تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵
جالب است ۰
کارشناس اقتصاد اسلامی گفت:دریافت جریمه‌های سرسام‌آور اصلی ترین مشکل نظام بانکی کشور است.
دریافت جریمه های سنگین اصلی ترین مشکل نظام بانکی است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عباس موسوی مطلق کارشناس اقتصاد اسلامی با تأکید برضرورت تغییرات بنیادی در  نظام بانکی کشور اظهار کرد: تغییرات اساسی در نظام بانکی همیشه مورد تأکید مراجع دینی و نخبگان کشور بوده است و تأخیر در این موضوع غیر قابل توجیه است.

وی ادامه داد: طرح بانکداری بدون ربا در سال 62 مصوب شد اما تاکنون اجرایی نشده است.

موسوی مطلق تصریح کرد: زمانی که دولت قصد دارد دو لایحه با عنوان های مختلف بانکداری اسلامی و بانکداری ایرانی به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد،از اجرایی شدن بانکداری بدون ربا چه توقعی می‌توانیم داشته باشیم؟

کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بانکداری ایرانی نامفهوم است بنابراین دولت و مجلس شورای اسلامی باید در این حوزه از تجربه های موفق کشورهایی همچون مالزی، آلمان، پاکستان، فرانسه، امارات متحده و ژاپن درس بگیرند.

وی تأکید کرد: مهمترین مانع بر سر اجرایی شدن بانکداری اسلامی وجود سرمایه‌داران و لایحه‌های بسیار خطرناک در دولت و مجلس شورای اسلامی است.

موسوی مطلق بیان کرد: متأسفانه شجاعت و درایت کافی در مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین جدید بانکداری اسلامی وجود ندارد ضمن اینکه اگر قوانینی که تاکنون به تصویب مجلس رسیده و توسط شورای نگهبان تایید شده است، اجرا شود برخی از مشکلات نظام مالی کشور برطرف خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکلات نظام مالی و بانکی کشور؛ دریافت سودهای بسیار بالای بانکی، دریافت جریمه‌های سرسام‌آور، فقدان توجه به نظر مراجع و کارشناسان اقتصاد اسلامی، فقدان نظارت کامل و کافی به عملیات بانک‌ها، نهادینه‌ شدن شعار پول ،پول می‌آورد، گذاشتن نام اسلامی به مدل بانکداری غربی و همچنین فقدان تناسب بین تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت در کشور است.

وی تصریح کرد: از نظر کلی، سیستم بانکی کشور مسئول بخشی از مشکلات اقتصادی جامعه است و راهکار برون‌رفت از این مشکلات بانکی و اقتصادی ،حرکت در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

موسوی مطلق با اشاره به ارائه مدل‌های مطلوب بانکی از جانب علما و مراجع در حوزه اقتصاد اسلامی ،تصریح کرد: متأسفانه با بی‌توجهی مسئولان اقتصادی کشور، طرح‌های خوب ارائه شده تاکنون نادیده گرفته شده است.

این کارشناس اقتصاد در خاتمه گفت: امیدوارم حوزه علمیه قم با تأسیس بانک اسلامی الگوی موفقی را در حوزه بانکداری اسلامی در ایران و کل جهان ارائه دهد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciy5az.t1azq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین