تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۱
جالب است ۰
عضو هئیت رئیسه اتاق تهران:

بهره برداری ۲ سویه اقتصادی بعد از برجام

در ابتدا تعداد زیادی از هئیتهای خارجی به کشور رفت و آمد داشتند تا نتایج را برداشت و برآورد کنند، در حال حاضر این دستاوردها را به کشور خود بردند و نشان دادند که ایران فرصتهای زیادی دارد و باید این فرصتها را بشناسانند تا سرمایه گذاری انجام شود.
بهره برداری ۲ سویه اقتصادی بعد از برجام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،سیده فاطمه مقیمی، اولین بانوی بنیانگذار صنعت حمل و نقل و کشتیرانی خصوصی در کشور است. خود معتقد است، کار، زن و مرد ندارد.

وی در گفت و گوی اختصاصی با سرمایه گذاری گفت: من زنی هستم که صرفاً به واسطه تخصص و تجربیاتم تاکنون ایستاده‌ام پس بهتر است راه روشن آینده را ببینم.

وی همچنین معتقد است، برای ثروتمند شدن و به موفقیت رسیدن لازم است به قله فکر کنید و روی کوهپایه‌ها چادر پهن نکنید. در ادامه مصاحبه با بانوی خستگی ناپذیر که در حال حاضر عضو هئیت رئیسه اتاق تهران است را می خوانیم:

دولت بعد از برجام به دنبال فراهم کردن زمینه های رونق اقتصادی است. یکی از این زمینه ها، رفت و آمدهای هئیت های خارجی برای جذب سرمایه گذاری است، دستاورد دولت در خصوص رفت و آمدهای هئیت های خارجی به ایران چه بوده است؟ قبل از برجام نسبت به فرصتهای ایران آشنایی وجود نداشت. اما بعد از برجام فرصتی ایجاد شد تا هئیت های خارجی به ایران سرازیر شوند و ببینند سرزمین فرصتها چیست؟ و حالا که دروازها باز شده، چگونه می توانند از این فرصتها به نفع کشور خودشان استفاده کنند.

در ابتدا تعداد زیادی از هئیتهای خارجی به کشور رفت و آمد داشتند تا نتایج را برداشت و برآورد کنند، در حال حاضر این دستاوردها را به کشور خود بردند و نشان دادند که ایران فرصتهای زیادی دارد و باید این فرصتها را بشناسانند تا سرمایه گذاری انجام شود.

در حال حاضر چرا این آمد و رفتها کاهش پیدا کرده است؟ به نظر من اکنون هیئتهای خارجی در حال انتخاب راهکارهای حضورشان در ایران هستند. الان دیگر وقت آمدن هئیتهای تخصصی است. چون فرصتها را شناخته و حرفها را هم شنیده اند. بنابراین در حال حاضر هم هیئتهای خارجی و هم ما باید از این فرصتها بهره برداری کنیم.

دستاورد این رفت و آمدها برای اتاق که پارلمان بخش خصوصی است چه بوده است؟ اتاق پارلمان بخش خصوصی است. بنابراین اگر بتواند این رسالت را انجام دهد که از جایگاه بخش خصوصی به شناختن موقعیتها و فرصتهای سرمایه گذاری دوسویه برای ایرانیان خارج از کشور و خارجیهایی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند، کمک کند، این  امر می تواند فرصتهای خوبی برای کشور ما در راستای توسعه اقتصادی فراهم کند و قطعا اگر در این روند، ارتباط یا سرمایه گذاری شکل بگیرد برای دو طرف سیستم برد-برد را دارد. این برد-برد باعث می شود تا خوشبینی نسبت به ادامه سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی به وجود بیاید.

به نظر شما در حال حاضر هئیتهای خارجی شناخت کامل از سرزمین فرصتها پیدا کردنده اند؟ نمی توان گفت شناخت کامل پیدا کرده اند، اما قبل از برجام  خیلی حرفهای شاخه ای و کناره ای و شاید نا متعارف نسبت به ایران در اذعان عمومی کشورهای جهان وجود داشت که بعد از برجام و شروع این رفت و آمدها برداشتها نسبت به ایران تعغییر کرده و با چشم باز به فرصتها نگاه کردند. در حال حاضر کمتر حالت تدافعی نسبت به جامعه ما وجود دارد و برخی از کشورهای دنیا متوجه شدند تفاوتهای زیادی بین شنیده ها و دیده هایشان وجود دارد. این آمد و رفتها فرصتهای جدیدی را ایجاد کرده که نباید نادیده گرفته شود.

با توجه به برداشته شدن تحریم ها، کارآفرینان برای ورود به بازارهای جهانی برای رشد و بقا چه استراتژی برای انتطباق با شرایط را در پیش بگیرند؟ در اصل کارآفرینان همه کارهایشان درست است. اگر قانون خوب وجود داشته باشد که بتواند موفقیتهایش را نشان دهد آن زمان کارآفرین موفق، دیده می شود. اما وقتی کارآفرینان همیشه با قوانین بازدارنده مواجه می شوند، قطعا نمی توانند ارائه نقش کنند و خود را در بازارهای بین المللی نشان دهند.

عملکرد دولت در 4 سال گذشته را چطور ارزیابی می کنید؟ در خصوص عملکرد دولت، بعد از انتخابات اظهار نظر می کنم. اما بزرگترین عملکرد مثبت دولت دیپلماسی خارجی آن است. زیرا این دیپلماسی درست زیرساختی شد تا امروز بتوان در تجارت خارجی حرفی برای گفتن وجود داشته باشد. کاری که در اقتصاد تجارت می بایست زودتر از اینها اتفاق می افتاد. اما این دولت این جسارت را داشت که انجام دهد. در واقع نمره برجام 17 است.

کارشناسان معتقدند با افت صادرات واقعی مواجه هستیم. سرچشمه این افت از کجا است؟ آمار صادرات به صورت خطی نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد. اما سوال اینجا است
آیا صادرات نفتی هم شامل این صادرات است؟ بله اگر  صادرات نفتی و غیر نفتی از هم تفکیک شود شاید صادرات محصولات غیر نفتی نمره خوبی نداشته باشد.

دولت مدعی است بخش خصوصی را در اقتصاد به بازی گرفته اما نظر بخش خصوصی کاملا متفاوت است. نظر شما چیست؟ بیشتر از 80%  اقتصاد ایران دولتی است که خصوصی سازی درستی هم در آن اتفاق نیافتاده است. اما اگر ادعا بر این است که اقتصاد به دست بخش خصوصی سپرده شود طبیعت امر این است که باید راهکارهایش اتفاق بیافتد. یعنی باید قوانین خوب اجرایی، وجود داشته باشد. قوانین نوشته شده در کتابخانه که فایده ندارد.

قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار در سال 93  به دولت ابلاغ شد اما هنوز اجرا نشده، زیرا هنوز آیین نامه هایش نوشته نشده است. بنابراین قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار در حال حاضر چه فایده ای دارد؟ قانون تجارت چند سال پیش الان اجرا می شود که در اجرا با معضل مواجه است. در کل قوانین به بازنگری نیاز دارند زیرا کهنه شده اند.

بخش خصوصی همیشه معتقد بوده اقتصاد از تحریم ضربه نمی خورد از خود تحریمی ها ضربه می خورد. در حال حاضر تحریم به پایان رسیده اما خودتحریمی ها ادامه دارد. پیشنهاد شما برای برداشتن دست اندازها چیست؟ خود تحریمی از نداشتن قانون خوب حضور در جامعه اقتصاد بین المللی نشات می گیرد. خود تحریمی ناشی از این است که قانون داخلی دست و پای بخش خصوصی را بسته است. بخش خصوصی بازار یابی بین المللی انجام می دهد اما وقتی می خواهد کالا صادر کند ممنوعیت ایجاد می شود. خود تحریمی یعنی بخش خصوصی امکان وصل شدن به اتحادیه اروپا را به دلیل عدم الحاق به سازمان تجارت جهانی از دست می دهد.

وقتی هنوز تعرفه یکسان و نرخ ارز اصلاح شده نیست، بخش خصوصی نمی تواند در بازار بین المللی حضور داشته باشد. بخش خصوصی مجری است و بخش دولتی ناظر است. دولت باید ناظر قوانینی باشد که خود گذاشته است. دولت باید همه تلاش خود را انجام دهد تا این خود تحریمیها از سر راه بخش خصوصی برداشته شود.

سکان اقتصاد ایران دست کیست؟ چون سکان اقتصاد دست دولت است محوریت به سمت دیدگاه های دولت است. سیستم بازار در دنیا سیستم بازارآزاد است و رقابت در بخش خصوصی اتفاق می افتد. اگر همگامی و همسویی وجود داشته باشد قطعا می توان در بازارهای بین المللی حضور خوبی پیدا کرد.

 

خبرنگار: مینا هرمزی

https://sarmayegozarionline.ir/vdci.qawct1ar5bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین