تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۷
جالب است ۰
تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و اسپانیا توسط حسین اسماعیلی شهمیرزادی، مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت و مرسدس مونه‌درو، رئیس هیئت نمایندگی اسپانیا امضا شد.
اسپانیا به دنبال حضور بلندمدت درصنعت نفت ایران است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،این تفاهم‌نامه به‌منظور تشویق شرکت‌ها برای همکاری در حوزه‌های پایین و بالادستی، تامین تجهیزات همراه با انتقال دانش و فناوری‌هایی که در ایران تولید نمی‌شود، افزایش حوزه‌های IOR و EOR همکاری در حوزه‎های پتروشیمی و پالایشی و تبادل دانش فنی امضا شد.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به کارگروه مشترک انرژی ایران و اسپانیا، گفت: حضور اسپانیایی‌ها با این جدیت و پیگیری نشان می‌دهد که با اطلاع از شرایط ایران، همچنان تمایل به همکاری دارند و فکر نمی‌کنیم مشکلی برای ادامه همکاری با شرکت‌های اسپانیایی و دیگر شرکت‌های اروپایی داشته باشیم.

امیرحسین‌ زمانی‌نیا صبح امروز (دوشنبه، 17 اردیبهشت ماه) در کارگروه مشترک انرژی ایران و اسپانیا در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه نفت ایران گفت: پیش از حضور هیئت اسپانیایی در حاشیه این رویداد بین‌المللی، چند جلسه کارشناسی با بخش بازرگانی سفارت اسپانیا در ایران داشتیم و زمینه‌های همکاری با ایران در حوزه ساخت و تامین تجهیزات را اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که شرکت‌های اسپانیایی تجربه‌های موفقی در ایران داشته‌اند و اکنون قرارداد بزرگی را با مدیریت پشتیبانی ساخت و کالای شرکت ملی نفت ایران در تامین لوله‌های حفاری دارند و الگوی همکاری با ایران را می‌دانند، اظهار کرد: به این شرکت‌ها اعلام شده که یکی از تاکیدهای اصلی ما همکاری با شریک ایرانی و انتقال تکنولوژی در عین همکاری مشترک است و به آنها تاکید کرده‌ایم که می‌خواهیم این همکاری‌ها بلندمدت باشد و اینگونه نیست که تنها انتقال فناوری انجام شود و ما یا آنها در ادامه ارتباط را قطع کنیم.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی گفت: به طرف اسپانیایی اعلام کردیم که بازار ایران را نباید بازاری 80 میلیونی ببینند، بلکه این بازار می‌تواند کل کشورهای منطقه را در برگیرد. این شرکت‌ها هم عمدتا شرایط ایران و خواسته‌ها را می‌دانند و با همین اطلاع اعلام آمادگی کرده‌اند.

زمانی‌نیا، شرکت‌های اسپانیایی را شرکت‌های موفق به‌ویژه در حوزه پایین‌دستی و میان‌دستی اعلام کرد و گفت: اسپانیایی‌ها با چند شرکت برای تامین مالی پروژه‌های ایرانی صحبت کرده‌اند و سعی شده است شرکت‌هایی انتخاب شوند که کاملا شرایط همکاری و چالش‌های ما را بدانند.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت همین شرکت‌ها از حدود 50 شرکت ایرانی دعوت کردیم تا در ارتباط و مذاکره با این شرکت‌ها قرار گیرند و نشستی رو در رو برای همکاری شرکت‌ها در نظر گرفتیم تا بتوانند با همتاهای خود در شرکت‌های اسپانیایی مذاکره داشته باشند و زمینه‌ای برای همکاری آینده شود.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی یادآور شد که این جلسه کمیته مشترک انرژی با اسپانیا است و پیش‌تر چهار کمیته مشترک با اتریش و یک کمیته مشترک اقتصادی با آلمان در دوره پسابرجام برگزار شده است.

زمانی‌نیا با بیان این‌که شرکت‌های اسپانیایی نگاهی بلندمدت به حضور در ایران دارند و افزود: حضور اسپانیایی‌ها با این جدیت و پیگیری برای حضور در این کارگروه نشان می‌دهد که با اطلاع از شرایط ایران، باز هم تمایل به همکاری دارند و فکر نمی‌کنیم مشکلی برای ادامه همکاری با شرکت‌های اسپانیایی و دیگر شرکت‌های اروپایی داشته باشیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری که در حاشیه نشست مشترک ایران و اسپانیا امضا شد، افزود: تشویق شرکت‌ها برای همکاری در حوزه‌های پایین و بالادستی، تامین تجهیزات همراه با انتقال دانش و فناوری‌هایی که در ایران تولید نمی‌شود، افزایش حوزه‌های IOR وEOR و همکاری در حوزه‎های پتروشیمی و پالایشی و تبادل دانش فنی در این تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفت.

وی اضافه کرد که جلسه بعدی این کارگروه مشترک با درخواست و دعوت اسپانیا قرار است جولای 2019 در اسپانیا برگزار شود. البته کار متوقف نمی‌شود و بخش اقتصادی سفارت اسپانیا نشست‌های منظمی را با معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت برای اجرایی کردن این توافق خواهد داشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb08b8.rhb0wpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین