تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۸
جالب است ۰
توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران، هیچگاه جایگاه کافی را برای زنان حاصل نکرده است.
توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران، تغییراتی ایجاد کرده است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، رییس کانون زنان بازرگان  با بیان اینکه هنوز زنان کشور در جایگاه‌های اجتماعی از سقف شیشه‌ای سهم‌گیری‌ها عبور نکرده‌اند، گفت: برای دو هزار و 500 تا سه هزار نفر از زنان، کارت عضویت و بازرگانی صادر شده است. اما این میزان نسبت به عملکرد و نسبت به‌ کل کارت‌های عضویت بازرگانی کم است یعنی از سه هزار کارت بازرگانی حدود 700نفر از آنها در بخش‌های مختلف اقتصادی فعال هستند.

سیده فاطمه مقیمی با اشاره به افزایش حضور زنان گفت: توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران، توانسته تغییراتی را ایجاد کند، اما هیچگاه جایگاه کافی را برای زنان حاصل نکرده؛ این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و بنابراین، این امیدواری وجود دارد که طی سال‌های آینده، نقش زنان پررنگ‌تر شود. رییس کانون زنان بازرگان با اشاره به دیده شدن نقش زنان افزود: روند توسعه پله به پله سپری می‌شود اما انتظار داریم در بخش خصوصی، تحول با سرعت و شتابندگی بیشتری شکل گیرد؛ به این معنا که وقتی صحبت از صادرات شده و از آن به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور یاد می‌شود، نقش زنان باید در آن بیشتر دیده شود؛ این در حالی است که نقش زنان در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۴۰درصد است ضمن اینکه هم‌زمان با رشد ایران در فضای کسب‌وکار بین‌المللی، رشد حضور زنان را در اقتصاد هم شاهد هستیم.
او تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که رشد اقتصادی برای ایران رقم خواهد خورد، اما رتبه کسب‌وکار ایران بر اساس آخرین اعلام بانک جهانی چهار رتبه تنزل یافته است.
مقیمی معتقد است: تمامی بخش‌های اقتصادی کشور برای توسعه، باید از بزرگ‌ترین سرمایه‌های خود به عنوان نیروی انسانی که زنان هستند، بهره‌برداری کنند؛ پس نباید نقش زنان مغفول مانده یا نادیده گرفته شود. در بخش خصوصی، زنان تقلای خود را کرده‌اند، اگرچه هنوز در اول راه قرار دارند؛ در حالی که بعد از چهار دهه اخیر باید در میانه راه باشیم.
او خواستار تغییر در نظام تفکر افراد در دیدگاهشان نسبت به زنان و جایگاه آنها شد و گفت: زنان بازرگان ایرانی، هنوز نتوانسته‌اند از سقف شیشه‌ای پیشرفت‌های خود عبور کنند و حرکتی را تجربه می‌کنند و اگر از یک حد بالاتر رفته و رشد کنند با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
رییس کانون زنان بازرگان با اشاره به اینکه سهم ۳۰درصد برای بانوان در اداره امور کشور در دولت دوازدهم در نظر گرفته‌شده است، ادامه داد: چرا در بحث‌های سیاسی سهمیه‌بندی می‌گذاریم و از حضور زنان به عنوان یک امتیاز استفاده می‌شود؛ این در حالی است که ما سهمیه شایسته‌سالاری می‌خواهیم. 
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به افزایش توان زنان در بخش‌های مدیریتی افزود: در انتخابات اتاق‌های بازرگانی انتخابات سیاسی، دولتی و حتی در بخش خصوصی برای زنان سهمیه‌بندی در نظر گرفته می‌شود و فقط ریاست یکی از اتاق‌های بازرگانی کشور آن هم استان خوزستان به عهده یک زن است؛ نه اینکه تعداد زنان در این عرصه‌ها کم باشد بلکه کاندیدا هستند اما اکثریت رأی‌دهندگان آقایان هستند که رأی مناسبی برای زنان در نظر نمی‌گیرند. لذا باید نگاه متفاوت برای مردان رقم بزنیم؛ ‌این در حالی است که بسیاری از زنان جایگاه بالایی در مدیریت دارند اما پشت پرده هستند و در مدیریت‌های کلان درجه‌های دوم و سوم به‌شمار می‌روند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb.gbzurhbswiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین