تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۸
جالب است ۰
با وجود توافق کاهش تولید اوپک پلاس;

فروش نفت عربستان به آسیایی‌ها کاهش پیدا نمی‌کند

مشتریان آسیایی نفت عربستان سعودی با وجود تصویب توافق کاهش تولید اوپک پلاس، قرار است سهمیه ای که در ماه مه به آنان اختصاص داده شده است را به طور کامل دریافت کنند.
فروش نفت عربستان به آسیایی‌ها کاهش پیدا نمی‌کند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،گروه اوپک پلاس که شامل اوپک و شمار دیگری از تولیدکنندگان نفت است، در واکنش به سقوط قیمت نفت به پایینترین رکورد 18 سال اخیر، یکشنبه گذشته با کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن موافقت کرد.

این توافق پرسشهایی را در میان مشتریان قراردادی تولیدکنندگان خاورمیانه ای در خصوص تغییر و کاهش میزان نفتی که قرار است دریافت کنند، برانگیخته است.

اما چندین منبع پالایشگاهی به پلاتس اظهار کرده‌اند که سهمیه تخصیص یافته برای ماه مه از سوی عربستان سعودی نهایی شده و غول نفتی آرامکو تایید کرده که حجم نفت درخواست شده برای ماه مه را تحویل خواهد داد.

حداقل یک پالایشگاه ژاپنی تایید کرده که سهمیه خرید نفت برای بارگیری در ماه مه تغییری نکرده است. منابع پالایشگاهی در سنگاپور، چین و تایوان اظهارات مشابهی داشته‌اند.

منابع بازار اظهار کرده‌اند که آرامکو پس از کاهش قیمت فروش رسمی خود برای اطمینان از رقابتی ماندن و حفظ سهم بازارش در شرق، بعید است حجم صادرات به مشتریان آسیایی خود را کاهش دهد. بعلاوه تقاضای کمتر و کاهش قابل ملاحظه تولید پالایشگاهی در سراسر آسیا ممکن است باعث شود خود خریداران خواهان دریافت حداقل میزان ممکن قید شده در قراردادهای خرید نفت شوند.

پیش از این که سهمیه‌های اختصاص داده شده برای ماه مه از سوی آرامکو تایید شود، یک منبع آگاه در این شرکت تایید کرده بود که حجم نفت درخواستی برای بارگیری در ماه مه کمتر از حجم معمول است.

در آوریل چندین پالایشگاه در شمال آسیا پیشنهاد تولیدکنندگان خاورمیانه برای دریافت نفت بیشتر از سهمیه قراردادشان را قبول نکردند.

آرامکو در آن زمان تایید کرده بود که به مشتریانش در آسیا گزینه دریافت نفت بیشتر برای آوریل را عرضه کرده است.

به گفته معامله گران، در هند پالایشگاههایی که قراردادهای خرید بلندمدت دارند، به دلیل کاهش نرخ فعالیتشان نه تنها حجم درخواستی خود را کاهش داده اند بلکه محموله های قبلی که خریداری کرده بودند را در بازار محموله های تک به فروش گذاشتند.

چندین پالایشگاه هندی شامل ایندین اویل، BPCL و HPCL نرخ فعالیتشان را کاهش داده و اعلام کرده‌اند که به دلیل تقاضای ضعیف، خرید بزرگی انجام نمی‌دهند.

ایندین اویل که بزرگترین پالایشگاه دولتی هند است، پالایش نفت در 9 تاسیسات خود را برای مقابله با کمبود تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در بحبوحه قرنطینه، به میزان 50 درصد کاهش داد.

منابع نزدیک به پالایشگاههای چینی هم اظهار کرده‌اند که آنها در ماه جاری خواستار دریافت حجم بیشتری نفت آرامکو نشده اند زیرا این شرکت عرضه محدودی برای گریدهای نفت مدیوم و سنگین دارد در حالی که میزان بالایی نفت سبک عرب لایت و اکسترا لایت عرضه می کند که پالایشگاهها تمایلی به خریدشان ندارند. همچنین ظرفیت مخازن نگهداری نفت در این کشور هم محدود است.

بر اساس گزارش پلاتس، میزان زیادی نفت فروخته نشده از دوره های پیش هم برای خریداران به قیمتهای جذابی موجود است. ممکن است برخی از خریداران از این فرصت برای خرید در حد امکان به شرط وجود برنامه های تولید و فضای نگهداری استفاده کنند.

یک منبع آگاه به پلاتس گفت: یک پالایشگاه ژاپنی از عربستان سعودی و ابوظبی خواستار دریافت نفت بیشتری در ماه مه شده است. این پالایشگاه 500 هزار بشکه نفت اکسترا لایت سعودی اضافی برای ماه مه دریافت می کند و 500 هزار بشکه دیگر نفت موربان ابوظبی را برای بارگیری در ماه مه درخواست کرده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcaioni.49n0e15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین