تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
جالب است ۰
به رغم تغییرات در روابط تجاری دو کشور، روز گذشته سفیر چین در ایران با تأکید بر این نکته که تجارت ایران و چین در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۳۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسیده اعلام کرد چین برای هشتمین سال متوالی اولین شریک تجاری ایران بوده است
حضور پررنگ چین در اقتصاد ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بررسی ها از تراز تجاری ایران و چین در حدود یک دهه گذشته نشان می دهد که در فاصله سال های اخیر میزان صادرات ایران به این کشور با کاهش روبرو شده و از رقم ۹ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار در سال ۹۳ به ۸ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است. در مقابل میزان واردات از چین در همین فاصله از رقم ۱۲ میلیارد و ۵۶۱ میلیون دلار به ۱۰ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار رسیده که نشان می دهد طی مدت مذکور با افت ۸.۵ درصدی در صادرات و افت ۱۴.۴ درصدی در واردات روبرو شده ایم که دلیل اصلی این تغییرات افت قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی در این مدت بوده است.

در این بین همکاریهای تجاری تهران و پکن در سال گذشته بر اساس آمارها و اسناد موجود گمرک ایران و وزارت بازرگانی چین بالغ بر 66.35 میلیون تن بوده و چنانچه بخواهیم رقم تجارت متقابل را با سالهای قبل چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ حجمی مقایسه کنیم، شاهد رشد و افزایش حجم مبادلات خواهیم بود. کارشناسان معتقدند گستره همکاریهای دو کشور در این مدت به قدری قابل توجه بود که چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت ایران در سال 2016 میلادی لقب گرفت و در این سال 63.1 درصد از کل صادرات ایران به چین را نفت تشکیل داده است.

با این حال به رغم تغییرات در روابط تجاری دو کشور، روز گذشته سفیر چین در ایران با تأکید بر این نکته که تجارت ایران و چین در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۳۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسیده اعلام کرد چین برای هشتمین سال متوالی اولین شریک تجاری ایران بوده است.
وی گفت: البته تجارت دو جانبه ایران و چین در سال ۲۰۱۶ تقریباً متعادل بوده وصادرات چین به ایران ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار و واردات از ایران ۱۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بوده است.
سفیر چین در ایران با بیان اینکه چین در سال ۲۰۱۶، سی و یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است، افزود: این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۱۷ و ۶ دهم درصد رشد نشان می‌دهد.
پانگ سن گفت: سرمایه گذاری غیر مالی شرکت‌های چینی در ایران در سال ۲۰۱۶، ششصد و ۳۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۴۵ و ۱۴ دهم درصد رشد نشان می‌دهد.
وی با اشاره به مشارکت شرکت‌های چینی در توسعه میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران افزود: این کار باعث افزایش ۲۰۰ هزار تنی تولید روزانه برای ایران شده است.
سفیر چین در ایران گفت:همچنین شرکت خودروسازی چری در ایران با سرمایه گذاری مناسب توانسته است ۱۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم برای مردم ایران ایجاد کند و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد مالیاتی برای دولت ایران داشته باشد.
پانگ سن با تاکید بر اینکه همکاری چین و ایران؛ برد - برد است، افزود: علاوه بر تبادلات اقتصادی، دو کشور مصمم به افزایش مبادلات علمی، آموزشی، توریستی و پژوهشی نیز هستند.
سفیر چین در ایران در پاسخ به سوالی درباره مداخلات کشورهای بزرگ در منطقه خاورمیانه گفت: امیدواریم کشورهای خارج از این منطقه نقشی سازنده و مثبت برای آن ایفا کنند و معتقدیم کشورهای منطقه می‌توانند از طریق گفتگو مسائل خود را حل و فصل کنند.
پانگ سن با بیان اینکه در مبارزه با تروریسم همه طرف‌ها باید با یکدیگر متحد باشند و از استاندارد دوگانه یا چند جانبه در این زمینه جلوگیری کنند، افزود: در موضوع قطر پیشنهاد ما این است که کشورهای منطقه از طریق گفتگو مسائل خود را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اختلافات چین و آمریکا گفت: بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ در آمریکا دو کشور مباحث مختلف را با یکدیگر بررسی کردند و به تفاهمات مهمی دست یافته ایم.
سفیر چین در ایران با اشاره به اعزام هیئت آمریکایی به نشست توسعه کمربند جاده ابریشم که در پکن برگزار شد، افزود: چین و آمریکا به عنوان کشورهای بزرگ توسعه یافته منافع مشترک و البته یک سری اختلافات با یکدیگر دارند که امیدواریم دو کشور براساس احترام متقابل بتوانند روابط خود را توسعه دهند.

منبع: اگزیم نیوز

https://sarmayegozarionline.ir/vdca.6nmk49new5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین