تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۷
جالب است ۰
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی خبر داد:

۴ دلیل افزایش نرخ ارز در بازار

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران افزایش نرخ ارز رسمی در بودجه سال آینده، منفعت طلبی فعالان بازار ارز،‌کاهش قیمت نفت و کاهش تولید ارز و افزایش تقاضا را از جمله دلایل افزایش نرخ ارز در بازار عنوان کرد.
۴ دلیل افزایش نرخ ارز در بازار
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از فارس محمدمهدی رئیس‌زاده به دلایل افزایش نرخ ارز طی یکی دو روز اخیر اشاره کرد و گفت: وقتی در مفروضات بودجه سال آینده نرخ روزانه اعلامی بانک مرکزی (نرخ مبادله‌ای) 2850 تومان ذکر شده و از آن طرف طی 2 روز گذشته با کاهش قیمت نفت تا 64 دلار مواجه بوده‌ایم، نمی‌توان توقع داشت که قیمت ارز در بازار آزاد افزایش نیابد.

وی با اشاره به اینکه قیمت نفت در بودجه سال آینده 75 تا 80 دلار پیش‌بینی شده، افزود: این در حالی است که برخی‌ها قیمت نفت را تا 60 دلار هم پیش‌بینی کرده‌اند که طبیعتا درآمدهای ارزی کشور از محل فروش نفت را کاهش می‌دهد و نباید فراموش کرد که ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم هر چقدر دلمان می‌خواهد نفت بفروشیم.

به گفته رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با محاسبه سرانگشتی فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت و کاهش 20 دلاری در هر بشکه تقریبا بودجه کشور روزانه با 20 میلیون دلار کسری بودجه مواجه می‌شود، چرا که درآمدهای ما وابسته به نفت است.

رئیس‌زاده به این نکته هم اشاره کرد که دولت خود بزرگترین دارنده ارز و مصرف‌کننده آن است.

وی فعالیت سودجویان و آنهایی که در بازار ارز فعالیت می‌کنند، را یکی دیگر از عوامل دامن زدن به افزایش نرخ ارز دانست و گفت: طبیعتا آنهایی که مقدار زیادی ارز خریده‌اند، تمایل دارند تا بازار ارز نوسان بیشتری داشته تا سود بیشتری هم عایدشان شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین تورم 20 درصد سال آینده، کاهش تولید ارز و بالا رفتن مصرف آن را منجر به ایجاد جو روانی دانست که نتیجه آن این می‌شود که امروز نرخ ارز به 3350 تومان برسد.

وی گفت: طی 8 سال اخیر 800 میلیارد دلار درآمد نفتی دولت بود که متأسفانه به جای آنکه صرف اصلاح زیرساخت‌های کشور شود، برای کنترل تورم و پائین نگه داشتن قیمت ارز به صورت تصنعی هزینه شد.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg.x9xrak9qzpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین