تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۹
جالب است ۰
هیچگونه منابع مالی و تسهیلات بانکی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه اختصاص نیافته است.
هنوزمنابع مالی برای مسکن اجتماعی اختصاص نیافته است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، «جواد حق شناس»  در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح برای تامین سالیانه 100 هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد جامعه قرار است 2400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 420 میلیارد تومان یارانه دولتی پرداخت شود اما تاکنون با وجود پیگیری های بنیاد مسکن هیچ اعتباری برای این طرح در نظر گرفته نشده است.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح نهادها و دستگاه های اجرایی زیادی همکاری کردند و پس از تصویب آن در کمیسیون اجتماعی و دولت اواخر سال گذشته این مصوبه برای اجرا ابلاغ شد و انتظار داشتیم در سال جاری منابع مالی آن اختصاص یابد تا بتوانیم سالیانه 100 هزار واحد مسکن حمایتی و اجتماعی را برای واجدین شرایط و اقشار کم درآمد جامعه در کشور فراهم کنیم.
معاون امورمسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآورشد: برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز جلسات متعددی با مسئولان بانک مرکزی برگزار شده و در نهایت بانک مرکزی بانک مسکن را به عنوان بانک عامل پرداخت تسهیلات معرفی کرده است، اما بانک مسکن اعلام می کند برای پرداخت این تسهیلات منابعی ندارد و یارانه های مورد نیاز نیز در قالب تملک دارایی ها و اوراق قرضه تاکنون حاصل نشده است.
به گفته حق شناس، از نظر بنیاد مسکن مقدمات کار برای اجرای این طرح آماده شده و با کمیته امداد و بهزیستی نیز هماهنگی لازم انجام شده است و حتی این نهادها اعلام کرده اند که لیست آنها آماده است اما نبود منابع مالی مورد نیاز مانع اجرای این طرح شده و حتی با وجود مکاتبه با سازمان ملی زمین و مسکن برای اختصاص زمین مورد نیاز تاکنون برای تامین مسکن استیجاری زمین اختصاص نیافته است.
معاون امورمسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه برای اجرای این طرح تعداد واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی شناسایی شده و به تازگی رئیس جمهوری دستوری را از طریق معاون اول به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده است که امیدواریم مشکلات تامین منابع مالی آن برطرف شود.
حق شناس گفت: در این طرح 3 دهک پایین جامعه مشمول مسکن حمایتی که توانمندی تامین مالی برای تهیه مسکن ندارند و در شهرها نیز ساکن هستند، هدف ماست و مقرر شده براساس این طرح سالیانه برای این اقشار 10 هزار تسهیلات ساخت مسکن ملکی، 20 هزار تسهیلات برای خرید مسکن و برای 5 هزار واحد نیز به عنوان کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر بدون متقاضی پرداخت شود.
معاون امورمسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در بخش مسکن اجتماعی قرار است سالیانه 65 هزار دستگاه مسکن با حمایت دولت برای اقشار آسیب پذیر جامعه آماده شود که 10 هزار واحد آن از طریق ساخت مسکن استیجاری با تامین زمین توسط سازمان ملی زمین و مسکن و 15 هزار واحد توسط سازندگان دارای زمین با پرداخت تسهیلات بانکی آماده خواهد شد.
حق شناس بیان کرد: علاوه بر این، در این طرح پرداخت کمک اجاره مسکن به اقشار کم درآمد جامعه سالیانه برای 35 هزار واجدین شرایط در شهرها در نظر گرفته شده است که 15 هزار نفر آن در شهرهای زیر 500 هزار نفر و 20 هزار نفر نیز در شهرهای بالای 500 هزار نفر خواهد بود.
به گفته وی در این طرح باید سالیانه 5 هزار وام قرض الحسنه ودیعه مسکن به اقشار کم درآمد جامعه اختصاص یابد.
به گزارش ایرنا ، طرح مسکن اجتماعی در ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم مطرح شد و در ماه های پایانی فعالیت آن به تصویب نهایی رسید و جزئیات آن ابلاغ و بنیاد مسکن مسئول اجرایی این طرح شناخته شد.
مسکن اجتماعی به این دلیل گفته می شود چون این مسکن اصلاً اقتصادی نیست. خانه‌ سازی در مدل مسکن اقتصادی است یعنی باید مسکن بسازید و بازگشت سرمایه صورت پذیرد.
اولویت مسکن اجتماعی، با افراد سرپرست خانوارهای کم درآمد است. آن‌هایی که خود و افراد تحت تکفل‌شان از تاریخ اول فروردین سال 90 بدون واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده‌اند و از تاریخ 22 بهمن سال 57، ازهیچ یک ازامکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. همچنین آنها باید حداقل در شهرمورد تقاضا، 5سال سکونت داشته باشند.
با ابلاغ اجرای طرح مسکن حمایتی و اجتماعی توسط دولت، قرار است سالیانه 100 هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه تامین شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd.z052yt0ofa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما