تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۹
جالب است ۰
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، حمایت از سرمایه گذاران خارجی را از جمله سیاست های کلان دولت یازدهم دانست.
حمایت از سرمایه گذار خارجی صنعت خودرو
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از ایرنا سعید مدنی، مدیرعامل خودروسازی ساپیا، روز دوشنبه در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو، افزود: گروه خودروسازی سایپا دارای توان تولید 945 هزار خودرو در داخل کشور است که این رقم در سایت های خارجی ما همچون سوریه، عراق، ونزوئلا و سودان به 46 هزار دستگاه می رسد.

 وی با بیان اینکه ایران کشور بزرگ و دارای نقش تعیین کننده در منطقه است، اظهار داشت:در ایران نیروی کار ارزان وجود دارد که از این لحاظ دومین کشور پس از هندوستان هستیم که این مزیت خود به یک جاذبه سرمایه گذار تبدیل شده است.

مدنی تصریح کرد: زیرساخت هایی که در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران فراهم شده بسیار قوی است ضمن آنکه 70 درصد از قطعات مورد نیاز تولید خودرو، در ایران قابل تولید است.

به گفته وی، سرمایه گذاری در ایران بسیار اقتصادی است و نیاز به سرمایه سنگین نیست چرا که توانمندی ایران در این بخش بالاست.

مدنی با بیان اینکه تولید پراید را کاهش و تا سال 95 به تدریج پلتفرم تیبا را توسعه خواهیم داد، تصریح کرد: در اسفندماه امسال تولید خودرو 232 با پلتفرم ایکس 200 را عملیاتی خواهیم کرد و از اواخر سال 95 به تدریج تولید پلتفرم ایکس 200 کاهش یافته و پلتفرم های دیگری جایگزین آن خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه همکاری ایران با چینی ها بلندمدت نخواهد بود، گفت: خودروسازان خارجی باید حرف خود را به عمل تبدیل کنند.

مدنی با بیان اینکه ایران را با توجه به شاخص های رشد اقتصادی، در دنیا نمی توان نادیده گرفت، افزود: این در حالی است که ایران در منطقه نقش تعیین کننده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد و در عین حال، منابع انرژی، تنوع آب و هوایی و کوتاهترین و سریعترین راههای دسترسی به کشورهای منطقه از جمله مزیت های این کشور است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، حمایت از سرمایه گذاران خارجی از جمله سیاست های کلان دولت یازدهم دانست و افزود: ایران در بین کشورهای صنعتی جهان و آسیا، پایین ترین قیمت انرژی را دارد که این می تواند انگیزه مناسبی برای سرمایه گذاران باشد، ضمن آنکه نیروی کار ارزان قیمت و دانش و مهارت در تولید با توجه به توانمندی نیروی انسانی، حداقل ده درصد کاهش قیمت تمام شده تولید را برای سرمایه گذاران رقم می زند که این با روش های خاص و افزایش بهره وری می تواند از کاهش بیشتری برخوردار باشد.

مدنی با تاکید بر ضرورت استفاده از مشاوران خارجی در سایپا، گفت: در پارس خودرو امیدواریم تولیدات پلتفرم ایکس 90 توسعه یابد، ضمن آنکه سایپا با برلیانس چین نیز همکاری هایی را آغاز کرده، اما اصل همکاری ما با نیسان و رنو خواهد بود.

وی اظهار داشت: اخیرا مذاکراتی با ولوو انجام شده که امیدواریم بتوانیم تولید با این برند را نیز به صورت مشترک آغاز کنیم، این در حالی است که رنو، نیسان،کیا، برلیانس و چانگان نیز همکاریهای مشترکی را با سایپا دارند، ضمن آنکه در شرایط حاضر حجم کوچکی حدود کمتر از 5 درصد تولیدات سایپا مختص به همکاری با چین است، البته کشوری که اکنون بیست میلیون دستگاه خودرو تولید می کند باید مراقبت شده و البته شرایط رقابتی را نیز در نظر بگیرد، هرچند استراتژی ما توسعه همکاری با برندهایی است که سابقه فعالیت قبلی با ایران دارند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تولید پراید را کاهش خواهیم داد و تا سال 95، به تدریج پلتفرم تیبا را توسعه خواهیم داد، ضمن آنکه اسفندماه امسال نیز تولید خودروی 232 با پلتفرم ایکس 200 را عملیاتی خواهیم کرد و از اواخر سال 95 نیز به تدریج تولید پلتفرم ایکس 200 نیز کاهش یافته و پلتفرم های دیگر را جایگزین آن خواهیم کرد.

مدنی افزود: خودروی پراید را تا حدی که بازار صادراتی داشته باشد و برای حفظ فعالیت قطعه سازان داخلی و ادامه حیات آنها، تولید خواهیم کرد، ضمن آنکه امروز دو خط تولید پراید در کشور جمع آوری و خط تولید تیبا جایگزین شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون افزایش تولید در گروه خودروسازی سایپا را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم و البته در خودروهای سواری 43 درصد و در مجموع خودروهای تجاری و سواری 37 درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده ایم.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت: تا سال 1404 براساس نقشه تدوین شده، به این شکل است که از سال 1400 تا 1404 عمده تولیدات ما روی پلتفرم طراحی سایپا خواهد بود که حدود 25 درصد از تولیدات ما با همکاری مشترک با شرکت های معتبر دنیا خواهیم بود. همچنین تا سال 1400نیز با شرکتهای چینی همکاریهای خود را ادامه خواهیم داد، البته تنها برای مدت کوتاهی به منظور حل مشکل همکاری مشترک و پلتفرم از چینی ها استفاده خواهیم کرد و البته بسته به شرایط رقابتی چینی ها برای همکاری با ایران دارد اما همکاری برای مدت محدودی با چینی ها در نظر گرفته شده است.

مدنی گفت: با توجه به اینکه مجبوریم در سالهای آتی، استانداردهای مصرف سوخت را رعایت کنیم، باید وارد تولید خودرو های پیشرفته با حجم موتور کمتر ولی پیشرفته تر، شویم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در سال 2012 حدود 222 میلیون دلار صادرات خودرو داشتیم، اما به دلیل برخی شرایط داخلی و تبلیغات رسانه ای منفی برای برخی محصولات، صادرات ما کاهش یافت، اما میزان صادرات امسال با قراردادهای منعقد شده به 224 میلیون دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: به غیر از ترکیه، هیچ یک از کشورهای منطقه خودروسازی ندارند و بنابراین اولین و مناسب ترین گزینه ای که برای تولید خودرو و محصولات صنعتی است، به خصوص اینکه این کشورها در زمینه خدمات مهندسی و محصولات غذایی و خودرو، در حال توسعه هستند، امکان بدست آوردن بازار را داریم و در مرحله اول، 23 کشور را می توانیم در اختیار داشته باشیم، اما به دلیل بالا رفتن انتظارات مردم ایران، برخی خودروهای تولید ما را نمی پسندند، اما با رعایت استانداردهای بین المللی، همین خودروها را به بازارهای جهانی عرضه می کنیم.

مدنی اظهار داشت: یکی از هدف های ما، توسعه صادرات تا رسیدن به 30 درصد تولیدات داخلی است، در حالیکه در سال های گذشته تا 12 درصد میزان تولید را نیز صادر کردیم، اما به دلیل برخی شرایط، صادرات کاهش یافت اما پیش بینی ما این است که تا سال 2016، صادرات خودروهای سایپا افزایش یابد.

وی اظهار داشت: امروز دارایی های سایپا به 3 میلیارد دلار رسیده و البته این روند نیز رو به افزایش است، ضمن آنکه واگذاری بخشی از سهام شرکت های تابعه نیز در دستور کار قرار گرفته اما کسانی شانس حضور در ایران را خواهند داشت که مشارکت داشته باشند، شاید هم آنهایی که صرفا می خواهند به ما قطعه بفروشند را حذف کنیم.

مدنی گفت: البته ساخت داخل کردن قطعات نباید به صورت سمبلیک باشد بلکه باید تمام قطعات در سطح گسترده داخلی سازی شود، واردات سی بی یو نیز به صورت محدود خواهد بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون زمان آزمایش است و با حرف زدن نیز کار پیش نمی رود، ولی باید به قول ها عمل شود، بنابراین باید به قول ها عمل شود به هرحال شرایط ما، روبه بهبود است و وضعیت بهبود خواهد یافت و در شرایط بهبود سیاسی، کسانی در ردیف اول همکاران ایران قرار خواهند گرفت که همکاری خود را در این فضا ثابت کنند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.8e8fuqevtsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین