تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۵
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در روزهای ابتدایی بررسی شد.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهمترین رویدادهای بازار سرمایه در روزهایی آغازین سال به شرح زیر است:

بهره برداری از ظرفیت های موجود راه مدیریت تحریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: برای مقابله با فشارها، تهدیدها و تحریم‌های دشمنان باید از تمامی امکانات و ظرفیت‌های داخلی در جهت افزایش تولید و رشد اقتصادی بهره جست. فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه بهبود فضای کسب و کار، یکی از مسئولیت‌های این وزارتخانه است، افزود: باید گام‌های بلندی برای رسیدن به شرایط مطلوب برداشته شود تا سرمایه گذار و فعال اقتصادی اعم از تولید کننده و تاجر بتوانند با طیب خاطر و به سهولت، در محیطی ایمن فعالیت‌های خود را انجام دهند.

تلاش نهاد ناظر برای کاهش هزینه معاملات بورس

معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع مالیات خرید و فروش سهام و کاهش آن برای سال 98 به بورس24 گفت:  کاهش مالیات فروش سهام از 0.5درصد به 0.01 درصد، فقط برای سال 97 لازم الاجرا بود و مالیات نقل و انتقال سهام در سال 98مجددا همانند سال های گذشته اعمال می شود. مگر این که برای سال 98 مجددا دستور العمل جدیدی از سوی دولت ابلاغ شود که در این صورت نیاز به مصوبه خواهد داشت. حسن امیری در خصوص سرانجام موضوع معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای سال جدید، گفت: گرچه این موضوع در بودجه سالانه کشور لحاظ نشده ، اما نمایندگان مجلس در قالب لایحه ای در حال بررسی این موضوع و احتمالا اجرای آن در سال 98 هستند.

مهمترین اقدام بورس تهران در سال گذشته

علی صحرایی در خصوص بهترین اقدام سال گذشته بورس تهران اظهار داشت: از دید کلان، بورس تهران در سال گذشته توانست 20 هزار میلیارد تومان برای صنایع تأمین مالی کند. این تأمین مالی از سه طریق عرضه اولیه، اوراق بدهی و اوراق اختیار فروش تبعی انجام شد. مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره راه‌اندازی ابزار جدید مالی نیز گفت: دیگر اقدام مهمی که در بورس تهران انجام شد، راه‌اندازی ابزار پوشش ریسک بود. این ابزار که اوراق سبد آتی سهام نام دارد، در بازار دوطرفه کاربرد دارد. در بازارهای مشتقه در دنیا بیش از 60 درصد معاملات از طریق این ابزار تأمین مالی می‌شود. آتی سبد سهام با همکاری کمیته فقهی سازمان بورس و پیگیری‌های سازمان راه‌اندازی شد.

سال رونق تولید، زمان اعتماد به بازار سرمایه و حذف فساد است

عضو شورای عالی بورس گفت: در سال رونق تولید نباید زمینه رانت و فساد را برای سودجویان فراهم کنیم که یکی از اصلی ترین اقدامات برای تحقق این هدف، سپردن کشف قیمت کالاها به نظام عرضه و تقاضا و بازار سرمایه به جای تعیین دستوری قیمت ها است. اسلامی بیدگلی، استفاده از سازوکار بورس در عرضه محصولات و نیز به کارگیری ابزارهای مالی بازار سرمایه را ضروری دانست و گفت: براساس تجربیات دنیا و مولفه های اقتصادی باید تعیین قیمت کالاها به خود بازار سپرده شود که شفاف ترین بستر برای پیاده سازی نظام بازار، بورس کالا است.

فاینکس فرصتی برای شناخت ابزار های جدید بازار سرمایه

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ویژگی های ممتاز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را برشمرد و گفت: هنوز فرهنگ سازی لازم برای بهره برداری از ابزارهایی همچون معاملات آتی سهام، فروش استقراضی و سایر ابزارهای این چنینی انجام نشده و این نمایشگاه می تواند فرصت مناسبی برای سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان درگیر باشد تا این ابزارها در این محیط معرفی شوند و توسط عموم مردم شناخته شوند و همچنین در خصوص راه ­اندازی برخی از این ابزارها همفکری لازم صورت گیرد. روح الله میرصانعی تاکید کرد: واقعیت این است که به رغم آنکه بورس کشورمان سابقه 50 ساله دارد، بورس نوپایی محسوب می شود. حضور اساتید مطرح دانشگاه، دانشجوهای رشته های مرتبط مالی و پیشکسوتان در نمایشگاه و استفاده از نظرات آنها در کارگاه های تخصصی می تواند بسیار مفید و مثمر ثمر باشد.

تشکیل صندوق نیکوکاری حوادث غیرمترقبه در بازار سرمایه

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورایعالی بورس عنوان کرد:  هر بار که بلایای طبیعی مصیبتی به جان هم‌وطنان‌مان در جای‌جای کشور می‌اندازد، شیوه کمک‌رسانی و شفافیت در ارائه گزارش به مردمِ دغدغه‌مند، خود محل پرسش می‌شود و چه بسیار که سرمایه‌های اجتماعی را هم از بین ‌رفته دیده‌ایم. از طرف دیگر نهادها و افراد فعال در بازار سرمایه هم محملی برای ایجاد هم‌افزایی در همیاری با هموطنان خود ندارد. لذا به نظر می‌رسد که مناسب باشد "صندوق نیکوکاری حوادث غیرمترقبه" در بستر بازار سرمایه تشکیل شود و همزمان همه ارکان بازار و نهادهای فعال در آن بتوانند وجوه خود را در اختیار این صندوق قرار دهند. اشخاص معروف و سازمان‌ها و نهادهای دولتی هم می‌توانند وجوه موردی خود را در قالب دریافت واحدهای سرمایه‌گذاری در اختیار این صندوق بگذارند.

آمار قابل قبول بورس کالا نتیجه اعتماد صنایع بود

کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد بورس کالای ایران با تأکید بر این‌که تا پیش از راه‌اندازی این بازار، مواد اولیه در حوزه صنعت به‌شدت درگیر سواستفاده واسطه‌ها بود، گفت: یکی از معضلات مهم اقتصاد ما، وجود واسطه‌ها در بازارهاست که همیشه با دستکاری بازارها و ایجاد نوسان‌های قیمتی شدید، باعث عدم شفافیت و ایجاد رانت در بازارهای کالایی هستند که بورس کالا در ساماندهی مبادلات کالاها نقش بسیار مهمی داشته است. سید ابراهیم عنایت با اشاره به این‌که بورس کالا از بدو تأسیس تا امروز با هدف ایجاد شفافیت در بازار کالا راه‌اندازی شد، گفت: این بازار به‌خوبی در مسیر توسعه قدم برمی‌دارد و اقدامات خوبی را در جهت افزایش شفافیت در معاملات کالاها انجام داده است.

سودآوری بازار سرمایه در سال جاری

به گفته مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، سال 97 بازار سرمایه روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد و اکنون از چالش ها عبور کرده است. با شروع سال، نوسان نرخ ارز آغاز شد و در مقاطعی شاهد قیمت گذاری دستوری محصولات با نرخ دلار 4200 تومانی بودیم و این دو فاکتور بیشترین اثر را بر بازار داشت. مصطفی صفاری در خصوص بازار سرمایه سال 97 گفت: نوسان نرخ ارز در اردیبهشت ماه باعث شد از یکسو سودآوری بسیاری از شرکت های صادرات محور افزایش داشته باشد و از سوی دیگر ارزش جایگزینی تمام شرکت ها چند برابر شد. همین موضوعات افزایش قیمت سهام و افزایش سرعت ورود نقدینگی به بازار سرمایه را رقم زد.

رونق تولید؛ الزامات و محدودیت ها

مدیرعامل تامین سرمایه نوین، پیش شرط مقابله با رکود را رونق تولید دانست و گفت: برای رونق تولید همچنین باید بازار فروش کالا و خدمات گسترش یابد. ولی نادی قمی با بیان اینکه توسعه بازار فروش کالا و خدمات در داخل با محدودیت هایی روبه رو است، اظهار داشت: اقتصاد کشور وابستگی بالایی به درآمدهای نفتی دارد؛ به نحوی که رشد اقتصادی کشور و رشد سرمایه گذاری های اقتصادی رابطه تقریبا یک به یک با رشد درآمدهای نفتی دارد.

نقش فاینکس در افزایش اعتماد به بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه می‌تواند به افزایش اعتماد و اقبال به ابزارهای موجود در بورس منجر شود. فرهنگ حسینی با اشاره به اینکه بازار سرمایه طی چند سال اخیر در حال تحول و پوست‌اندازی شامل ایجاد حوزه‌های جدید معاملاتی و ابزارهای تازه است، ‌گفت: با در نظر گرفتن این موضوع که بازار سرمایه نقش مناسبی در بازار پول و بدهی کسب کرده است، شاهد حضور استارت آپ‌های مختلفی در حوزه بازار سرمایه هستیم.

بازار سهام در سال 1398 چگونه خواهد بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است عوامل بنیادی بسیاری وجود دارد که نشان از رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه برای سال جاری می‌دهد؛ درآمد ارزی دولت و امکان یا عدم امکان سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی با بازار سرمایه از جمله این عوامل است. فردین آقابزرگی با اشاره به عوامل رشد دهنده قیمت‌ها در بورس تهران گفت: با توجه به پیش‌بینی مقدار تورم در بودجه سال 1398، ثبات قیمت کالاهای اساسی و نفت در جهان و سودآوری شرکت‌های صادرات محور که وزن قابل توجهی در نوسانات شاخص دارند، انتظار می‌رود که قیمت‌ها در بازار سهام افزایشی باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcauuny.49nma15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین