تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۰
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه واکنش بازار به انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا طی روزهای اخیر را عجیب دانست و گفت: به نظر می‌رسد به نقطه چرخش بازار رسیده‌ایم و پتانسیل آغاز روند صعودی در بورس وجود دارد.
به نقطه چرخش بورس رسیده‌ایم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از ایسنا

محمد ماهیدشتی با بیان اینکه بازار سرمایه در نیمه اول امسال و عمدتا تحت تاثیر تحولات پولی رشد قابل توجهی را داشت، افزود: برخی از افراد بر این باور بودند که ریاست جمهوری ترامپ برای بازار سرمایه خوب است و توجیه این افراد هم این بود که تا زمانی‌که ترامپ حضور دارد ارزش ریال کاهش و به تبع آن بازار سرمایه رشد خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اگر این فرضیه درست بود باید روند صعودی بازار تا زمان انتخابات آمریکا ادامه داشت و به اوج خود می‌رسید، خاطرنشان کرد: آنچه در واقعیت شاهد بودیم اصلاح بازار طی حدود سه ماه اخیر بوده که البته از قبل هم پیش‌بینی می‌شد.

ماهیدشتی خاطرنشان کرد: معتقدم بازار طی چند ماه اخیر منتهی به انتخابات آمریکا، اصلاحات را آغاز کرد تا در زمان شروع ریاست جمهوری بایدن روند صعودی خود را در پیش بگیرد.

وی با بیان اینکه بازار طی چند ماه اخیر بر اساس پیروزی بایدن پیش رفت، یادآور شد: بسیاری از پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های معتبر خصوصا در نشریات اقتصادی جهان از قبل اعلام کرده بودند که احتمال پیروزی بایدن بیشتر است. در بازار نیز سهام‌داران حرفه‌ای و عمده بدون توجه به سایر اخبار همین پیش‌بینی‌های معتبر را ملاک قرار دادند و رفتار بازار به این شکل پیش رفت.

وی تاکید کرد: بر این اساس و با احتمال پیروزی بایدن باید روند اصلاح بازار به اتمام می‌رسید و روند صعودی کم کم آغاز می‌شد، اما رفتارهایی که طی چند روز اخیر از بازار شاهد بودیم بسیار عجیب است.

ماهیدشتی با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت سهام برخی از شرکت‌ها از ارزش دفتری آنها نیز کمتر شده، اضافه کرد: این میزان از ریزش که در سه ماه به اندازه سه سال انجام شد چندان منطقی نیست، زیرا سهام برخی از شرکت‌ها 75 تا 80 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان همه این ریزش را به حباب نسبت داد و فقط بخشی از آن مربوط به تخلیه حباب و مابقی مربوط به اشتباهات بازار است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اکنون بازار بهترین تخفیف را به خریداران داده و این شاید تا 20 سال دیگر نیز تکرار نشود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار طی روزهای آینده و پس از پیروزی بایدن، اظهار کرد: به احتمال 95 درصد به نقطه چرخش بازار رسیده ایم و روند صعودی بازار احتمالا آغاز خواهد شد.

ماهیدشتی افزود: بازدهی بازار سرمایه طی شش ماه آینده قطعا از بازارهای دلار و طلا بیشتر است و به احتمال زیاد ریزش قیمت در این دو بازار نیز ادامه پیدا کند.

وی درباره وضعیت بازار سرمایه در بلندمدت نیز اظهار کرد: این موضوع به دو عامل سیاست‌های بین‌المللی و رفع تحریم‌ها و همچنین اصلاحات اقتصادی داخل کشور بستگی دارد.

ماهیدشتی تاکید کرد: البته این نکته را نباید فراموش کرد که روند صعودی بازار اگرچه پتانسیل بالقوه دارد، اما بدون حمایت بانک مرکزی بازار برنخواهد گشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg739u.ak9tx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین