تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۸
جالب است ۰
نشست خبری جمعی از نامزد های شورای شهر و اهالی رسانه با موضوع مدیریت شهری و شهروند مطالبه گر در ستاد مرکزی اصلاح طلبان استان تهران برگزار شد.
۷ چالش اساسی تهران بررسی شد/ تبادل نظر ۴ نامزد شورای شهر
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،افشین حبیب زاده یکی از کاندیداهای شورای شهر که به عنوان یکی از اعضای لیست امید معرفی شده است با اشاره به اینکه 7 چالش اساسی در شهر شناسایی شده است و راه کارهای نیز برای حل این چالش ها شناسایی شده است گفت: این چالش ها عبارت اند از چالش های کالبدی، بافت فرسوده، حمل نقل و ترافیک، محیط زیست و خدمات شهری، ایمنی و مدیریت بحران، چالش های اجتماعی و فرهنگی و  اقتصاد و معیشت شهری است.

 وی به عنوان نماینده جامعه کارگری چالش جامعه کارگر را نیز به چالش های موجود اضافه کرده است.

حبیب زاده در پاسخ به این پرسش که میزان دقیق بدهی شهرداری به بانک ها مشخص نیست و شهرداری به واگذاری شهر روی آورده است. در این زمینه شورای پنجم چه برنامه ای خواهدداشت گفت: مساله مهمی که در این زمینه نیاز به بررسی دقیق دارد مبلغ بدهی شهرداری است.

وی علت این بدهی ها را نبود درآمد پایدار در شهرداری دانست و گفت: وقتی شهرداری به سمت درآمدهای ناپایدار از جمله تراکم فروشی و ... به بحرانی برمی خورد که آن بحران عدم تامین منابع نام دارد.

حبیب زاده وجود این مشکل را همراه با پرداخت نشد بدهی پیمانکاران قرض گرفت از منابع مختلف مثل بانک شهر که شنیده میشود مبلغ قابل توجه ای است عنوان کرد و افزود: راهکار اصلی این موضوع پیش بینی درآمدهای پایدار برای شهر است که باید در برنامه 5ساله دیده شود. یکی از کارهای که در شورای پنجم باید مد نظر قرار گیرد بازبینی برنامه پنج ساله دوم است.

وی به موضوع پسماندها که از سال 91 باید انجام میگرفت اشاره کرد و گفت: پسماندها باید بتواند هزینه های خودش را تامین کند. پیشنهادهای شده است اما هنوز هیچ کاری مثبتی انجام نشده و تنها مبلغ قابل توجهی در این زمینه هزینه می شود.

حسن خلیل آبادی یکی دیگر از کاندیداهای لیست امید شهروند مطالبه گر را بر پایه آموزش های حقوق شهروندی دانست و گفت: مردم ابتدا باید بتوانند با زمینه های که باید مطالبه گر باشد آشنا شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی در وضایف شورا فقط مسائل شهری مطرح می شود افزود: حقوق شهری، مطالبات شهروندی حقوق بیشتری است که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

خلیل آبادی معتقد است در حوزه مدیریت شهری که مستقیم با زندگی روزانه مردم سرو کار دارد، شهروند مطالبه گر باید محور می باشد و شورا ضمن پاسخگو بودن به شهروندان به خواسته های آنها توجه داشته باشد.

وی آموزش ها و آگاهی های لازم در این زمینه را اولویت اول دانست و گفت: ما باید سطوح بالاتر حقوق شهروندی و مطالبه گری را آموزش دهیم.

این نامزد شورای اسلامی شهر تهران نیز در پاسخ به این سوال که در خصوص برخوردهای عامرانه با آسیب های اجتماعی که در شهر صورت می گیرد چه برنامه های صورت خواهد گرفت گفت: متاسفانه در برخورد با آسیب های اجتماعی زمینه ها را از بین نمی بریم و تنها برخوردهای دستوری انجام می شود

وی معتقد است همواره به فکر پاک کردن صورت مسئله هستیم در حالی که این مساله راه حل های متفاوتی دارد که باید از کارشناسان و جامعه شناسان کمک گرفت.

خلیل آبادی با اشاره به اینکه شورا باید در این زمینه پیشقدم باشند گفت:  اگر اقدامات لازم به موقع انجام نشود این معضلات بعد از مدت کوتاهی مجدد به جامعه پمپاژ می شوند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع نیاز به شناسایی ریشه ها در زمینه های مختلف دارد گفت: بعد از بررسی کارشناسی می توان گروه های که در این زمینه حرفه ای و مجرمانه فعالیت دارند را شناسایی و برخورد حقوقی داشت.

خلیل آبادی معتقد است اگر در زیر پوست شهر مطالعه کنیم از این آسیب ها بیشتر از سطح شهر وجود دارد، این موضوع یکی از بحران های ما در شرایط فعلی است که نیازمند یک عزم ملی است.

محمد جواد حق شناس با بیان اینکه در شهر 12 میلیونی  شهروندان اگر بخواهند هم نمی توانند حق و خواسته های خود را مستقیم پیگیری کنند گفت: مردم خودشان نمی توانند همه اطلاعات لازم را داشته باشند و امکان کار تخصصی برایشان مهیا نیست.

وی با تاکید بر اینکه این جمعیت 12 میلیونی دو جامعه را به عنوان نماینده خود معرفی کرده اند، این دو جامعه را در ابتدا مطبوعات و جامعه مدنی دانست و افزود:  جامعه مدنی که در حوزه اجتماعی کار فعالیت دارد و به طور تخصصی به دنبال این موضوع است.

حق شناس نیز در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که مطبوعات به خوبی به دست مردم نمی رسد چه چاره ای اندیشیده می شود، گفت: یکی از مشکلاتی که امروزه رسانه های مکتوب با آن مواجه هستند میزان کاهش شدید افرادی است که روزنامه میخواند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل برخی تنگ نظری ها که در گذشته در کشور شکل گرفت بود و تا جایی پیش رفت که رسانه ها تعطیل شدند و بسیاری از روزنامه نگاران بیکار گفت: مشکل دیگر مشکل ساختاری است که در دهه اخیر و با رونق گرفتن تکنولوژی ها شکل گرفته است.

حق شناس معتقد است شورا باید بتواند فضا و فرصتی را فراهم کنه که این امکان را در اختیار نهادها بگذارد، به کمک رسانه ها بیاید و این فضا و موقعیت را فراهم کند که روزنامه ها در یک موقعیت عمومی تر در سطح شهر قرار گیرند.

وی در ادامه به پتانسل روزنامه همشهری اشاره کرد و گفت: این فضای که حجم عظیمی از پول را به خود اختصاص داده و متاسفانه تبدیل شده است به سرویس خصوصی و حمایت از یک نامزد انتخاباتی.

به گفته حق شناس روزنامه همشهری باید تبدیل به روزنامه مردم تهران باشد که برای مردم به فعالیت خود ادامه دهد.

ابراهیم امینی حق و تکلیف یا پرسشگری و پاسخگویی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید با نقدهای خودش بر نهادهای قدرت نظارت داشته باشند تا شکاف بین قدرت و افکار عمومی جامعه عمیق نشود.

وی افزود: از طرف دیگر نهادهای مدنی و شهروندان نباید مسئولیتشان را محدود به زمان برگزاری انتخابات کنند و بعد کناره بگیرند، شهروندان، مطبوعات و نهادهای مدنی همواره باید حضوری پررنگ داشته باشند در مقابل نیز نهادی که میخواهد پاسخگو باشد، قدرتش نیز در اندازه پاسخگویی در نظر گرفته شود.

امینی معتقد است شورای شهر به دلیل اینکه در این چند ساله ساز و کاری مشخصی برایش مشخص نشده عملا اگر به همین نحو بخواهد پیش برود، کاره ای نیست.

وی مهمترین نقش شورای شهر را تاکنون تنها در انتخاب شهردار دانست و گفت: ساز و کار لازم بر نظارت کار شهردار وجود ندارد.

امینی معتقد است باید ساز و کاری اندیشیده شود و اگر قانونی نیاز هست پیش بینی شود که شهردار در مقابل شورای شهر پاسخگو باشد و نه او به سلیقه خود و به هر نحوی که بخواهد شهر را اداره کند،  شورای شهر هم در نهایت بتواند یک نقد داشته باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.xeifuqe8asfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین