تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۲
جالب است ۰
زنگنه: بدون تامین منابع لازم تولید نفت افت می‌کند

اوپک علاقه‌ای به نفت بالای ۶۰دلار ندارد

وزیر نفت ضمن تشریح آخرین وضعیت عملکرد وزارت نفت، توضیحاتی را در مورد گزارش تفریغ بودجه ۹۵ ارائه کرد.
اوپک علاقه‌ای به نفت بالای ۶۰دلار ندارد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، وزیر نفت با حضور در برنامه «نگاه یک» از شبکه یک سیما به پرسش‌ها و ابهام‌های گزارش دیوان محاسبات کشور درباره تفریغ بودجه سال ۹۵ پاسخ داد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در پاسخ به ابهامات  گزارش دیوان محاسبات کشور درباره تفریغ بودجه سال 95 گفت:  در گزارش تفریغ بودجه آمده که بین تولید و عرضه نفت خام 7 میلیون بشکه مغایرت است. نفت خام تولیدشده در کشور یا صادر می شود که تا سنت آخر آن به بانک مرکزی واریز می‌شود یا این‌که به پالایشگاه‌های داخلی به عنوان خوراک تعلق می گیرد و این اختلافی که وجود دارد مربوط به نفت موجود در خطوط لوله است.

وی ادامه داد: نفت خام وارد شده به خطوط لوله‌، هیچ وقت عرضه نمی‌شوند. دقیق‌ترین اندازه گیری‌ها در محل فروش نفت صورت می‌گیرد چه در داخل و چه در مبدا صادرات، اما این‌که تصور می‌شود نفت گم شده یا 7 میلیون بشکه نفت را بردند عجیب است.

زنگنه گفت: دیوان محاسبات کشور پیش از ارائه گزارش درباره تفریغ بودجه سال 1395 هیچ گفت‌وگویی با من و مدیران وزارت نفت نداشته است.

وی گفت: تقاضای من از مجلس محترم شورای اسلامی آن است که کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و حتی رئیس مجلس شورای اسلامی به این مقوله ورود کنند.در بحث هدفمندی یارانه ها هم حرف‌هایی زده می‌شود و از عدد 77 هزار میلیارد تومان نام می برند. بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، وقتی در سال 97 کل فروش فرآورده‌های نفتی 40 هزار میلیارد تومان می‌شود، این رقم 77 هزار میلیارد تومان از کجا آمده است؟

زنگنه ادامه داد: پول حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی بدون هیچ مشکلی به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود. دیوان محاسبات کشور باید بین زبان فنی با زبان عمومی تفاوت قائل شود تا سبب تشویش اذهان عمومی نشود.

وزیر نفت با تاکید بر این که در تامین گاز مصرفی جای نگرانی وجود ندارد. پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است ادامه داد:  امسال هم از لحاظ تولید گاز وضع بهتری داریم و هم با افتتاح خط لوله دامغان-نکا و تکمیل بخش عمده خط ششم سراسری، شبکه قوی تری در اختیار داریم. البته کماکان مردم را به مصرف بهینه سوخت توصیه می‌کنیم. بیش از 91 درصد کل جمعیت ایران و 76 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش گاز طبیعی هستند

وی گفت: در دی ماه پارسال، تولید گاز در پارس جنوبی 470 میلیون مترمکعب در روز بود که در دی‌ماه امسال به 553 میلیون متر مکعب در روز رسید و شاهد افزایش 83 میلیون مترمکعبی تولید گاز در پارس جنوبی در این مدت بودیم.

وی افزود: در فروردین ماه امسال، 6 فاز پارس جنوبی با تولید روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز شیرین افتتاح شد و برای نخستین بار تولید ما در این میدان از قطر جلو زد.11 فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم به نتیجه رسید و  با بهره برداری از 5 فاز در سال 97،  روزانه 140 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید این میدان افزوده می‌شود.

برنامه های مفصلی برای غرب کارون داریم

زنگنه گفت: تولید نفت ایران از میدان‌های مشترک غرب کارون در یک سال اخیر تقریبا 2 برابر شد و ان‌شاءالله طی ماه‌های آینده دوباره 50 تا 60 هزار بشکه به این میزان تولید اضافه می‌شود و برنامه های مفصلی برای غرب کارون داریم.

به گفته وزیر نفت: در حوزه پتروشیمی، در سال 96 پنج طرح به نتیجه رسید و افتتاح شد. امسال و سال آینده هم چند طرح مهم مانند فاز سوم اوره آمونیاک پردیس و پتروشیمی مرجان افتتاح می‌شود.

وی گفت: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم امسال تکمیل شد و تولید در این پالایشگاه تثبیت شده است و امیدواریم تولید روزانه کنونی که 12 میلیون لیتر است اواخر امسال و اوایل سال اینده به 24 میلیون لیتر در روز برسد.

گازوئیل و بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس کیفیت خوبی دارند

وزیر نفت افزود: با این روند مصرف سوخت در کشور که با افزایش تولید خودرو، مدام به آن افزوده می شود، حتی اگر صادرکننده بنزین شویم، این شرایط خیلی طولانی نخواهد بود و تداوم آن بستگی مستقیم به کنترل میزان مصرف سوخت دارد.

وی گفت: تولید نفت میدان آذر با حدود 30 هزار بشکه، لایه‌ نفتی پارس جنوبی با بالای 20 هزار بشکه نفت خام امسال آغاز شد. با این حال تولید نفت از میدان‌های دیگر به دلیل کمبود منابع افزایش نیافته است و حتی نتوانستیم برای نگهداشت تولید سرمایه گذاری کنیم.

بدون تامین منابع لازم تولید نفت افت می‌کند

زنگنه با تاکید بر این که اگر نتوانیم منابع لازم را برای افزایش تولید جذب کنیم، تولید نفت بدون شک افت می‌کند گفت: برای این موضوع یک طرح ۵ میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب شورای اقتصاد اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ پولی از فروش نفت مسدود نمی‌شود و در حساب‌های بانک مرکزی واریز می‌شود؛ در برخی از کشورها از جمله کره و چین مشکل نقل و انتقال پولی داریم به این دلیل که محدودیت‌هایی برای بانک‌ها ایجاد می شود، برای این انتقال ناچار به پرداخت هزینه می‌شویم.

هدفگذاری تولید 4.5 میلیون بشکه نفت در روز

زنگنه در توضیح میزان تولید روزانه نفت گفت: ظرفیت تولید نفت خام ایران هم اکنون زیر 4 میلیون بشکه در روز است و هدف‌گذاری در برنامه 4.5 میلیون بشکه در روز است که اگر منابع داشته باشیم می‌توانیم بیشتر تولید کنیم.

وی همچنین با اشاره به حادثه غرق شدن نفتکش سانچی گفت: بار دیگر به خانواده شهدای سانحه نفتکش «سانچی» تسلیت عرض می‌کنم.

وزارت نفت هیچ ارتباطی با شرکت ملی نفتکش ایران ندارد، جز این‌که صندوق بازنشستگی صنعت نفت چند درصد در شرکت ملی نفتکش سهم دارد.

اوپک علاقه‌ای به نفت بالای 60 دلار ندارد

زنگنه گفت: اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) علاقه ای به قیمت نفت بالای 60 دلار ندارند. برای رسیدن به درآمد پایدار و کم نوسان، ترجیح بر این است که قیمت در کانال 60 دلار برای هر بشکه باقی بماند، اما با افزایش قیمت نفت، تولید نفت شیل هم بالا خواهد رفت؛ ضمن این که با افزایش قیمت نفت تخلف اعضای اوپک از سهمیه‌های تعیین شده هم افزایش می‌یابد.

وی در توضیح قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال گفت: اگر شرکت فرانسوی توتال ظرف یکسال تا یک سال و نیم آینده، 500 میلیون دلار در اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی هزینه نکند، وزارت نفت مجاز است قرارداد را لغو کند و هیچ پرداختی نداشته باشد و این مهمترین تضمین است. شواهد نشان نمی‌دهد که توتال قصد کناره‌گیری از کنسرسیوم توسعه دهنده فاز 11 پارس جنوبی داشته باشد.

زنگنه ادامه داد: مناقصه‌های قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی غیر از بخش حفاری انجام شده و بیش از 80 درصد ارزش قراردادها به شرکت‌های ایرانی واگذار شده و واگذاری کار به شرکت ایرانی به معنای انتقال فناوری است. به منظور مطالعه میدان‌های فرزاد A و B، پارس شمالی و میدان گازی کیش تفاهم‌نامه ای با شرکت گازپروم امضا کردیم و  به‌تازگی به دلیل علاقه‌مندی این شرکت روس برای مطالعه در طرح ایران ال‌ان‌جی تفاهم‌نامه‌ای با آنها امضا کردیم.

وی گفت: شرکت گازپروم اوایل فروردین ماه باید پیشنهاد خود را برای چهار میدان گازی نامبرده ارائه دهد.

فعلا بحث برگزاری آزمون استخدامی مطرح نیست

وی در خصوص نحوه جذب نیرو در وزارت نفت گفت: جذب فارغ التصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت بر این منوال بوده است که در صورت نیاز وزارت نفت، این افراد بدون آزمون کتبی جذب شوند. البته همین هم یک تبعیض نارواست. زمانی بود که فقط دانشگاه صنعت نفت بود، اما اکنون چند 10 هزار دانشجو درر شته های مرتبط با صنعت نفت در دانشگاه‌های دیگر کشور تحصیل می کنند. با این حال ما فراخوان دادیم و مراحل مصاحبه با فارغ التحصیلان هم انجام شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: شکایت برخی دانشجویان هم موضوع عجیبی نیست. به هر حال همه دوست دارند به ویژه در این شرایط اشتغال، در صنعت نفت استخدام شوند. دیوان عدالت اداری هم در جریان قرار داده ایم. دیوان عدالت هنوز درباره برگزاری آزمون استخدامی حکمی نداده است.

وی گفت: می‌خواستیم آزمون کتبی را برای استخدام بیش از 2 هزار نفر برگزار کنیم، زمانی که دیوان عدالت اداری دستور توقف کار را داد، کار متوقف شد. نمی شود کار را شروع کرد و دوباره دستور توقف صادر شود، نمی توان با مردم این گونه رفتار کرد. ما به دانشجویان تحصیلکرده نیاز داریم، اما نه به عنوان کارمندان وزارت نفت بلکه به عنوان مجموعه ای که در خدمت طرح های غیر دولتی صنعت نفت باشند.

زنگنه تصریح کرد: پروژه‌هایی که در بالادست صنعت نفت در دستور کار است، چه از طریق قراردادها، چه از طریق صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه و ...، همه این‌ها سبب ایجاد بازار کار می‌شود. به عده‌ای از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت پیشنهاد شد در پالایشگاه ستاره خلیج فارس کار کنند که نپذیرفتند.

نهایی شدن برنامه بهبود معیشتی کارکنان قرارداد مدت موقت در نفت

وزیر نفت ادامه داد: برنامه بهبود معیشتی کارکنان قرارداد مدت موقت در نفت نهایی شده است و ان‌شاءلله با ابلاغ آن، این تغییرات از ابتدای اردیبهشت ماه در حقوق و دستمزد کارکنان مدت موقت اعمال می شود.

وی در خصوص اختلاس کشف شده در وزارت نفت گفت: معنی حقوقی اختلاس با دزدی فرق می‌کند. برداشت از حساب‌ها در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت بر اساس آنچه به من اعلام شده، از سال 88 شروع شده بوده است. مدیر حسابداری مدیریت اکتشاف متوجه می‌شود و آن فرد هم فراری می‌شود و هم اکنون قوه قضاییه پیگیر این موضوع است. به نظرم این فرد شایعه می‌کند که کاناداست و معتقد نیستم کانادا باشد.

زنگنه افزود: برداشت از پول خزانه شرکت بسیار عجیب است و همه مراجع نظارتی از بازرس قانونی شرکت تا سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور و ... هیچ کدام نتوانستند کشف کنند و این موضوع نشان می دهد ضعفی در سیستم‌هایمان داریم.

وی تصریح کرد: البته فرد ظاهر الصلاح بوده است. گویا مقدار زیادی هم از همکاران قرض کرده بوده است. برخی افرادی که از نظر من قصور داشتند، برکنار شدند و همچنان بررسی ها ادامه دارد. قوه قضاییه هم در حال بازجویی از عده ای است. این مورد فساد عجیبی است، اما بیشتر نگران فسادهای دیگر هستم که نمی‌توان به سادگی آن را کشف کرد.

برای شناسایی مدیران دو تابعیتی ابزاری نداریم

زنگنه در خصوص معضل مدیران دو تابعیتی گفت: ابزاری برای شناسایی مدیران دو تابعیتی ندارم، اگر دستگاه‌های امنیتی اعلام کنند ما آنها را برکنار می‌کنیم. طبق قانون اساسی کشور فرد دو تابعیتی کارمند هم نمی‌تواند باشد چه برسد مدیر دولتی.

وی افزود: استعلام درباره سابقه مدیران باید از سوی وزارت اطلاعات صورت گیرد اگر وزارت اطلاعات به ما بگوید ما آنان را جذب نخواهیم کرد.

وزیر نفت درباره صادرات گاز به پاکستان گفت: پاکستان برای دریافت گاز از ایران هیچ اقدامی نکرده و ایران نیز هیچ اقدام حقوقی انجام نداده است، ما مذاکرات و مکاتبات کافی انجام دادیم اما هنوز کاری انجام نشده است.

وی گفت: یک تبعه تاجیکستانی مدعی است که می‌تواند بدهی متهم نفتی (بابک زنجانی) را پرداخت کند، در این زمینه مذاکراتی هم با قوه قضائیه داشته است، اما آنچه تاکنون مشخص است، این‌که هیچ پولی دست ما را نگرفته است. مسئولان قوه قضاییه برای دریافت بدهی از متهم نفتی بسیار جدی هستند و با قاطعیت آن را پیگیری می‌کنند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdsz0f.yt0zz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین