تاریخ انتشار :جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۲
جالب است ۰
مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت:

نیاز به ۱۰۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۱۰ برای رفع ناترازی گاز

مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت با اشاره به برخی پیشنهادهای وزارت نفت در برنامه رفع ناترازی گاز گفت: برای رفع ناترازی تنها در همین حوزه تا سال ۱۴۱۰ باید نزدیک به ۱۰۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود که به‌معنای نیاز سالانه ۱۳ میلیارد دلاری است.
نیاز به ۱۰۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۱۰ برای رفع ناترازی گاز
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین، امید شاکری در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت ایران در نشست تخصصی «بررسی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به قطب گازی ضمن تأکید بر راهکارهای ایجاد تراز مثبت گازی» با بیان اینکه دستیابی به جایگاه مرکز تبادلات گازی در منطقه برای ایران، لازم و شدنی است، افزود: برای محقق‌شدن این هدف، باید ضمن سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تولید، پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف را هم با جدیت بیشتری دنبال کنیم.
مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت با اشاره به اینکه صنعت گاز ایران به‌لحاظ توسعه‌یافتگی، هم از نظر مقدار تولید و هم از نظر گسترش شبکه کارنامه درخشانی دارد، اظهارداشت: مقدار تولید گاز در ایران سالانه حدود ۳۳۰ میلیارد لیتر مترمکعب بوده است و با این مقدار تولید، با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، پس از آمریکا و روسیه رتبه سوم بیشترین تولید گاز در دنیا را در اختیار داریم.
وی تصریح کرد: در کنار این افتخارات، از حدود ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته با این فرض که مزیت رقابتی اقتصاد کشور ما دسترسی به منابع انرژی فراوان و ارزان است، سیاست صنعتی کشور به‌صورت نانوشته بر توسعه صنایع به‌شدت انرژی‌بر بنا شده است.
شاکری با بیان اینکه عمده ساخت‌وسازها بدون درنظرگرفتن ملاحظات، به بهینه‌سازی مصرف انرژی مربوط بوده و تولید برق نیز مبتنی بر نیروگاه‌های حرارتی شده است، تصریح کرد: این سیاست‌ها موجب شد امروز با وجود کسب رتبه سوم در حوزه بیشترین تولید گاز، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا هم محسوب شویم. این‌ در حالی است که مقدار مصرف گاز در بسیاری از کشورهای صنعتی و اروپایی از ایران بسیار کمتر است و ما نتوانستیم تولید ناخالص داخلی زیادی داشته باشیم و بهره‌وری انرژی در کشور بسیار پایین است.
اتلاف ۱۴ میلیارد دلار مایعات نفتی برای جبران ناترازی گاز
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای جبران ناترازی گاز در سال ۱۴۰۳ گفت: امسال به‌طور تقریبی باید ۲۴ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کنیم که عمده آن به مصرف نیروگاه‌ها می‌رسد.
مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت افزود: ارزش دلاری این مقدار سوخت مایع، حدود ۱۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود که قابلیت صادرات دارد، اما فقط به دلیل مهار مصرف باید این حجم مایعات را بسوزانیم.
در صورت نبود سرمایه‌گذاری، ناترازی گاز تا ۱۴۱۰ دو برابر می‌شود
شاکری با طرح این پرسش که در چنین شرایطی آیا در آینده چشم‌انداز مثبتی مبنی بر تعادل‌بخشی میان عرضه و تقاضای گاز وجود خواهد داشت، پاسخ داد: سال گذشته، در دوران پیک مصرف، روزانه با ۳۲۵ میلیون مترمکعب مصرف روبه‌رو بودیم و طبق بررسی‌های انجام‌شده اگر اقدامی نکنیم و هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در حوزه افزایش یا حفظ تولید انجام نشود و از طرف دیگر روند افزایشی مصرف با همین شتاب ادامه یابد، این مقدار ناترازی گاز تا سال ۱۴۱۰ حدود ۲ برابر می‌شود.
وی با بیان اینکه وزارت نفت برنامه‌ریزی لازم برای برون‌رفت از شرایط ناترازی گاز را انجام داده است، گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور، در اسفند ۱۴۰۲ برنامه‌ای در قالب دو گزارش به‌منظور رفع ناترازی در حوزه گاز و فراورده‌های نفتی تهیه و تدوین شده است.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcenv8v.jh8pvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین