تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۲
جالب است ۰
در همایش تجاری ایران و کوبا، سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه کشاورزی به ویژه تولید نیشکر به‌عنوان نیاز هر دو طرف مطرح شد. همچنین تاسیس شرکت‌های مشترک در حوزه‌های دارو و معدن از پیشنهادات رئیس اتاق ایران در این همایش بود.
امکان سرمایه گذاری مشترک ایران و کوبا در حوزه کشاورزی فراهم است
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،رئیس اتاق کوبا در رأس هیاتی 27 نفره به اتاق ایران آمد و ضمن دیدار با همتای ایرانی خود در همایش تجاری ایران و کوبا حضور یافت. او در این نشست از فعالان اقتصادی ایرانی خواست تا در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی کوبا سرمایه‌گذاری کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، حضور مسئولان کشور در این همایش را بیانگر علاقه دولت به توسعه تعاملات بین ایران و کوبا دانست و تصریح کرد: روابط ایران و کوبا همواره دوستانه و مستمر بوده و این کشور جایگاه خوبی در روابط دیپلماتیک ایران داشته است؛ اما متأسفانه روابط اقتصادی هم‌راستا با روابط سیاسی پایدار، رشد نکرده است.
صمد حسن‌زاده گفت: برای تحقق کامل ظرفیت‌های موجود باید تلاش کرد و این بر عهده بخش‌های خصوصی و فعالان اقتصادی است.
او با بیان اینکه حجم تجارت دو کشور طی سال‌های اخیر به طور پیوسته رشد داشته است، افزود: چالش‌های پیش‌رو در برابر تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور به نبود زیرساخت‌های لازم برمی‌گردد، از طرفی شاهد تحریم‌های دو کشور از سوی دولت آمریکا هستیم. هرچه این تحریم‌ها روی معاملات بانکی اثر داشته است؛ اما راه‌حل وجود دارد و می‌توان برای این تعاملات مسیرهای جدیدی تعریف کنیم.
حسن‌زاده تولیدات دو کشور را مکمل هم ارزیابی کرد و افزود: کریدور شرق به غرب و بندر چابهار مسیر ارزنده و مناسبی برای دسترسی کوبا به منطقه اوراسیاست.
رئیس اتاق ایران، تأسیس شرکت‌های مشترک دارویی و پزشکی با توجه به تجربه و دانش کوبا در حوزه بیوتکنولوژی را پیشنهاد داد و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه ماده معدنی نیکل که از منابع کشور کوبا محسوب می‌شود را باید در دستورکار قرار داد.
سرمایه‌گذاری خارجی کوبا در حال رشد است
آنتونیو لوئیس کاریکارته کرونا، رئیس اتاق کوبا هدف از سفر هیات تجاری کوبا را تلاش برای تقویت روابط، طراحی پروژه‌های مشترک و ارتقای سطح اعتمادسازی بین دو کشور دانست.
او با ارائه توضیحاتی درباره اقتصاد کوبا، صادرات و واردات این کشور، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در کوبا طی سال‌های اخیر رشد داشته و امیدواریم که ایران بتواند در این بخش رتبه اول را به خود اختصاص دهد.
رئیس اتاق کوبا از شروع مدرنیته شدن زیرساخت‌های اقتصادی این کشور، تولید با ارزش‌افزوده بر پایه تکنولوژی جدید سخن گفت و از فعالان اقتصادی ایرانی خواست در این مسیر مشارکت کنند و با انتقال دانش و سرمایه هم‌گرایی بین دو کشور را عمق ببخشند.
کاریکارته کرونا از تلاش برای ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان یکی از سیاست‌های جاری اقتصادی دولت این کشور صحبت کرد و گفت: توسعه گردشگری کوبا از برنامه‌های جدی این کشور است و پیش‌بینی کردیم در سال جاری به ارقام قابل توجهی از نظر تعداد گردشگران دست پیدا کنیم.
او کشاورزی را یکی از اولویت‌های تجاری و جذب سرمایه کوبا نام برد و افزود: ایران در تولید انواع محصولات غذایی، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، کشتی‌سازی، تولید دارو و انواع واکسن و … می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و مشوق‌های لازم در اختیار طرف ایرانی قرار بگیرد.
از ظرفیت کوبا در حوزه فناوری‌های بیوتکنولوژی استفاده کنیم
حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران، همکاری‌های اقتصادی را ناهماهنگ با سطح روابط سیاسی بین دو کشور ارزیابی کرد و گفت: کوبا به دلیل سرمایه‌گذاری در تربیت نیروی انسانی از قطب‌های فناوری‌ها بیوتکنولوژی محسوب می‌شود و باید از این ظرفیت بهترین بهره را ببرد.
او ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه مواد غذایی، پتروشیمی و بهداشتی از سوی ایران در کوبا انجام شده است؛ اما کافی نیست. موافقت‌نامه تأسیس کمیته مشترک تجاری ایران و کوبا توسط روسای دو اتاق ایران و کوبا امروز امضا شد و امیدواریم با این اتفاق، شاهد تقویت روابط بین دو کشور باشیم.
عسگری، ابراز امیدواری کرد: مذاکرات رودرروی فعالان اقتصادی دو کشور به انعقاد قرارداد و همکاری‌های بیشتر کمک کند.
سطح روابط ایران و کوبا را بر اساس مطالعات دقیق بازارها جلو ببریم
عیسی کاملی، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه از اینکه روابط ایران و کوبا وارد فاز جدیدی شده ابراز خشنودی کرد و گفت: برنامه‌ها در مسیر تقویت روابط طراحی شده است و به نظر می‌رسد آینده خوبی پیش‌روی دو طرف قرار دارد.
او حرکت به سمت همکاری‌های اقتصادی در کنار تعاملات سیاسی بین ایران و کوبا را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: باید ظرفیت‌های تعریف شده را به کار بگیریم و با مطالعات بیشتر راهکارهای تقویت مناسبات تجاری را پیدا کنیم.
رفت‌وآمد هیات‌های تجاری در توسعه مناسبات یک ضرورت است
آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کوبا در تهران خاطرنشان کرد: در کوبا، کشور ایران و توانمندی‌های سیاسی و نظامی آن، شناخته شده است؛ اما کالاها و محصولات ایرانی شناخته شده نیست، چون هنوز موانعی در مسیر تجارت و سرمایه‌گذاری بین ایران و کوبا وجود دارد و باید برای حل آنها فکری کرد.
او از حمایت دو دولت برای ترویج روابط سخن گفت که بسیار ارزشمند است. به اعتقاد گونزالس ترقی بخشیدن به مراودات، عمل و اراده دو طرف را می‌طلبد. در این رابطه باید رفت‌وآمدها را بیشتر کنیم. ایران کالاهای رقابتی خوبی برای بازار آمریکای لاتین در اختیار دارد و به دنبال آن هستیم که به هاب صدور کالاهای ایرانی در منطقه آمریکای لاتین تبدیل شویم.
روش‌های مالی و بانکی در مسیر مناسبات اقتصادی باید دقیق و شفاف باشد
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: از سال گذشته و بعد از سفر رئیس‌جمهور ایران به کوبا در نمایشگاه صنعت هاوانا شرکت و تعدادی از واحدهای صنعتی را همراهی کردیم. نشست‌هایی را هم داشتیم تا بتوانیم آشنایی خوبی با اقتصاد این کشور پیدا کنیم.
او ادامه داد: بعد از بازگشت، مطالعاتی صورت گرفت که نتایج آن به زودی منتشر می‌شود. طبق همین بررسی‌ها، متوجه شدیم امکان سرمایه‌گذاری و تولید نیشکر در کوبا و صدور آن به ایران وجود دارد، چون ایران در این رابطه واردکننده بوده و به شکر از سایر کشورها نیاز دارد. به این ترتیب به زودی هیات فنی و اجرایی برای تکمیل زیرساخت‌های اجرایی پروژه‌ها عازم کوبا می‌شود.
به اعتقاد او مناسبات مالی و بانکی بین دو کشور باید شفاف و دقیق مشخص شود تا سرمایه‌گذار ورود کند. البته شروع فعالیت‌ها همواره پیچیده است؛ اما به محض شروع کار، شاهد رشد آن خواهیم بود.
مقیمی بر حضور و مشارکت فعالان اقتصادی ایرانی در نمایشگاه هاوانا که آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، تأکید کرد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdchz6n6.23n-mdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین