تاریخ انتشار :جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است.

بورس کالا معاملات منصفانه را در اقتصاد رواج داد

رییس سابق هیات عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه توسعه بورس کالای ایران سلامت اقتصاد را در پی دارد، افزود: به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد، به همان میزان، آرامش و ثبات اقتصادی ایجاد شده و زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتر فراهم می آید. مهدی کرباسیان در پاسخ به این پرسش که بورس کالا در طول این سال ها چه کمکی به تولید کشور کرده است؟ گفت: تاکید می کنم که راه‌اندازی این بازار در ایجاد شفافیت برای حوزه کالایی قطعاً موثر بوده و اعتقاد دارم توسعه این بورس می‌تواند به سلامت بازارها کمک کند و موجب حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شود.

کدال 360 جایگزین کدال فعلی می شود/کدال، سمتا، سنم مصون از تحریم ها

به گفته مدیرعامل رایان بورس، سیستم های داخلی و سامانه های تحت پوشش ما کاملاً بومی هستند. همان طور که می دانید به شرکت هایی که محصولاتشان تولید داخل باشد و از سطح خاصی از تکنولوژی برخوردار باشد مجوز دانش بنیان اعطا می شود؛ از همین رو تحریم ها نمی تواند بر روی یک محصول که به صورت صد درصد تولید داخل است تاثیری داشته باشد. روح الله دهقان به فعالین بازار سرمایه اطمینان داد تحریم ها و مسایل بین المللی تاثیری بر سامانه های تحت پوشش رایان بورس گفت: پیش از سال 97 مهمترین پروژه شرکت سامانه کدال بود به طوری که رایان بورس را با سامانه کدال می شناختند و سایر پروژه های آی تی سازمان بورس و اوراق بهادار توسط پیمانکاران مختلف انجام می شد. این موضوع در پروژه ها از هم گسیختگی ایجاد می کرد و هماهنگی بین پیمانکار ها کار بسیار سختی بود.

اطلاعات نهادهای مالی به روزرسانی شد

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه سامانه CFI.CODAL.IR جزییات کاملی از فعالیت نهادهای مالی دارای مجوز در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد، افزود: هم اکنون اطلاعات این سامانه به طور کامل به روز رسانی شده است. محمدرضا معتمد در خصوص امکانات جدید سایت کدال و اطلاعات نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون تنظیمات جدیدی به عنوان نهادهای مالی در بستر سایت کدال اضافه شد که امکان دسترسی به تغییرات و جزییات فعالیت کلیه نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس اعم از تمدید مجوز، دریافت صورت های مالی، تغییر مدیریت، تغییر آدرس و هر نوع اطلاعاتی در خصوص این نهادها که بر عملکرد بازار سرمایه اثر گذار است را نشان می دهد.

چهارمین بورس استانی کشور، پیشرو در ارتقاء سواد مالی

مدیر تالار منطقه ای فارس در خصوص فعالیت های این تالار منطقه ای از ابتدای تاسیس اعلام داشت: میانگین روزانه ارزش معاملات در طی این مدت 26 میلیارد ریال و میانگین روزانه حجم معاملات 8 میلیون سهم بوده است که در واقع از این رقم 50 درصد مربوط به خرید و مابقی مربوط به فروش سهام است. کرشمه ترابیان اظهار داشت: برگزاری کلاس های آموزشی بازار سرمایه و ارتقاء سواد مالی یکی از مهم ترین اهداف تالار منطقه ای فارس است. لذا، با دانشگاه ها، ارگان ها، و سازمان های مختلف مثل اداره تعاون، بانک صادرات، جهاد دانشگاهی، اتاق بازرگانی و ... وارد تعامل شده و توانسته ایم در طی این مدت 35 هزار و 275 نفر از متقاضیان را طی 109 هزار و 900 نفر ساعت در کلاس های آموزشی با مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

یازدهم آذرماه چهارمین همایش مالی اسلامی برگزار می شود

علی صالح آبادی در نشست خبری صبح روز سه شنبه 6 آذر ماه، از برگزاری چهارمین همایش مالی اسلامی با محوریت" توسعه نهادهای مالی اسلامی و نقش آنها در ثبات اقتصادی"، یازدهم آذر ماه در سالن همایش های دکتر شهید تورانی واقع در دانشکده الزهرا خبر داد. رییس انجمن مالی اسلامی در ادامه افزود: این نشست به زیر محورهای نقش نهادهای مالی اسلامی در ثبات اقتصادی، نقش نهادهای مالی اسلامی در حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم ارزی، آسیب شناسی نهادهای مالی اسلامی و بررسی نقش آنها در فین تک ها و حوزه های دانش بنیان تحت دو پنل تخصصی پرداخته خواهد شد.

تغییرات جدید در معاملات بازار سهام

شرکت بورس و فرابورس از تغییرات جدید در نحوه معاملات خبر دادند. بورس تهران در این زمینه اعلام کرد، توقف یک روزه نماد معاملاتی ناشران پس از نوسان 20 درصد به وقفه 60 دقیقه ای تبدیل می شود. سید مهدی پارچینی، مدیر عملیات بازار نقد بورس تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد، اصلاحات مرتبط با نحوه انجام معاملات از 10 آذرماه سال جاری اجرایی می شود. مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس از تغییر روند اجرایی مفاد ماده 12 مکرر 4 خبر داد و اظهار داشت که مبنا و اصل این ماده تغییر نکرده اما طی اصلاحات صورت‌ گرفته روند اجرایی جهت ارائه اطلاعات یا ارائه درخواست مهلت توسط ناشر به زبان ساده‌ توضیح داده شده است.

بازار تشنه اخبار و اطلاعات/ مغلوب جو بازار نشوید

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان با اشاره به رشد پرشتاب بورس طی ماه های اخیر و از گذر شرایط نوسانی گفت: از اواخر خرداد تا اواسط مهر بازار رشدهای چند هزار واحدی را تجربه کرد. فعالان بازار گمان می کردند که نرخ تعادلی ارز 14 تا 15 هزار تومان خواهد شد.از طرفی به مسدود شدن کانال های نقل و انتقال بانکی، وضعیت شرکت های صادرات محور و همچنین نحوه دسترسی شرکت های تولیدی به مواد اولیه توجهی نداشتند. این مسایل از اواسط مهرماه برجسته شد و بازار به آنها واکنش نشان داد. بهزاد گلکار، «حفظ ارزش دارایی های فعلی» را بهترین راه حل پیش روی هر سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود:آنچه اکنون می تواند بهترین روش با کمترین پشیمانی تلقی شود،حفظ ارزش دارائی فعلی و رصد اخبار به منظور تصمیم‌گیری بهتر است.

تحریم، فرصتی برای شکوفایی صنایع پایین دستی

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، گزارش های 9 ماهه شرکت های بورسی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: گزارش هایی که در چند روز آینده هم خواهد رسید، مطلوب خواهد بود. علی احمدزاده اصل تحولات اخیر بازار را بیشتر ناشی از حضور ریسک های سیستماتیک دانست و افزود: به محض آنکه بازار خود را اصلاح کند و این ریسک ها تعیین تکلیف شوند، التهابات نیز فروکش خواهد کرد؛ چرا که شرکت ها از پتانسیل خوبی برای سودآوری برخوردارند.

ابزارهای نوین؛ مکمل زنجیره ارزش بازار سرمایه

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با بیان اینکه بازارها بخشی از مجموعه تکمیل کننده اکوسیستم تامین مالی هستند، اظهار داشت: به ویژه بازار بدهی هم اکنون توسعه قابل توجهی پیدا کرده و فرابورس ایران هم اکنون به کمک اکوسیستم تامین مالی دولت آمده است. علی تیموری افزود: فرابورس میزبان ابزارهای جدیدی شده و بازارهای مختلف مانند SMEها، ایده و همین طور صندوق های وی سی در این بازار شکل گرفته است. همچنین شرکت های بزرگی هم وارد این بازار شده اند. علاوه بر این، شرکت هایی که پیش از این به راحتی امکان حضور در بورس اوراق بهادار را نداشتند، وارد این بازار شده اند تا ضمن آشنایی با این فضا، شرایط لازم را برای حضور در بورس کسب کنند و از مزایای حضور در بازار سرمایه مانند معافیت های مالیاتی و روش های نوین تامین مالی بهره مند شوند.

رتبه‌بندی های اعتباری؛ پلی محکم به سوی سرمایه‌گذاری

یک تحلیلگر بازارهای مالی، توسعه نظام‌های تأمین مالی و تخصیص بهینه دارایی‌ها را بدون شفاف سازی و ‌تقارن اطلاعاتی غیرممکن دانست. موسی احمدی گفت: گذری بر روند پیشرفت بازارهای مالی جهانی نشان می‌دهد که توسعه نظام‌های تأمین مالی و تخصیص بهینه دارایی‌ها در پرتو ایجاد فضایی شفاف و به دور از عدم‌تقارن اطلاعات بوده و این موضوع در پرتو فعالیت موسسات رتبه‌بندی اعتباری در حوزه‌ها و بازارهای مختلف محقق شده است.

روند بازار تا پایان سال صعودی است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص نوسانات اخیر شاخص گفت: فرآیند طبیعی اصلاح قیمت ها در بازار سرمایه که معمولا پس از هر رشد شتابانی شکل میگیرد با انتشار اخبار بازگشت تحریم ها، تغییرات جهانی قیمت نفت و همچنین شرایط بازار ارز مصادف شد و این شرایط روزهای پر نوسان بازار سرمایه را رقم زد. فردین آقابزرگی با تاکید بر اینکه در حال حاضر، بازاری نقدشونده تر از بازار سرمایه وجود ندارد، اظهار داشت: باید قبول کرد که تحریم‌ها مقوله جدید برای کشور ما نیست و طی حداقل 20 سال گذشته ما تحریم‌هایی با شدت متفاوت را داشته ایم. بنابراین راه‌کارهای میان برد برای عبور از این شرایط را آموخته ایم. در این میان، انتظار از حقوقی‌ها بیشتر است که به نوعی در جهت روان سازی و افزایش کارکردها ایفای نقش کنند. در حقیقت نباید در موضع معکوس عرضه و تقاضا قرار گیرند بلکه باید کمک کنند بازار روان‌تر شود.

برتری گزارش های 9ماهه نسبت به 6ماهه ها

مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین بر این باورست افت اخیر قیمت جهانی نفت به دور از منطق مولفه های اقتصادی است و طلای سیاه بار دیگر بر مدار صعود باز می گردد. وی همچنین گزارش های 9 ماهه اکثر شرکت های بورسی را با کیفیت تر از 6ماهه ها دانست و ابراز امیداواری کرد این گزارش ها تحلیل محوری را به بازار برگرداند. سینا سلیمانی با اشاره به ورود حجم قابل توجهی از نقدینگی بازار به سمت صنایع مصرفی گفت: با هربار جهش نرخ ارز در گام اول صنایع صادراتی و وابسته به نرخ ارز تحت تاثیر قرار می گیرد، اما در مرحله دوم موجی از تورم در صنایع پایین دستی ایجاد می شود که دلیل آن افزایش بهای نهاده های تولید و همچنین افزایش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تولیدی است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdceoe8x.jh8fwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین