تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۹
جالب است ۰
افت ۳۰ درصدی قیمت نفت در آخرین ساعات معاملاتی در بازارهای جهانی، اقتصاد دنیا را در شوک فرو برد.
طوفان در بازار نفت/ تلاش عربستان و روسیه برای جذب مشتریان نفتی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، سیاست های جدید عربستان در مقابل بازار نفت جهانی و در برابر تصمیم روسیه، موجب افت شدید قیمت این کالا شده است .

بر اساس این گزارش، پس از آن که روسیه مخالفت خود را با کاهش میزان تولیدات نفتی اعلام داشت، عربستان نیز در تقابلی جدید، اعلام کرد که با حداکثر توان، تولیدات نفتی خود را افزایش می دهد و از سوی دیگر، به برخی از مشتریان نفتی خود در آسیا و اروپا بین ۶الی ۱۰.۲۵ دلار تخفیف خواهد داد .

قیمت این کالا در حالی به زیر ۴۰ دلار رسید که اقتصاد دنیا در ترس از ویروس کرونا روز به روز ضعیف تر می شود و بازار نفت نیز در این بین بیشترین میزان ضربه را متحمل شده است.

با این که هر دو کشور عربستان و روسیه با اهداف مشترک در خصوص افزایش میزان تولیدات نفتی ، بازار این کالا را متلاطم کرده اند اما در تقابل با یکدیگر پیش می روند. به این معنی که تصمیم مشترک، اما اهداف متفاوت خواهد بود.

بر این اساس، عربستان که از تصمیم روسیه برای افزایش میزان تولیدات نفتی ناراضی بود اعلام داشت که، به مشتریان نفتی روسیه در شمال اروپا تخفیف میدهد اما، روسیه که از نظر بودجه، قدرت کاهش قیمت نفت تا ۴۲را دارد، فعلا در مقابل اقدام عربستان مقاومت خواهد کرد.

شکست مبارزه عربستان در کاهش ۱.۵ میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک پلاس باعث شد تا این کشور عملا با روسیه وارد جنگ نفتی شود. این کشور امروز در نامه ای به مشتریان آسیایی نیز اعلام کرد که بین تا ۶ دلار تخفیف به ازای هر بشکه برای تحویل ماه آپریل میدهد بعلاوه مشتریان آمریکا تا ۷ دلار تخفیف دریافت خواهند کرد و تخفیف اروپا نیز بین ۶الی ۸  دلار و برای برخی گریدها تا ۱۰.۲۵ دلارخواهد بود.

کارشناسان معتقدند تحریم خط لوله گاز زیر دریای روسیه-آلمان توسط آمریکا موجب بهم ریختن بازار کامودیتی ها شده است . از سوی دیگر، روسیه به دنبال تلافی تحریم آمریکا است و سقوط قیمت نفت باعث شده تا فرصت خوبی به روسیه برای نابودی صنعت نفت شل آمریکا بدهد. لذا انتظار بالاگرفتن تنش در بازار نفت همزمان با کاهش قیمت بیشتر وجود دارد.

به این ترتیب، قیمت نفت برنت با کاهش ۱۲ دلار و ۲۳ سنتی یا ۲۷ درصدی به هر بشکه ۳۳ دلار رسید در حالی که در معاملات صبحگاهی هر بشکه از این کالا در حدود ۳۱ دلار معامله شده بود و به کمترین میزان نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی رسیده بود.

قیمت نفت وست تگزاس نیز در معاملات امروز با کاهش ۱۱ دلار و ۸۸ سنتی یا ۲۹ درصدی مواجه شد و به این ترتیب هر بشکه نفت آمریکا ۲۹ دلار و ۴۰ سنت معامله شد در حالی که در معاملات صبحگاهی هر بشکه از این کالا به قیمت ۲۷ دلار و ۳۴ سنت رسیده بود. به این ترتیب نفت وست تگزاس بیشترین میزان کاهش قیمت را نسبت به سال ۲۰۱۶ از آن خود کرد.

جاناتان برت، تحلیل گر ارشد شرکت کارگزاری پرابیس در سیدنی در این خصوص اظهار داشت: به نظر می رسد تمام پیش بینی ها غلط از آب درآمده است! در حال حاضر یک مسابقه میان شرکت های تولیدکننده نفت برای جذب مشتری بیشتر در حال برگزاری است.

در حالی که تعهدات اعضای اوپک به کاهش میزان تولیدات نفتی از آخرین روز ماه مارچ(۱۲ فروردین) به اتمام می رسد ، عربستان در فکر افزایش میزان تولیدات خود تا سر حد روزانه ۱۰ میلیون بشکه از شروع ماه آپریل(۱۳فروردین) است .

اما از سوی دیگر، به نظر می رسد اعضای بزرگ اوپک در فکر تنبیه روسیه برای عدم حمایت از کاهش میزان تولیدات نفتی هستند.

این در حالی است که، آخرین اتحاد و مبارزات عربستان و روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفتی در دنیا بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی بر سر کاهش میزان تولیدات نفتی آمریکا اتفاق افتاد که هدف آن ایجاد محدودیت برای آمریکا به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت شل در جهان بود .

علت تقابل رئیس‌جمهور روسیه با پیشنهاد تعمیق کاهش نفت اوپک، توانایی این کشور برای تحمل فشار ناشی از افت قیمت نفت است.

کارشناسان معتقدند مقاومت پوتین در برابر پیشنهاد ادامه دار شدن کاهش تولید نفت خام موجب بروز اختلاف میان اعضای اوپک و روسیه شده است.

دیمیتری دالگین، اقتصاددان ارشد بانک آی‌ان‌جی مسکو در این خصوص گفت: به لطف اقدام‌های سختگیرانه زودهنگام روسیه، این کشور اکنون می‌تواند بهتر از پنج تا شش سال گذشته با قیمت پایین نفت کنار بیاید.

در حالی که سیاست‌های سختگیرانه مالیاتی روسیه، هزینه‌های داخلی این کشور را به حداقل رساند، تحریم‌های بین‌المللی سال‌های اخیر نیز روسیه را مجبور به کنار گذاشتن وام‌های خارجی کرد.

در نتیجه، روسیه اکنون از بزرگترین دارندگان ذخایر بین‌المللی انرژی در جهان است و یکی از پایین‌ترین سطوح بدهی جهانی را دارد. حتی اگر قیمت نفت به ۴۰ دلار در هر بشکه نزدیک‌تر شود، دولت جدید پوتین همچنان فرصت زیادی برای کنترل هزینه‌ها دارد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdca6eni.49nmi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین