تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۷
جالب است ۰
اگر سود هر قطعه را دو میلیون و ۳۱۱هزار تومان محاسبه کنیم، ۶هزار میلیارد تومان سود توزیع می‌شود.
خریداران سکه پیش فروشی چقدر سود می کنند؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، با اعلام بانک مرکزی قرار بر این است که دو میلیون و 600 هزار قطعه سکه که با سر رسید شش ماهه پیش‌فروش شده بود، از امروز در شعب بانکی منتخب آغاز شود.

در راستای اجرای سیاست بانک مرکزی، در مجموع حدود 7 میلیون و 600 هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، 9 ماهه، 18 ماهه و دو ساله پیش فروش شد که از این تعداد سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه تحویل شده است و از امروز 28 مرداد 97 فاز تحویل پیش فروش شش ماهه است که تا 16 آبان 97 طبق سررسید توزیع و تحویل می‌شود.

بر اساس آمار، از 2میلیون و 575 هزار قطعه سکه پیش فروش شش ماهه،  در روزهای آخر مرداد 25 هزار و 800 قطعه سکه، در شهریور ماه 336 هزار قطعه، در مهرماه یک میلیون و 287 هزار قطعه، آبان ماه 907 هزار سکه پیش فروش قطعی تحویل متقاضیان می‌شود.

قرار است این سکه‌ها به ترتیب زمان ثبت نام، در همان شعبی که عملیات پیش خرید در آن انجام شده، تحویل خریداران شود.

روایتی آماری از پیش‌فروش و تحویل سکه

طی روزهای گذشته، بازار سکه نیز نوساناتی را تجربه کرده و اگرچه روند قیمتی سکه طرح جدید طی روزهای پایانی هفته گذشته و اولین روز هفته جاری، کاهشی بوده است، اما سکه طرح قدیم در روز گذشته، افزایش نرخ را تجربه کرد که بخشی از آن را شاید بتوان واکنش به اعلام تحویل سکه‌های پیش‌فروشی دانست.

بر اساس آمار، در طرح پیش‌فروش سکه که از 1396.11.17 آغاز شد و تا 1397.2.16 ادامه داشت، در مجموع تعداد 7 میلیون و 600 هزار قطعه سکه پیش‌فروش شده است که از این تعداد، یک میلیون و 610 هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک و سه ماهه (معادل بیش از 95 درصد تعهدات این دو سررسید) به متقاضیان تحویل شده است.

آنگونه که بانک مرکزی می‌گوید، تاکنون 790 هزار قطعه سکه در سررسید یک ماهه و 820 هزار قطعه سکه در سررسید سه ماهه به خریداران تحویل داده که تعداد اندکی از آن تا کنون باقی مانده و توسط خریداران تحویل گرفته نشده است؛ همچنین تحویل سکه های پیش فروش شده در سررسید شش ماهه نیز از امروز آغاز می شود که بر اساس آخرین آمار، در مجموع 2 میلیون 575 هزار قطعه سکه با سررسید شش‌ماهه تا تاریخ 1397.8.16 تحویل خریداران خواهد شد. البته بانک مرکزی می‌گوید که سکه‌های پیش خرید شده کسانی که تاکنون برای دریافت آنها به بانک مراجعه نکرده‌اند، نزد بانک عامل محفوظ است و خریداران می‌توانند تا سه‌ ماه پس از زمان سررسید به شعب آن بانک و ارائه رسید پیش خرید، سکه‌های خود را دریافت کنند.

بر این اساس، بانک مرکزی امیدوار است که سکه‌های پیش فروش که به تدریج وارد بازار می‌شوند، بازار را در حالت تعادل قرار دهند و نرخ را از این آشفتگی کنونی که به اعتقاد کارشناسان بیش از یک میلیون تومان حباب دارد، نجات دهد.

سکه‌های پیش‌فروشی با چه نرخی فروخته شده بود؟

آنگونه که اعداد و ارقام بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه نشان می‌دهد، خریداران سکه با سررسیدهای یک ماهه، برای هر قطعه سکه یک میلیون و 590 هزار تومان هزینه کرده‌اند که این رقم برای خریداران با پیش‌فروش سه ماهه، یک میلیون و 540 هزار تومان به ثبت رسیده است.

همچنین بر اساس آمار بانک مرکزی، مردم سکه‌های پیش فروش شده با سررسید شش ماهه را یک میلیون و 475 هزار تومان از بانک خریداری کرده اند و برای سکه‌های با سررسید نه ماهه نیز یک میلیون و 410 هزار تومان به ازای هر قطعه سکه پرداخت نموده‌اند.

بر اساس اعلام همان روزهای بانک مرکزی که قرار بر این بود پیش‌فروش‌های سکه آغاز شود، سکه‌های با سررسید یکساله یک میلیون و 350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و سررسید 24 ماهه نیز یک میلیون و 116 هزار تومان به صورت رقم قطعی بوده است.

خریداران سکه شش ماهه چقدر سود می کنند؟

بر اساس معاملاتی که دیروز(شنبه-27مردادماه) در بازار آزاد بر روی سکه صورت گرفت، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید سه میلیون و 786 هزار تومان به ثبت رسیده بود که اگر بخواهیم مابه‌التفاوت نرخ پیش‌فروش را که یک میلیون و 475 هزار تومان بوده است، از این رقم کم کنیم، خریداران سکه های پیش‌فروش شش ماهه، بر مبنای نرخ دیروز،  بر روی هر قطعه سکه دو میلیون و 311 هزار تومان سود خواهند کرد.

بر این اساس اگر میزان سود عایدی بابت هر قطعه سکه را در تعداد سکه های پیش فروش شش ماهه ضرب کنیم، می بینم که دولت فقط در پیش فروش شش ماهه که از امروز توزیع می شود،   چیزی حدود 5 هزار و 950 میلیارد و 825 میلیون تومان سود میان خریداران توزیع خواهد کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfecd0.w6de0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما