تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۱
جالب است ۰
انتشار آمارهای اقتصادی نامطلوب از قلب اروپا، یعنی آلمان، رکود اقتصادی در حوزۀ یورو و افزایش نگرانی ها پیرامون این منطقه را شدت داد و موجب روی برگرداندن سرمایه گذاران از سهام های اروپایی و نهایتاً تضعیف شاخص های سهام این ناحیه شد.
کاهش شاخص های بازارهای مالی جهان
سرنوشت قیمت طلای جهانی با انتشار بیانیۀ فدرال رزرو آمریکا رقم خورد. مقامات ارشد این سازمان دولتی که از گزارش اخیر صندوق بین المللی پول رضایت چندانی نداشتند، افزایش زودهنگام نرخ بهرۀ آمریکا را کاری عجولانه خواندند. چراکه آنان معتقد بودند، کاهش رشد اقتصادی جهان، اقتصاد کشورشان را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد و تقویت شاخص دلار نیز به شروع بحرانی دیگر دامن خواهد زد.

معاملات جهانی طلا، هفتۀ گذشته را در محدودۀ 1186 دلار آغاز کرد و از سطح حمایتی 1183 دلار، مورد اقبال و توجه معامله گران قرار گرفت. در روز دوشنبه، قیمت جهانی نقره نیز همزمان با قیمت طلا اولین افزایش شارپ خود را به دلیل کاهش تقریباً یک درصدی شاخص دلار آمریکا، به انجام رسانید.

طلای جهانی در روز پنجشنبه، به کمک افزایش تقاضای فعالان بازار، بستن موقعیت توسط فروشندگان و همچنین افت شاخص دلار آمریکا تا 84.97 واحد، به نزدیکی مقاومت 1235 دلار رسید و پس از آن با فشار عرضه مواجه شد. این فشار فروش، در روز جمعه و با تقویت مجدد شاخص دلار آمریکا ادامه یافت و منجر به کاهش قیمت طلا تا سطح 1217 دلار گردید. لازم به ذکر است، قیمت نفت خام در همین روز تا کمترین قیمت 27 ماه اخیر کاهش و به سطح 83.62 دلار رسید.

انتشار آمارهای اقتصادی نامطلوب از قلب اروپا، یعنی آلمان، رکود اقتصادی در حوزۀ یورو و افزایش نگرانی ها پیرامون این منطقه را شدت داد و موجب روی برگرداندن سرمایه گذاران از سهام های اروپایی و نهایتاً تضعیف شاخص های سهام این ناحیه شد. البته توجه به این نکته ضروری است که پیش بینی صندوق بین المللی پول در خصوص کاهش رشد اقتصادی جهان، اغلب شاخص های سهام در سطح بین الملل را با روند نزولی درگیر کرد.

چن مین، تحلیلگر فلزات گرانبها در Jinrui Futures، دربارۀ معاملات طلا گفت: بیانیۀ اخیر فدرال رزرو آمریکا، حمایت مسحکمی را روی عدد 1220 دلار برای قیمت طلا فراهم آورده است. وی در ادامه افزود: افزایش قیمت طلا تا مقاومت 1240 دلار محتمل است و پس از آن انتظار داریم قیمت این فلز تا قبل از پایان سال، یکبار دیگر وارد کانال 1100 دلاری شود.

گزارش صندوق اسپایدر:

مدیران عملیاتی صندوق اسپایدر، به فروکش شدن تب افزایشی بازار در روز چهارشنبه کمک شایانی کردند. آنان در این روز مقدار 5.38 تن از موجودی طلای این صندوق را در معرض فروش قرار داده و میزان طلای آن را به 762.09 تن رساندند. گفتنی است که ذخایر طلای اسپایدر در روز جمعه باری دیگر تقلیل پیدا کرد و به سطح 759.44 تن رسید.

لازم به ذکر است که بانک های مرکزی آمریکا، ژاپن و کانادا طی روز دوشنبۀ پیش رو، در تعطیلات رسمی به سر خواهند برد. لذا انتظار افزایش نوسانات در بازگشایی بازارهای جهانی را نخواهیم داشت. در هفتۀ جاری، انتشار آمارهای تورمی در روز سه شنبه و سخنرانی خانم یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا، در روز جمعه مهمترین فاکتورهای نوسان زای بازارهای جهانی از جمله بازار طلا خواهد بود. شایان ذکر است، برای قیمت این فلز می توان نوسان در محدودۀ 1200 تا 1250 دلار را برای هفتۀ پیش رو مد نظر قرار داد.

مرجان فتاحی تحلیلگر بازارهای جهانی-آواگلد 

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg4.9taak9urrp.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین