تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۲
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تغییر فرآیند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید

براساس ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید در بازارسرمایه تغییر کرد. در این ابلاغیه آمده است: مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله خواهند داشت. در این راستا، قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است، همچنین شخص متعهد می‌شود سیگنال فروشی و ... نکند زیرا کد مسدود می‌شود.

صندوق ها و تسه ها استثناهای قانون محدودیت کداولی ها

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس در خصوص مصوبه های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حجم مبنا دو طرفه است به این معنی که هم در صف های فروش و هم در صف های خرید اگر به اندازه حجم مبنا معامله نشود، قیمت سهم تغییری نخواهد کرد. مساله بعدی این است که وقتی قیمت ها با یک اتفاق نظر بیشتری شکل بگیرد، ماندگارتر می شود. محسن خدابخش در خصوص حجم مبنا و تغییران آن افزود: مساله بعدی این است ‌که حجم مبنایی که صورت گرفته و تعیین شده است باعث می شود که قیمت ها دچار نوسان با حجم کمتر نشوند و نیازمند این است که افراد با رسیدن تعداد سهام به میزان حجم مبنا تحلیل کنند، به همین ترتیب، فرصت کافی برای آنها فراهم شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه مشارکت می‌کنند

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه و سهیم شدن این صندوق‌ها در بازدهی عرضه‌های اولیه گفت: این تصمیم در راستای ترویج سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاران برای حضور غیر مستقیم در بازار سرمایه گرفته شده است. امیر هامونی با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه‌های اولیه با توجه به بازدهی قابل توجه از جذابیت‌های بازار سرمایه محسوب می‌شوند، افزود: بنابراین با مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه، سرمایه‌گذارانی که در بازار سرمایه به صورت غیر مستقیم حضور دارند، از این جذابیت محروم نخواهند ماند و می‌توانند با تکیه بر دانش و مدیریت افرادی متخصص، هم از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند و هم در عرضه‌های اولیه مشارکت کنند.

حرکت فین‌تک‌ها در مسیر اقتصاد هوشمند

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه اقتصاد هوشمند نیاز امروز کشور و نتیجه تعامل و ارتباط میان اقتصاد و فناوری دیجیتال است، گفت: شعار فین‌استارز 2020 را که برای پنجمین دوره متوالی برگزار می‌شود «بازار مالی هوشمند، اقتصاد هوشمند» انتخاب کرده‌ایم و از استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌تک دعوت می‌کنیم با ثبت‌نام در این رویداد بزرگ، فرابورس و بازار مالی کشور را در شناسایی و معرفی هرچه بهتر نوآوری‌ها در حوزه فناوری‌های نوین مالی که به اقتصاد کشور کمک می‌کند، یاری کنند. امیر هامونی با بیان اینکه تعریف علم اقتصاد در چند سال اخیر به مدیریت داده و طراحی مکانیزم در مدل‌های الکترونیک تبدیل شده ‏است، افزود: باید در حوزه دیتا سرمایه‌گذاری کنیم و استارتاپ‌های فین‌تک نقش موثری در زمینه تولید دیتای موثر برای استفاده سیاست‌گذاران دارند.

ضربان منظم معاملات با مقررات جدید حجم مبنا

عضو شورای عالی بورس، تصمیم جدید سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص افزایش حجم مبنا در بورس و افزودن آن به معاملات فرابورس را نیازی مهم برای بازار و سدی در برابر حرکت های هیجانی ارزیابی کرد. شاهین چراغی با تاکید بر ارزنده بودن تصمیمات جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور درمورد افزایش حجم مبنا در بورس و  افزودن این حجم بر معاملات فرابورس گفت: تصمیم گیری در رابطه با افزایش حجم مبنا یک نیاز مهم بود و عمده کارشناسان بازار نیز با آن موافق بوده اند. چون اعدادی که به عنوان حجم مبنا اعلام می شد به سال ها قبل برمی گشت و ضرورتا باید این اطلاعات به روز می شد. همچنین در خصوص اضافه کردن بازار اول و دوم و بازار پایه فرابورس نیز افزودن این مساله مورد توافق عمده کارشناسان بود.

تسویه بدهی های دولت با استفاده از ظرفیت بورس انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است بورس انرژی سازوکار لازم را برای معاملات نفتی دارد و امکان تهاتر بدهی دولت، در بازار بورس انرژی فراهم است. محمد خالدی با بیان اینکه ساز و کار فروش نفت خام در بورس انرژی به میزان فروش نفت نیز می افزاید، افزود:بورس انرژی سازوکار لازم را برای معاملات نفتی دارد و امکان اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 99 در تهاتر بدهی دولت، در بازار بورس انرژی فراهم است.

تعدیل در شاخص طبیعی و همراستا با بورس های جهانی است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی، تعدیل در شاخص بورس را طبیعی دانست و گفت: تعدیل 4 درصد منفی امروز در شاخص بورس کاملا طبیعی و اجناب ناپذیر و همراستا با سایر بورس های دنیا اتفاق افتاده و در واقع بخشی از بازدهی حدودا دو ماه قبل را خنثی کرده است. آقابزرگی با تاکید بر اینکه در بازارهای موازی، بازاری به نقدشوندگی و قانونمندی و شفافیت بازار سرمایه وجود ندارد و  همچنان برخی سهم ها و شرکت های بورسی جای رشد دارند ، اظهار داشت: هنوز شرکت های بنیادی داریم که  بیش از سی - چهل درصد بازدهی نداده اند؛ در حالی که  متوسط بازدهی بالای 185 درصد بوده است.

شفافیت؛ وجه تمایز بازار سرمایه از سایر بازارها

مدیرعامل کارگزاری آگاه با ارزیابی فعالیت بورس در سال جاری نسبت به سال های اخیر، گفت: عملکردی که امسال بازار سرمایه در کارنامه خود ثبت کرد در قیاس با فعالیت سنوات گذشته قابل قیاس نیست. محمدرضا سرافراز یزدی با تاکید بر اینکه حواشی تاثیر گذار بر بازار سهام در سال جاری کم نبوده اما بازار به خوبی از پس مدیریت آن برآمده، اظهار داشت: با نگاهی به معاملات سال‌های مختلف شاهد آن هستیم که جریان معاملات سال جاری روندی کاملا طبیعی داشته است، اتفاقات و بلایای غیر قابل پیش بینی برای همه کشورها وجود دارد و قطعا اولین بازاری که واکنش سریعی به آن نشان میدهد، بازار سرمایه است. در این میان اما آمادگی بازار برای کنترل رفتارها و واکنش های غیر حرفه ای ها مهم ترین رکن است که خوشبختانه بازار سرمایه امسال بارها این را ثابت کرد.

مصوبه های جدید سازمان بورس ریسک سرمایه گذاران تازه وارد را به حداقل رساند

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن در خصوص تغییرات حجم مبنا در بورس و فرابورس اظهار داشت: تغییر حجم مبنا در شرایطی در دستور کار نهاد نظارتی بازار سرمایه قرار گرفت که می تواند برای نمادهای بزرگ بازار با قابلیت نقدشوندگی بالا جذابیت ایجاد کند و این مهم یکی از راهکارها برای هدایت نقدینگی و عملا افزایش کارآیی بازار است. محمد مهدی بحرالعلوم اظهار داشت: تنها موردی که در این میان موجب نگرانی برخی سهامداران شده این است که زمانبندی در این میان لحاظ نشده است. بهتر است تغییرات بنیادی در شیوه ها و زیرساخت های بازار با فاصله یک ماه اعمال شود و تجربه قوانین بازار پایه این مهم را به خوبی به اثبات رساند که بازار نیاز به زمان دارد تا خود را با شرایط جدید وفق دهد.

ابزارهای جدید سدی در برابر رفتارهای احساسی

یک کارشناس بازار سرمایه، به کارگیری ابزارهای جدید در بازار را باعث عمق بخشی به بازار و خرید و فروش هایی به دور از احساسات ارزیابی کرد. پویان دارابی در خصوص فراز و فرودهای بازار سرمایه گفت: معاملات امسال بورس با جبران عقب ماندگی رشد نرخ ارز سال 97 آغاز شد و واکنشی نسبتا مشابه دیگر بازارها نشان داد، البته تصویب موضوعاتی مانند تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها که منجر به بروز رسانی ترازنامه آنها می شود، در شفافیت و جذابیت معاملات بسیار موثر عمل کرده است.

پویایی بازار سرمایه با ابزارهای معاملاتی جدید

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات گفت: با توجه به رونق بازار و حجم بالای نقدینگی شاهد آن هستیم که تمامی ابزارهای موجود، شکل عملیاتی بهتری به خود گرفته اند. ثریا نژاد میزان نقدینگی را که امسال راهی بورس شده ، معادل حجم نقدینگی سال 90 دانست و گفت: انتقال یا ورود پول های سرگردان از بازارهای موازی به بورس معادل تزریق نقدینگی است که در سال 90 به بورس شد، البته که این اتفاق به خاطر چشم انداز منفی که برای بازارهای موازی وجود دارد افتاده اما بورس باید با هوشمندی کامل سعی بر حفظ این میزان نقدینگی داشته باشد.

رشد دوباره نرخ ارز، چشم اندازی مثبت برای بورس است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین شرکت های بورسی صادرات محورند و این موضوع بازار سرمایه را وابسته به نرخ ارز کرده است، بنابراین رشد دوباره نرخ ارز حاکی از صعود بورس در سال آینده است. پژمان کیا، بازار سرمایه را وابسته به نوسانات نرخ ارز دانست و گفت: از آنجا که حدود 70 درصد شرکت های بورسی یا صادرات محور هستند یا بر مبنای نرخ دلار فعالیت دارند، بازار سرمایه نسبت به نوسانات نرخ ارز به شدت واکنش نشان می دهد، بنابراین رشد دوباره قیمت ارز حکایت از روند صعودی بازار در سال آینده دارد.

مصوبه های جدیدسازمان طعم سرمایه گذاری را شیرین می کند

یک فعال بازار سرمایه در خصوص مصوبه های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: بدنه قانون گذار و نظارتی بازار سرمایه اخیرا مصوبه هایی را به تصویب رسانده است که ریزش های احتمالی ناشی از ورود هیجانی به بازار را کنترل کرده و ریسک های احتمالی وارد بر پرتقوها را کاهش دهد. مجتبی کباری در ادامه با اشاره به این محدودیت معاملاتی بیان داشت: به نظر می رسد، این تصمیم در راستای این است که افراد تازه وارد زیان نبینند، با اصول معامله گری در بازار آشنایی کلی داشته باشند و دیگر اینکه به دنبال صندوق های سرمایه گذاری باشند. نکته اینجاست که ما هم اکنون در بازار سرمایه بیش از 100 صندوق سرمایه گذاری داریم که در سوددهی مختلف هستند به این ترتیب که برخی از این صندوق ها، در سهام بوده و برخی درآمد ثابت هستند لذا تمامی سلایق سرمایه گذاری را پوشش می دهد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjh8em.uqeiozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما