تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۹
جالب است ۰
تفاهمنامه های خرید هواپیما که تاکنون به امضا رسیده است

آسمان ایران در انتظار ۲۶۰ هواپیمای جدید

شرکت ایرباس سه فروند هواپیمای ۳۲۱ و ۳۳۰ را تحویل ایران ایر داده است
آسمان ایران در انتظار ۲۶۰ هواپیمای جدید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،

یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم گام برداشتن برای نوسازی ناوگان هوایی کشور بوده است، اقدامی که با امضا و اجرایی شدن توافق هسته ای و برجام رنگ اجرایی به خود گرفته است به صورتی که در ماه های گذشته شاهد نهایی و امضای سه تفاهم نامه برای خرید هواپیما با شرکت های مهم هواپیماساز ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا بوده ایم. به طور کلی در ماه های گذشته در مجموع قرارداد خرید 260 فروند هواپیمای نو از سوی شرکت های ایرانی و شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر منعقد شده تا این هواپیما ها به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران شود. البته تاکنون شرکت ایرباس سه فروند هواپیمای 321 و 330 را تحویل ایران ایر داده است و بزودی قرار است 3 فروند هواپیمای ای تی آر نیز از طرف این شرکت تحویل شود.

به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با اجرایی شدن این قراردادها و تحویل هواپیما به کشور علاوه بر پایین آمدن عمر ناوگان هوایی کشور و نوسازی اساسی ناوگان، جایگاه صنعت هوانوردی ایران نیز در منطقه بالا خواهد رفت و بیش از 60 هزار صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه می شود؛ اتفاقی که می تواند اشتغال زایی بالا نیز به همراه داشته باشد.

اوایل مهرماه سال گذشته بود که اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC افک) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ داد و این مجوز شروعی جدی برای مذاکرات شرکت های هواپیمایی ایرانی و این دو شرکت برای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان بود و در نهایت به امضای تفاهم نامه خرید هواپیما بین شرکت های ایرانی و این دو شرکت منجر شد و البته راه را برای قراردادهای دیگر باز کرد، قراردادهایی که البته تاکنون اعداد و ارقامی از جزییات مالی آن ها منتشر نشده است:

20 /9 /1395

امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از بوئینگ

اولین تفاهم نامه نهایی خرید هواپیما بین دو شرکت ایران ایر و بوئینگ به امضا رسید؛ قرارداد خرید 80 فروند هواپیما بوئینگ.

فرهاد پرورش در حاشیه امضای این قرارداد که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت، گفات: 50 فروند این هوپیما مدل 737 و 30 فروند دیگر مدل 777 پهن پیکر هستند که در یک دوره 10 ساله به ایران ایر تحول داده می شود. بر این اساس، نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده می‌شود. ظرفیت هواپیمای 737 مکس(MAX)  150 تا 160 نفر و ظرفیت مدل 777 390 نفره است.

30 /10/1395

امضای قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از ایرباس

شرکت هواپیمایی ایرباس روز پنجشنبه 30 دی ماه از امضای قرارداد فروش 100 فروند هواپیمای این شرکت با ایران ایر خبر داد. سایت رسمی این شرکت «با تاریخی قلمداد کردن» این اتفاق، اعلام کرد: ایران ایر و ایرباس قرارداد محکمی برای خرید 46 فروند A320 Family و 38 فروند A330 Family و 16 فروند A350 XWB aircraft امضاء کردند. این قرار داد به نوشته سایت ایرباس به امضای «فرهاد پرورش» مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و «فابریس بریژیه» (Fabrice Bregier) مدیرعامل و مدیر اجرایی ایرباس رسیده است. همچنین در زمان انتشار خبر در سایت شرکت ایرباس، آن ها از تحویل چند فروند از این هواپیماها در ماه های ابیتدایی سال 2017 خبرداده بودند که تاکنون با تحویل سه فروند هواپیما رنگ اجرایی به خود گرفته است.

«فابریس بریژیه» مدیرعامل و مدیر اجرایی ایرباس در مراسم امضای قرارداد فروش یکصد هواپیمای این شرکت به ایران ایر، گفته بود قرارداد کلی دو شرکت شامل بخش هایی همچون آموزش خلبانی و مدیریت ترافیک هوایی نیز می شود.

15/1/1396

 تفاهمنامه خرید 60 فروند هواپیما بین شرکت آسمان و بوئینگ امضا شد

آخرین تفاهمنامه امضا شده برای خرید هواپیما از سوی شرکت های ایرانی روز گذشته با خرید 60 فروند هواپیمای مسافری 737 مکس بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت بوئینگ در تهران به نتیجه رسید. این تفاهمنامه پس از ماه ها مذاکره بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت بوئینگ با حضور نمایندگان این شرکت در تهران به امضا رسید. طبق تفاهمنامه ای که منعقد شده قرار است این هواپیماها از سال 2019 به تدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل شود و در سال یاد شده ، 5 تا 10 فروند بوئینگ 737 تحویل شرکت آسمان شود. روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرده است در تفاهمنامه ای که بین شرکت آسمان و بوئینگ منعقد شده تمام مسایل مربوط به پشتیبانی های فنی و آموزشی آن پیش بینی شده تا پس از طی مراحل قانونی تحویل این هواپیماها به این شرکت آغاز شود. هواپیمای بوئینگ 737 یک هواپیمای مسافری با ظرفیت 130 نفر است و یکی از مناسب ترین هواپیماها برای پروازهای داخلی و منطقه ای محسوب می شود که می توانند بیش از 4500 کیلومتر پرواز کند.

12/ 11/ 1395

قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد با شرکت ای.تی.آر

علاوه بر دو شرکت ایرباس و بوئینگ در ماه های گذشته شرکت های هواپیمایی ایران برای خرید هواپیما نسبت به نیازهای کشور با شرکت های دیگر هم مذاکرات و تفاهم نامه هایی را امضا کرده اند که یکی از آن ها با شرکت ای. تی. آر (50 درصد سهام متعلق به شرکت ایرباس و 50 درصد سهام متعلق به شرکت ایتالیایی لوناردو) است. نیمه های بهمن بود که فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر اعلام کرد: قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای تی آر بین این شرکت ایتالیایی و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امضا شده است. این هواپیماها ظرفیت 70 نفره دارند و در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند. او تاکید کرد بر اساس این قرارداد قرار است طی سال جاری میلادی 2 تا 4 فروند از این هواپیماها تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شود. همچنین اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راه و ترابری ارزش این قرار داد را بالغ بر 400 میلیون دلار ( 380 میلیون یورو) اعلام کرده بود.

15 /1 /1396

قرار داد خرید ۱۲ فروند هواپیمای سوپرجت سوخو

روز گذشته وزیر انرژی روسیه اعلام کرد در حال حاضر ایران، قرارداد خرید ۱۲ فروند هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ سوخو از روسیه را نهایی کرده است . الکساندر نواک وزیر گفت: ایران و روسیه مذاکرات با یکدیگر را بر سر خرید یکصد فروند هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ سوخو از یکسال و نیم گذشته شروع کرده اند و در حال حاضر فقط بر سر خرید ۱۲ فروند آن به توافق محکمی رسیده اند. او گفت در کوتاه مدت فروش ۳۰ فروند هواپیما را در نظر می گیریم و این تازه شروع کار است و ایرانی ها علاقمند به خرید یکصد فروند هواپیما از این نوع هستند. این مقام روس در شرایطی از توافق نهایی برای خرید 12 هواپیمای سوخو خبر داده که پیش از این مدیرعامل یکی از ایرلاین های هوایی کشور از پروازهای آزمایشی سوخو ۱۰۰ به تهران خبر داده بود.

منبع: سایت خبری اتاق بازرگانی تهران

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb.fbfurhb8fiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین