تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۴
جالب است ۰
منتخب سازمان بهره وری آسیایی عنوان کرد:

اقتصاد روستایی زیربنای توسعه پایدار اقتصاد شهری

منتخب سازمان بهره وری آسیایی از اقتصاد روستایی به عنوان زیر بنای توسعه پایدار شهری یاد کرد.
اقتصاد روستایی زیربنای توسعه پایدار اقتصاد شهری
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین، مهدی آزادواری به عنوان منتخب سازمان بهره وری آسیایی از کشور ایران که برای حضور در بازدید مطالعاتی چند کشوریی در زمینه احیای اقتصادهای روستایی برای توسعه فراگیر در کشور تایوان با با حضور نمایندگان بیش از ۱۵ کشور آسیایی برگزار شده بود با اعلام مطلب فوق افزود: توجه به اقتصاد روستاها می تواند زمینه شکوفایی اقتصاد کلانشهرها در کشور را فراهم کند.

وی تصریح کرد: برای رفع بحران برخی مشکلات موجود در کلان شهرها به جای ارایه برخی راه کارهایی که تنها جنبه پوشش نسبی مشکلات است می تواند به شکوفایی اقتصاد روستا ها توجه کرد چرا که این مهم پایدارتر و برای اقتصاد کلان کشور ماندگار تر است.

به اعتقاد این کارشناس مسایل اقتصادی، اقتصاد روستایی با تولید انبوه و متنوع محصولات کشاورزی، باغی و دامی موجب تامین بخش مهمی از نیازهای اقتصادی مردم می شود و توجه به جایگاه برجسته روستاها در عرصه اقتصادی، تولیدی، محیطی و اجتماعی موجب افزایش کارایی فعالیت­های تولیدی و زراعی این مناطق می شود.

آزادواری با اشاره به اینکه برای دست­یابی به توزیع برابر فرصت­های اقتصادی و رفاه، شکاف بین قشر فقیر و پولدار، به خصوص در مناطق روستایی مورد توجه قرار می­گیرد، اظهار داشت: سه زیرساخت فیزیکی،  اجتماعی و کارآفرینی در این حوزه مورد بررسی قرار می گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن توسعه بهره وری ایران با تاکید بر این موضوع که هدف از احیای اقتصادهای روستایی، ساخت راه­حل­های جدید توسط خود جوامع روستایی است، اظهار داشت: برای توسعه­ی فراگیر به جلب سرمایه­های اجتماعی، اشتراک دانش و انگیزه­ی سهامداران روستایی و در نهایت حمایت دولت برای تهیه زیر ساخت ها نیاز است.

 این استاد دانشگاه توجه به موضوعاتی نظیر مناطق روستایی چندمنظوره و سهم آن­ها در اقتصاد ملی، رشد و توسعه فراگیر: مفاهیم کلیدی، روندهای جهانی و ابتکارات، قانون، سیاست و ترتیب­های نهادی برای رونق اقتصاد روستایی، توجه مدل­های موفق برای رونق اقتصاد روستایی، صنایع دستی محلی و سنتی و محصولات کشاورزی ارزش افزوده برای رونق اقتصاد روستایی، گردشگری روستایی برای رونق اقتصاد محلی پایدار، توسعه­ی کارآفرینی برای رونق اقتصاد روستایی و ظرفیت نهادها و جوامع محلی برای رونق اقتصاد محلی پایدار را برای احیای اقتصاد های روستایی ضروری دانست.

 

آزادواری همچنین مزایای رونق اقتصادی روستا در ایجاد اشتغال و بهبود ظرفیت­های اقتصادی، توقف مهاجرت روستاییان به شهرها، افزایش بهره­وری، افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد تعادل نسبی بین مناطق شهری و روستایی خلاصه کرد.

وی عواملی نظیر از بین بردن فقر و بهبود معیشت مردم روستا، ترویج و حمایت تولید و تجارت در جوامع روستایی و توسعه­ی صنایع دستی، ساخت روستای توسعه­یافته، ایجاد فرصت­های شغلی بیشتر برای مردم روستا، بهبود کیفیت محصولات، تولید طیف گسترده­ی محصولات و افزایش ظرفیت تولید را از مهمترین  اهداف بازدید مطالعاتی یاد شده ذکر کرد.

به گفته وی بررسی ساختار اقتصادی روستاها، گویای این مطلب است که کشاورزی محور تأمین معشیت به شمار آمده و یکی از مهمترین ارکان اقتصادی روستاها را شامل می­شود. هر چند چنین ساختاری در گذشته با توجه به اقتصاد بسته و ویژگیهای روستا و روستائیان قابلیت دوام داشت، ولی با گسترش بازار و تأثیر انکارناپذیر آن بر فضاهای روستایی و ناپایداری­های موجود در ابعاد مختلف طبیعی، اقتصادی و اجتماعی، تضمین پایداری سکونت و اشتغال در نواحی روستایی، دشوار است.

 آزادواری تصریح کرد: این موضوع که تحت تأثیر ساختار اقتصادی غیر متنوع شکل گرفته، نه تنها ساختارهای اقتصادی بلکه ساختارهای اجتماعی و زیست محیطی را نیز تحت تأثیر قرار داده و در نهایت باعث کاهش فرصت­های شغلی و تقلیل ثبات و ایجاد ناپایداری روستایی شده است.

این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: اغلب نظریه پردازان توسعه، در راستای کاهش اثرات منفی چنین ساختاری، در چارچوب الگوی توسعه پایدار روستایی، "رویکرد متنوع سازی" را پیشنهاد کرده اند.

وی در پایان اظهار داشت: به طور کلی اقتصاد روستایی، از تنوع و کارکردهای مختلفی برخوردار می باشد، این امر لزوم توجه بیشتر به این بخش از عرصه اقتصادی را ایجاب می نماید، با توجه به حساس بودن مناطق روستایی و تاثیر پذیری آن از عوامل محیطی و طبیعی که خارج از کنترل برنامه ریزی­های انسانی است، تدوین طرح و حمایت های مادی و معنوی از اقتصاد روستایی، می تواند این بخش از اقتصاد را در برابر عوامل مختلف مقاوم سازد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg.x9xrak9n3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین