تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۸
جالب است ۰
یک اقتصاددان با بیان اینکه،‌ عمدتا سهام‌هایی که در قالب etf عرضه می‌شوند، کاهش ارزش دارند مگر اینکه بازار به مدیریت آن صندوقها اعتماد پیدا کند گفت: باید از ایجاد لایه‌های جدید مدیریتی که هیچ گونه ارزش افزوده‌ای تولید نمی‌کنند جلوگیری کنیم.
هشدار یک اقتصاددان درباره واگذاری شرکتهای دولتی در قالب ETF
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،علی سعدوندی  ‌با بیان اینکه، در هفته های آتی دولت سهام برخی از شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، بانکی صنایع معدنی و فلزی را در قالب etf به‌صورت بسیار خرد به مردم عرضه می کند،‌گفت: معمولاً سهامهایی که در قالب etf عرضه می‌شوند، کاهش ارزش دارند مگر اینکه بازار به مدیریت آن صندوقها اعتماد پیدا کند که به سختی این قضیه صورت می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی گفت:  با توجه به استقبالی که سهامداران خرد از بازار سرمایه کردند به نظر می‌رسد که دولت از این فرصت دارد استفاده می کند تا مشکل بخشی از کسری بودجه خود را در سال 1399 رفع کند.

سعدوندی گفت: این سیاستی که در پیش گرفته شده مشکلات زیادی را می تواند به ارمغان بیاورد. توجه کنیم که دلیل اصلی توصیه به خصوصی سازی، ارتقای مدیریت و ارتقای کارآیی شرکتهاست.

وی افزود، در این فرآیند که دولت در پیش گرفته است کنترل شرکتها کاملا در اختیار دولت باقی می‌ماند و تنها  از این سهام برای جمع‌آوری بخشی از نقدینگی که تأثیر چندانی هم در جذب نقدینگی نخواهد داشت،‌ استفاده می‌شود.

به گفته این اقتصاددان، توصیه‌  این است که به جای اینکه etf با تخفیف در بازار عرضه شود سهام این شرکتها، مخصوصا آنهایی که قیمت مناسبی دارند و خیلی افزایش قیمت شدید پیدا نکرده‌اند و نه ریسکی برای خریدار هست مثل سهام پالایشی‌ها و پتروشیمی و فلزی در بازار، این سهام ها به سهامداران خرد عرضه شود. یعنی اگر قرار است که 2 میلیون تومان به سهامداران خرد سهام فروخته شود هر کدام از این شرکت‌ها را اگر به فروش برسانند، خب به راحتی ممکن است بتوانند سهامدار جذب کنند و در مرحله بعد توصیه این است که سهام ها در بازار عرضه شود.

سعدوندی تاکید کرد،‌ البته بخشی از سهام پالایشی به عنوان مثال در ماه های اخیر در بازار عرضه شده است، اما این روندی که در پیش گرفته شده به باور بنده یک مقداری ممکن است در آینده بازار را متشنج کند، چرا که اگر در بازار اصلاح قیمتی صورت بگیرد، ارزش دارایی‌های آن etf ها احتمالا پایین تر از قیمت etf در آن زمان خواهد شد بنابراین کاهش ارزش etf بعید نخواهد بود. بر این اساس به نظر بنده نمی‌رسد این راهکار، راهکار مناسبی باشد.

وی ادامه داد،‌ آنچه که به نظر می‌رسد این است که این etfها یک دستگاه مدیریتی خواهند داشت، یک هیئت مدیره خواهند داشت، اعضای هیئت مدیره خواهند داشت دفتر و دستک خواهند داشت و منشی و استخدام خواهند داشت و در واقع افرادی که این را به وجود می‌آورند منتفع خواهند شد،‌بدون آنکه هیچ ارزشی در این etfها باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، ‌در گذشته هلدینگ هایی تشکیل دادند که به نظر نمی‌رسد در ارتقا کارایی کوچکترین نقشی را ایفا کرده باشند و تنها شرکتی بوده اند که تعدادی افراد در این شرکتها مشغول به کار هستند و بیشتر اقدام به خرید سهام شخصی می‌کند.  ما باید از ایجاد لایه های جدید مدیریتی که هیچ گونه ارزش افزوده‌ای تولید نمی‌کنند جلوگیری کنیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdci5vaq.t1aqw2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین