تاریخ انتشار :شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶
جالب است ۰
بورس اوراق بهادار تهران این هفته پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد.
 بورس ۵۰ساله صدهزار واحدی می‌شود؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، این احتمال وجود دارد که این پنجاه سالگی با صد هزار واحدی شدن شاخص سهام همزمان شود. هر‌چند نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قاطعی داشت اما بعید نیست پشتوانه بنیادی معاملات سهام، نماگر این بازار را به سوی فتح کانال جدید سوق دهد.شاخص سهام، در آخرین روز کاری هفته گذشته با رشد 297واحدی (معادل 3/ 0 درصد) در سطح 99هزار و 522واحدی قرار گرفت.

به این ترتیب تنها 498 واحد دیگر تا 6رقمی شدن شاخص فاصله است.رشد نماگر اصلی بازار سهام با اتکا به قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ دلار رقم خورد. بر همین اساس دور از انتظار نیست که هفته آینده تحت تداوم روندها در این دوبازار باز‌هم فعالان تالار شیشه‌ای شاهد رشد شاخص سهام باشند.  رشد نرخ دلار در کنار رکورد‌شکنی قیمت‌های نفت و مواد خام در بازارهای جهانی به احتمال زیاد باعث می‌شود که اکثر شرکت‌های مهم بازار سهام برای سال آینده وضعیت بهتری را شاهد باشند. در بازار جهانی معامله‌گران در آخرین قیمت‌ها شاهد عبور بهای نفت برنت از مرز 70دلار در هر بشکه هستند. امری که رکورد جالبی به‌شمار می‌رود. در همین حال بهای سه فلز مس، روی و سرب به ترتیب 7هزار و 118دلار، 3هزار و 439دلار و 2هزار و 594دلار (در هرتن)گزارش شده است که سطوح بالایی برای شرکت‌های تولید‌کننده داخلی به‌شمار می‌رود. در همین حال تثبیت نرخ ارز در مرز 4هزار و 500تومان نیز به درآمد بیشتر شرکت‌های تولید‌کننده مواد‌خام و صادر‌کنندگان افزوده است.  در تحولات کلان امیر‌سرتیپ حاتمی درباره تاکید رئیس‌جمهوری مبنی بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تا پایان سال گفت: این مساله جهت‌گیری اصولی همه است اما میزان موفقیت ما به شرایط و وضعیت بازار و امکان واگذاری‌ها بستگی دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا وزارت دفاع رأسا اقدام خواهد کرد یا از سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری‌ها کمک خواهد گرفت، افزود: خوشبختانه آن چیزی که حداقل در حوزه وزارت دفاع است و باید واگذار شود، عمدتا مربوط به بازار سرمایه است که باید از مدیریت آنها خارج شد، بنابراین نیازی به استفاده از ظرفیت سازمان خصوصی‌سازی نیست و این کار در بازار سرمایه قابل انجام است.وزیر دفاع اسامی شرکت‌ها و بنگاه‌های درحال واگذاری وزارت دفاع را اعلام نکرد اما در پاسخ به اینکه آیا وزارت دفاع برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی سپاه و ارتش هم رایزنی می‌کند، گفت: این سیاست، سیاست کل نیروهای مسلح است که سپاه و ارتش را هم شامل می‌شود. براساس قانون اساسی، سپاه و ارتش برای کمک به دولت کارهایی انجام می‌دهند که گاهی این کارها به‌عنوان کار اقتصادی تلقی می‌شود، مانند کاری که قرارگاه سازندگی انجام می‌دهد.کارها عموما کاری از جنس کارهای پیمانی است که قسمت‌های سازندگی نیروهای مسلح برای کمک به بخش‌های مختلف به عهده می‌گیرند و انجام می‌دهند. این کارها می‌تواند براساس نیاز دولت ادامه پیدا کند یا ادامه پیدا نکند. اگر دولت اعلام نیاز بکند، ادامه پیدا می‌کند.

در بازار روز چهارشنبه در گروه غذایی تایید نهایی رقم یارانه به کمک گروه قندی آمد. تعیین 178تومان یارانه برای هر کیلو شکر، علاوه بر روشن کردن ابعاد فروش شرکت‌های قندی گام دیگری برای خودکفایی صنعت شکر برداشته شد.این یارانه که کمتر از یارانه سال گذشته است نشان از امکان استقلال صنعت قند و شکر در سال‌های آتی از یارانه دولتی است. انتظار می‌رود با این روشن‌سازی و همچنین افزایش تولید شرکت‌های قندی گزارش‌های آتی شرکت‌ها وضعیت بهتری را شاهد باشد.  در گروه شرکت‌های هلدینگی و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از واگذاری 8 شرکت بورسی و 28 غیربورسی خبر داد.  نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی روز چهارشنبه بعد از معامله بیش از 556 میلیون سهم و رشد اندک قیمت پایانی به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد.  این شرکت از واگذاری 30‌شرکت بورسی و غیر‌بورسی خبر داد تا عملا تمامی شرکت‌های آن در معرض فروش قرار گیرد. از میان این 30 شرکت 8 شرکت پتروشیمی شازند، توسعه صنایع بهشهر، سیدکو، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، ایران ترانسفو، لاستیک بارز، دوده صنعتی پارس، سرمایه‌گذاری مسکن که «وبانک» مالک به‌ترتیب 52، 3/ 43، 92، 64، 8/ 33، 33، 15 و 2 درصد است، از طریق بورس فروخته خواهند شد. همچنین 22 شرکت دیگر به‌صورت مزایده عمومی واگذار خواهند شد.  در این گروه سرمایه‌گذاری‌ صنعت‌ و معدن‌ از مزایده 26 و 9/ 14 درصد سهام کارگزاری و صرافی بانک صنعت و معدن خبر داد و با توقف 60‌دقیقه‌ای نماد روبه‌رو‌ شد. «وصنعت» اعلام کرد در نظر دارد 8 بهمن مزایده‌ای 26 و 9/ 14 درصدی از سهام کارگزاری بانک صنعت ومعدن و شرکت شبکه صرافی صنعت و معدن را به‌فروش برساند.  در گروه خودرویی رئیس انجمن خودروسازان با اعلام اینکه درصورت اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه خودرو حداقل تولید 800 هزار خودرو متوقف خواهد شد، گفت: تولید پراید، سمند، 405، تندر90، ساندرو و سراتو در صورت اجرایی شدن متوقف خواهد شد.  احمد نعمت‌بخش با اشاره به استانداردهای جدید خودرویی که قرار است طی دو سال آینده به‌صورت کامل اجرایی شود، به تسنیم گفت: براساس تصمیم شورای‌عالی استاندارد که به تصویب رسیده، استانداردهای خودرو از 52 به 85 مورد ارتقا پیدا می‌کند.مطابق این مصوبه 9 استاندارد جدید از اول دی سال‌جاری اجرایی شده و دو استاندارد از اول تیر سال آتی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه 22 استاندارد جدید نیز از اول دی سال 97 اجرایی خواهد شد، گفت: در کشورهای اروپایی این استانداردها در محصولات جدید اعمال می‌شود اما براساس تصمیمات اتخاذ شده، قرار است استانداردهای جدید در تمام محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز اجرایی شود.  این مقام مسوول با اعلام اینکه درصورت اجرایی شدن استانداردهای 85‌گانه خودرو حداقل تولید 800هزار خودرو متوقف خواهد شد، تصریح کرد: سالانه حدود 4/ 1 میلیون دستگاه خودروی سواری تولید می‌شود که توقف 800 هزار دستگاه آسیب‌های جدی را به صنعت قطعه‌سازی وارد خواهد کرد.  در گروه بانکی، بانک پارسیان که از آبان سال گذشته از حضور در بورس غایب بوده، زمان مجمع سالانه مربوط به سال مالی اسفند 95 را اعلام کرد.براساس این آگهی مجمع در ساعت 9 روز دوشنبه مورخ 16 بهمن درمحل شهرک غرب، انتهای بلوار شهید دادمان، پژوهشگاه نیرو، سالن خلیج فارس برگزار می‌شود. در بازار اوراق بدهی نیز روز چهارشنبه اعلام شد معامله اوراق مشارکت دولتی از 30 بهمن ماه در فرابورس آغاز می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این‌باره گفت: اوراق مشارکت دولتی منتشره در هیات پذیرش فرابورس، پذیرش شد و از 30 بهمن ماه قابل معامله خواهد بود.  در دیگر تحولات بازار سهام مجتمع‌های آبادگران ایران-کیش در پی اتمام دوره مالی منتهی به شهریور سال‌جاری، زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کرد. همچنین دو شرکت بورسی فرآورده‌های نسوز پارس، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه جهت انتخاب اعضای هیات‌مدیره به مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده می‌روند. گروه دارویی البرز نیز برای تطابق اساسنامه با نمونه سازمان بورس مجمع فوق‌العاده بر‌گزار می‌کند؛ به این ترتیب مجمع سالانه آبادگران ایران-کیش ساعت 10 روز شنبه، 14 بهمن درمحل دفتر شرکت واقع در جزیره کیش برگزار می‌شود. سرمایه‌گذاری صنعت بیمه ساعت 9 روز پنج‌شنبه 26 بهمن دربیمه مرکزی مجمع فوق‌العاده خود را برگزار می‌کند. فرآورده‌های نسوز پارس ساعت 8 روز چهارشنبه 11 بهمن در هتل صفائیه یزد و گروه دارویی البرز نیز ساعت 10 روز شنبه 14 بهمن در بازار چارسو طبقه 7به مجمع می‌روند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 354میلیارد تومان و در فرابورس به 194میلیارد تومان بالغ شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdca.ynok49no05k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین