکسته و در مرز تعطیلی قرار گرفته اند از سوی دیگر صنایع خودروسازی با مازاد نیروی کار مواجه هستند، بنابراین در شرایط کنونی کشور ما توانایی اشتغالزایی چندانی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از اساسی ترین چالش های چشم انداز اقتصاد ایران پدیده جهانی شدن است که در راستای آن برخورداری از صنعت رقابت پذیر برای اقتصاد اجتناب ناپذیر است. به نظر می رسد از اقدامات مهم و اساسی کشور در دستیابی به اهداف سند چشم انداز، بهبود فضای کسب و کار و رقابتی نمودن آن در کشور است. آنچه مسلم است اصلاح فضای کسب و کار و بهبود شاخص های مزبور در عرصه جهانی نه تنها گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت جنبه مشارکت بخش خصوصی است.

کریمی اظهار کرد: بهبود فضای کسب و کار می تواند روند سرمایه گذاری در اقتصاد را تسهیل کرده و با ایجاد فضای امن برای فعالان حوزه اقتصادی،‌ شرایط مناسبی را برای رونق تولید فراهم آورد از همین رو می توان گفت که یکی از مهمترین پیش شرط های رونق اقتصادی و خروج از رکود،‌ بهبود فضای کسب و کار خواهد بود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی صنایع بیش از پیش نیازمند حمایت مسولان هستند. در این بین توجه به اقتصاد مقاومتی نیز اهمیت بسزایی دارد، ما باید اقتصاد کشور را آنقدر مقاوم کنیم که تلاطم هایی مثل ریاست جمهوری ترامپ و... حداقل تاثیر را بر اقتصاد بگذارد. از سوی دیگر عدم اطمینان به آینده موجب می شود تا سرمایه گذاران خارجی رفته رفته از کشور دوری جویند.

به گفته وی البته در این بین سیاست های دولت میانه و امنیت سیاسی در داخل ایجاد شده اما شرط کافی و لازم نیست به دلیل اینکه تنش هایی در این میان وجود دارد که وضعیت بین المللی کشور ما را مبهم کرده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: وجود مشکلات گوناگون در فضای کسب و کار ایران موجب شده سرمایه گذاری صورت نگیرد، بدین ترتیب در فضای موجود هیچ کدام از صنایع توان و قدرت لازم جهت اشتغالزایی را پیدا نخواهند کرد. واقعیت این است که امروزه آنقدر فضای رقابتی افزایش یافته که اگر کوتاهی صورت گیرد و به خواسته مشتریان توجه نشود رقبا گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند.

وی ادامه داد: بنابراین باید در جایگاه سیاست گذاری در ارتباط با ورود سرمایه گذاران خارجی و به ویژه داخلی مراقبت های لازم انجام گیرد تا امکان شکل گیری مشاغل جدید در صنعت به وجود آید. در واقع با این سیاست زمینه تحرک در اقتصاد را فراهم کرده و می توانیم صنایع را مورد تحول جدی قرار دهیم.

کریمی با اشاره به اینکه صادرات می تواند به اشتغال کمک کند، گفت: محصولات صادراتی ما در حال حاضر منوط به میعانات گازی، فلزات اساسی و تا حدودی پتروشیمی و... است که با استفاده از ظرفیت های موجود انجام می گیرد، از آنجاییکه این صنایع سرمایه بر هستند اشتغالزایی محدودی دارند.

وی با اشاره به اینکه باید وارد عرصه صادرات صنایع کاربر شویم، اضافه کرد: به عنوان نمونه صنعت نساجی یک صنعت کاربر است و اگر مقدمات رشد و توسعه آن در کشور فراهم شود توانایی افزایش صادرات صنعتی کشور را خواهد داشت اما صنایع بزرگ همچون فلزات اساسی که با مازاد نیروی کار نیز مواجه اند با افزایش صادرات نباید انتظار افزایش اشتغال زیادی را داشت.

به گفته وی صنایع کاربر قابلیت و توان صادرات را داشته و می توانند در عرصه افزایش اشتغال نقش داشته باشند که در حال حاضر در شرایط مطلوبی به سر نمی برند.

کریمی با اشاره به اقتصاد آسیب دیده ایران، پیشنهاد کرد: یکی از راه حل ها در چنین شرایطی ایجاد اطمینان برای سرمایه گذارن خارجی و از همه مهمتر ایرانیان مقیم خارج است. ایرانیان سرمایه دار که در صورت جذب می تواند اقتصاد ایران را در مسیر توسعه قرار دهد.

کریمی افزود: به عبارت دیگر در شرایطی که دچار رشد اقتصادی پایین و مشکلات جدی بیکاری یا مشاغلی با بهره‌وری پایین هستیم، نیاز به ایجاد یک فضای کسب‌وکار شفاف و اطمینان‌بخش داریم. اگر این فضای شفاف و تضمین‌ها و اطمینان خاطر برای جلب سرمایه‌های خارجی به صورت جدی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و قضایی ایران شکل بگیرد، آثار مثبتش را در سرمایه‌گذاری داخلی هم خواهیم دید.

وی در پایان گفت: در ایران از آنجا که گشایش اقتصادی و سیاسی به آن معنا نداشتیم، نه‌تنها نمی‌توانیم نخبگان و نیروهای مستعد و زبده کشورمان را نگه داریم بلکه نتوانستیم زمینه بازگشت آنها را نیز فراهم کنیم. به نظر می‌رسد وجود برنامه‌های کلان اقتصادی دولت و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و کاهش دادن ریسک این سرمایه‌گذاری‌ها از جمله کارهایی است که باید از جانب مسوولان پیگیری شود تا رغبت مهاجران در این راستا افزایش یابد.

 بیکاری از جمله معضلات دردناکی است که جامعه جوان کشور بیش از پیش با آن روبه‌روست. هجوم بیکاران برای پیوستن به بدنه دولت و فقدان ارائه امکانات سرمایه گذاری سازماندهی شده برای ایجاد اشتغال، از جمله مسائلی است که کمتر در بودجه‌ریزی به آن توجه می شود. یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، رونق در بخش صنعت است. حمایت از صنایع می تواند افزایش تولید و ایجاد اشتغال را به همراه داشته باشد.

در این راستا دکتر زهرا کریمی در خصوص صنایع اشتغالزا گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران توانایی ایجاد شغل بیشتر از این را ندارد. ما امروز در رکود هستیم و در این شرایط برای به حرکت درآوردن توانمندی های نیازمند برخی فاکتورها هستیم که بتوانیم با تولید مطلوب و تقویت توان مالی واحدها شرایط مناسب را دراین جهت فراهم کنیم.

وی افزود: به عنوان نمونه بازار مسکن در رکود به سر می برد، صنایع نساجی که از جمله صنایع کاربر به شمار می روند، ورشکسته و در مرز تعطیلی قرار گرفته اند از سوی دیگر صنایع خودروسازی با مازاد نیروی کار مواجه هستند، بنابراین در شرایط کنونی کشور ما توانایی اشتغالزایی چندانی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از اساسی ترین چالش های چشم انداز اقتصاد ایران پدیده جهانی شدن است که در راستای آن برخورداری از صنعت رقابت پذیر برای اقتصاد اجتناب ناپذیر است. به نظر می رسد از اقدامات مهم و اساسی کشور در دستیابی به اهداف سند چشم انداز، بهبود فضای کسب و کار و رقابتی نمودن آن در کشور است. آنچه مسلم است اصلاح فضای کسب و کار و بهبود شاخص های مزبور در عرصه جهانی نه تنها گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت جنبه مشارکت بخش خصوصی است.

کریمی افزود: بهبود فضای کسب و کار می تواند روند سرمایه گذاری در اقتصاد را تسهیل کرده و با ایجاد فضای امن برای فعالان حوزه اقتصادی،‌ شرایط مناسبی را برای رونق تولید فراهم آورد از همین رو می توان گفت که یکی از مهمترین پیش شرط های رونق اقتصادی و خروج از رکود،‌ بهبود فضای کسب و کار خواهد بود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی صنایع بیش از پیش نیازمند حمایت مسولان هستند. در این بین توجه به اقتصاد مقاومتی اهمیت بسزایی دارد، ما باید اقتصاد کشور را آنقدر مقاوم کنیم که تلاطم هایی مثل ریاست جمهوری ترامپ و... حداقل تاثیر را بر اقتصاد بگذارد. از سوی دیگر عدم اطمینان به آینده موجب می شود تا سرمایه گذاران خارجی رفته رفته از کشور دوری جویند.

به گفته وی البته از آنجاییکه سیاست های دولت میانه و امنیت سیاسی در داخل ایجاد شده است اما شرط کافی و لازم نیست به دلیل اینکه تنش هایی در این میان وجود دارد که وضعیت بین المللی کشور ما را مبهم کرده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: وجود مشکلات گوناگون در فضای کسب و کار ایران موجب شده سرمایه گذاری صورت نگیرد، بدین ترتیب در فضای موجود هیچ کدام از صنایع توان و قدرت لازم جهت اشتغالزایی را پیدا نخواهند کرد.واقعیت این است که امروزه آنقدر فضای رقابتی افزایش یافته که اگر کوتاهی صورت گیرد و به خواسته مشتریان توجه نشود رقبا گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند.

وی ادامه داد: بنابراین باید در جایگاه سیاست گذاری در ارتباط با ورود سرمایه گذاران خارجی و به ویژه داخلی مراقبت های لازم انجام گیرد. در این صورت است که امکان شکل گیری مشاغل جدید در صنعت به وجود خواهد آمد. در واقع با این سیاست زینه تحرک در اقتصاد را فراهم کرده و می توانیم صنایع را مورد تحول جدی قرار دهیم.

کریمی با اشاره به اینکه صادرات می تواند به اشتغال کمک کند، گفت: محصولات صادراتی ما در حال حاضر منوط به میعانات گازی، فلزات اساسی و تا حدودی پتروشیمی و غیره است که با استفاده از ظرفیت های موجود انجام می گیرد، از آنجاییکه این صنایع سرمایه بر هستند اشتغالزایی محدودی دارند.

وی با اشاره به اینکه باید وارد عرصه صادرات صنایع کاربر شویم، اضافه کرد: به عنوان نمونه صنایع نساجی یک صنعت کاربر است و اگر مقدمات رشد و توسعه آن در کشور فراهم شود توانایی افزایش صادرات صنعتی کشور را خواهد داشت اما صنایع بزرگ همچون فلزات اساسی که با مازاد نیروی کار نیز مواجه اند با افزایش صادرات نباید انتظار افزایش اشتغال زیادی را داشت. به گفته وی صنایع کاربر قابلیت و توان صادرات را داشته و می توانند در عرصه افزایش اشتغال نقش داشته باشند اما در حال حاضر در شرایط مطلوبی به سر نمی برند.

کریمی با اشاره به اقتصاد آسیب دیده ایران، پیشنهاد کرد: یکی از راه حل ها در چنین شرایطی ایجاد اطمینان برای سرمایه گذارن خارجی و به ویژه ایرانیان مقیم خارج است. ایرانیان سرمایه دار که در صورت جذب می توانند اقتصاد ایران را در مسیر توسعه قرار دهند.

کریمی افزود: به عبارت دیگر در شرایطی که دچار رشد اقتصادی پایین و مشکلات جدی بیکاری یا مشاغلی با بهره‌وری پایین هستیم، نیاز به ایجاد یک فضای کسب‌وکار شفاف و اطمینان‌بخش داریم. اگر این فضای شفاف و تضمین‌ها و اطمینان خاطر برای جلب سرمایه‌های خارجی به صورت جدی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و قضایی ایران شکل بگیرد، آثار مثبتش را در سرمایه‌گذاری داخلی هم خواهیم دید.

این اقتصاددان در پایان گفت: در ایران از آنجا که گشایش اقتصادی و سیاسی به آن معنا نداشتیم، نه‌تنها نمی‌توانیم نخبگان و نیروهای مستعد و زبده کشورمان را نگه داریم بلکه نتوانستیم زمینه بازگشت آنها را نیز فراهم کنیم. به نظر می‌رسد وجود برنامه‌های کلان اقتصادی دولت و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و کاهش دادن ریسک این سرمایه‌گذاری‌ها از جمله کارهایی است که باید از جانب مسوولان پیگیری شود تا رغبت مهاجران در این راستا افزایش یابد.

منبع: اگزیم نیوز

https://sarmayegozarionline.ir/vdce.x8nbjh8xw9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین