تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
جالب است ۰
یکه تازی بورس در اقتصاد ایران؛

رکوردشکنی های تاریخ ساز بورس در دولت دوازدهم

در بسیاری از کشورهای دنیا، بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی¬ترین ارکان اقتصادی به شمار می رود. این بدان معناست که بورس، نقش بسزایی در چینش سیاست¬های اقتصادی یک کشور داشته و می تواند به عنوان اهرم توسعه صنایع مختلف مطرح باشد.
رکوردشکنی های تاریخ ساز بورس در دولت دوازدهم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،با این وجود شرایط در ایران کمی متفاوت از مدل های جهانی است، به طوری که همواره یکی از مطالبات اصلی اهالی بازار سرمایه از دولت ها، به وجود آوردن بستری جهت استفاده از ظرفیت های بازار سهام و گوشه چشمی از سوی آن ها به رونق هرچه بیشتر این بازار بوده است.

موضوعی که اگر با سهل انگاری دولت های پیشین مواجه نمی شد، می توانست به تعمیق وتوسعه هرچه سریعتر بازار سرمایه ایران بیانجامد.

سبقت بورسی  دولت دوازدهم از دیگر دولت ها
بررسی پرونده بازار سرمایه از زمان شروع به کار دولت دوازدهم (نیمه اول تیرماه سال 96) تاکنون، نشان از نگرش متفاوت کابینه جدید به این بازار و توجه ویژه به پتانسیل های بورس دارد.
موضوعی که می تواند کارنامه اقتصادی دولت فعلی را در مقایسه با همتایان قدیمی، دستخوش تغییرات مثبت تری کند.
بر این اساس، ذکر چند آمار از فعالیت بازار سرمایه طی مدت یاد شده، می تواند مهر تاییدی بر عزم دولت دوازدهم در توسعه هر چه بیشتر این بازار باشد. نماگر شاخص بازار سهام از ابتدای فعالیت دولت دوازدهم تا کنون بازدهی چشمگیر بیش از 70 درصد داشته است، بورس تهران طی این مدت با ثبت رکورد تاریخی و کانال شکنی از سطح 78 هزار واحد به بیش از 134هزار واحد ارتقا یافته است. یکی دیگر از آمارهای بسیار مهم مربوط به سرازیر شدن بخش عمده ای از نقدینگی سرگردان کشور به سمت بورس تهران است. بر این اساس، ارزش معاملات بازار سهام به عنوان یک مولفه اثرگذار از آغاز فعالیت دولت تاکنون، با رشد  در محدوده 136 درصدی  همراه شده است.  همچنین دولت طی این مدت توانست رکورد تامین مالی 101 هزار میلیارد تومانی از طریق بازار سرمایه را به ثبت برساند، که در نوع خود یک موفقیت بسیار مهم به شمار می رود.

دولت دوازدهم چگونه به یاری بازار سرمایه آمد؟
شاید این پرسش مطرح شود که سیاست های بورسی دولت چه بود، که منجر به موفقیت های چشمگیر در بازار سرمایه ایران شده است.
وزیر اقتصاد به عنوان متولی اصلی بازار سرمایه، بعد از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، هدف اصلی این وزارت خانه را، تحقق هدف تولید و اشتغال با توسعه در 6 بخش مهم اقتصادی بیان کرد، که توسعه بازار سرمایه یکی از این موارد بود. همچنین تاکید بر لزوم هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه از سوی رییس جمهور و وزیر اقتصاد، وجه تمایز استراتژی های اقتصادی این دولت نسبت به همتایان پیشین بود.

کاهش مالیات فروش سهام: بسیاری از کارشناسان اقتصادی براین باورند که یکی از تصمیمات مهم دولت در جهت افزایش عمق بازار سرمایه، کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال سهام و حق تقدم  از 0.5 درصد ارزش فروش به 0.1 درصد در مدت یکسال بوده است.
امری که به گفته وزیر وقت، به منظور افزایش نقدشوندگی، کاهش هزینه های معاملاتی و سودآور تر شدن معاملات الگوریتمی بازار سرمایه صورت گرفت.
به این ترتیب، مصوبه شورای اقتصادی دولت موجب افزایش انگیزه سهامداران به ویژه سرمایه‌گذارانی شد که با حجم بالایی از نقدینگی در معاملات بازار سهام حضور داشتند؛ چراکه باعث شد در جریان دادوستد سهام، معامله‌گران هزینه کمتری بابت مالیات پرداخت کنند و به تبع آن هزینه تمام شده به میزان محسوسی کاهش یابد.

اصلاح نحوه توقف و بازگشایی نماد های بورسی: در مهرماه سال گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل اصلاح زمان توقف و بازگشایی نمادهای بورسی را ابلاغ کرد. با توجه به اینکه ذکر جزییات این ابلاغیه بسیار مفصل خواهد شد، می توان تنها به چند نکته کوتاه اکتفا کرد.
بر اساس تصمیم سازمان بورس و وزارت اقتصاد نمادهای بورسی طی 60 الی 90 دقیقه بازگشایی می شوند و در شرایط عادی نمادی بیش از 90 دقیقه متوقف نخواهد بود. در دستور العمل جدید مگر در مواردی که مشکلات قضایی وجود داشته باشد، نماد بیش از 30 روز بسته نخواهد بود و اختیار داد و ستد در زمان ابهام صورت های مالی به فعالان بازار سرمایه داده شده است.
این تصمیم بسیار مهم، توانست تا حد قابل توجهی از مصائب سهامداران بکاهد. طولانی شدن زمان توقف ها که گاها منجر به نفوذ رخوت در بازار شده بود، این روزها به حداقل کاهش یافته بطوریکه تعداد توقف های روزانه گاها به کمتر از 5 نماد می رسد. موضوعی که نقدشوندگی این بازار را تا حد زیادی افزایش داد.

افزایش سرمایه با چاشنی حذف مالیات : در اولین روزهای تابستان بود که مسعود کرباسیان از تصمیم ستاد مبارزه با تحریم، مبنی بر تعیین نرخ صفر مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود تقسیم نشده شرکت‌ها خبر داد.
این دستورالعمل که وزیر اقتصاد از آن به عنوان مشوق مالیاتی شرکت ها یاد کرد، موجب افزایش انگیزه شرکت های بورسی برای افزایش سرمایه و توسعه فعالیت‌ آن ها شد.
گرچه این تصمیم، مانع از خروج نقدینگی شرکت های بورسی در قالب سود تقسیمی میشود، اما از سوی دیگر می تواند احتمال افزایش نقدینگی بورس تهران، تحرک جدی در بخش تولید و افزایش اشتغال را به همراه داشته باشد.
تمامی این مزیت ها باعث شد تا کارشناسان، رفتار دولت در برابر بازار سرمایه را بسیار هوشمندانه ارزیابی کنند.

مدیریت عرضه اوراق و حذف بازار سیاه : در حالی اواخر سال 95، اتخاذ چند سیاست جدید موجب توقف انتشار اوراق جدید در بازار بدهی شد که آن‌سو‌تر، بازارهای غیرمجاز به دادوستد اوراقی مشابه تحت عنوان «سخاب» آن هم با سودهای به مراتب بالاتر پرداختند. بر همین اساس، عدم شفافیت عرضه و تقاضای این اوراق سبب شد نرخ سودی به مراتب بالاتر از نرخ سود اوراق بدهی موجود در بازار سرمایه به «سخاب»ها اختصاص پیدا کند.
موضوع با اهمیتی که در صدر سخنان وزیر اقتصاد در مراسم معارفه قرار گرفت و مقرر شد از این پس، از انتشار اوراق بدهی خارج از بازار سرمایه ممانعت شود.
برهمین اساس طی یکسال از فعالیت وزارت اقتصاد، نرخ تامین مالی دولت از رقم 40 درصد (اوراق سخاب)، به 18 درصد رسید.

تکمیل فرآیند واگذاری سهام بنگاه‌های مشمول واگذاری : دولت طی سال گذشته موفق شد، هیچ‌گونه انتقال اصل سهام بابت رد دیون دولت نداشته باشد و صددرصد واگذاری‌ها نیز به بخش‌خصوصی واقعی صورت گرفت. در ادامه این مسیر، 139 بنگاه برای واگذاری آماده‌سازی و قیمت‌گذاری شدند که از این تعداد 133 بنگاه به ارزش 16 هزار میلیارد تومان عرضه شد.
براساس گزارش وزارت اقتصاد و دارایی، فرآیند واگذاری‌ها نیز با دقت رصد شد تا اصل شفافیت و اطلاع رسانی رعایت شود.

عرضه سهام سودآور در بازار سرمایه : چندی پیش حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در نشست هم اندیشی یا مدیران اجرایی، حضور شرکت های سودده در بازار سرمایه را یک الزام بسیار مهم برای کشور بیان کرد.
رییس جمهور در این زمینه بیان کرد: سازمان های دولتی مکلف اند سهام بنگاه های سودده را در بورس عرضه کنند ، مطمئنا این موضوع با استقبال مردم همراه می شود.
حسن روحانی کلید هدایت نقدینگی سرگردان را در دستان بازار سرمایه دانست و از شرکت های بزرگ خواست با عرضه سهام خود به جذب نقدینگی کمک کنند.
حمایت معنوی دولت دوازدهم از بازار سرمایه: همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، طی یک سال اخیر توجه دولت دوازدهم به بازار سرمایه، اگر بینظیر که نه، اما کم نظیر بوده است.
حمایت و پشتیبانی از عملکرد بورس، تا حد زیادی اعتماد مردم برای سرمایه گذاری در این بازار را افزایش داد و باعث شد بورس به عنوان جولانگاه اول سرمایه گذاری امن در کشور معرفی شود.
بررسی ها حاکی از آن است، هدابت نقدینگی های سرگردان به بورس که از مهم ترین برنامه های اقتصادی دولت و وزارت اقتصاد بوده است، این روزها به خوبی در حجم و ارزش معاملات بازار سهام هویداست.
موضوعی که نشان می دهد، تیم اقتصادی دولت دوازدهم تا کنون با اتخاذ تصمیمات بسیار مهم در حوزه بورس، توانسته کارنامه قابل قبولی به ثبت برساند.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgyy9w.ak9qn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین