تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
جالب است ۰
چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران - بلاروس در تهران پس از ۲ روز با امضای هشت سند همکاری به کار خود خاتمه داد که گامی بلند در راستای تقویت همکاری های همه جانبه دو کشور محسوب می شود.
 ایران و بلاروس؛ تلاش برای توسعه مناسبات و تقویت همکاری ها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600 کیلومتر مربع با پایتختی مینسک در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی قرار دارد و یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی پس از فروپاشی شوروی سابق در سال 1991 در منطقه است.

براساس نقشه راه توسعه روابط ایران - بلاروس که اردیبهشت 95 در مینسک امضا شد، دو کشور با اجرای برنامه های متعدد بازرگانی، صنعتی، سرمایه گذاری مشترک و بازرگانی، افزایش ارزش روابط اقتصادی از سالیانه 75 میلیون دلار به 250 میلیون دلار را تا پایان سال 2017 هدفگذاری کرده اند.
در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران - بلاروس که سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری (دوم و سوم بهمن) به میزبانی سازمان توسعه تجارت برگزار شد اما وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با اشاره به تبادل تجاری سالیانه 160 میلیون دلاری ایران و بلاروس، گفت که سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری تهران - مینسک شایسته دو کشور نیست.
«محمد شریعتمداری» تاکید کرد: باید تلاش کنیم همانطور که در حوزه سیاسی و همکاری های منطقه ای و بین المللی بین دو کشور روابط مستحکم وجود دارد، روابط اقتصادی را نیز توسعه دهیم.
برپایه این گزارش، بلاروس سالیانه بیش از 60 میلیارد دلار با سایر کشورهای جهان مراوده تجاری دارد که فقط 160 میلیون دلار آن با جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.
شریعتمداری، یکی از زیرساخت‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را توسعه روابط بانکی برشمرد و افزود: اکنون بین بانک تجارت ایران مستقر در بلاروس و بانک‌های این کشور همکاری های خوبی وجود دارد و صدور ضمانتنامه و انتقال وجوه انجام می شود، اما سطح روابط کارگزاری قابل قبول نیست.

** اختصاص 50 میلیون یورو اعتبار برای تجار ایرانی در بلاروس
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با اشاره به تخصیص اعتبار 50 میلیون یورویی از سوی بانک توسعه صادرات ایران برای فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور، گفت: پارسال روابط اقتصادی و تجاری دو کشور جهش قابل قبولی داشته و خدمات فنی و مهندسی خوبی از سوی ایرانی ها در این کشور انجام شده است.
همچنین «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت کشورمان درباره اینکه بلاروس تاکنون چه مقدار نفت از ایران خریداری کرده، اظهار داشت: این کشور نزدیک به 2 میلیون بشکه نفت در 2 محموله از ایران دریافت کرده است.
وی افزود: بلاروس خواهان خرید نفت بیشتری از ایران است که مذاکرات بیشتر در این زمینه با امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه ایران علاقه‌مند گسترش روابط در بخش انرژی با بلاروس است، افزود: ایران و بلاروس در این دیدار مذاکره‌ای برای همکاری در بخش پایین دستی صنعت نفت نداشتند.

** علاقه مندی بلاروس به توسعه همکاری های تجاری تا نیم میلیارد دلار
در همین پیوند، «ویتالی میخایلوویج ووک» وزیر صنایع بلاروس معتقد است که در سال های اخیر روابط خوبی بین ایران و بلاروس برقرار بوده و دو کشور کمیسیون های مشترک خوبی برگزار کرده اند، اما از قابلیت های یکدیگر به صورت کامل استفاده نکردند.
وی با بیان اینکه روابط تجاری فیمابین در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته، خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا حجم مبادلات دوجانبه را به 500 میلیون دلار افزایش دهیم.
ووک تصریح کرد: جا برای کار بیشتر در این حوزه نیز وجود دارد، صنعت ماشین سازی، کشاورزی، پزشکی و آموزش، ظرفیت های خوبی برای همکاری مشترک و تعمیق روابط هستند؛ بلاروس علاوه بر تجارت و اقتصاد در حوزه مونتاژ و آموزش نیز می تواند با ایران همکاری کند.
این در حالی است که به گفته «اسمیلگین» معاون وزیر کشاورزی و مدیرکل اداره دامپزشکی و نظارت بلاروس، حجم تجارت کشاورزی تهران و مینسک از ژانویه تا نوامبر سال 2017 (اواسط دی 95 تا اواسط آبان96 ) به 14.5 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 58 درصد رشد داشته است.
معاون وزیر کشاورزی بلاروس با اشاره به صادرات گوشت گاو به ایران از سوی این کشور در سال 2010، تاکید کرد: صادرات گوشت گاو، انواع لبنیات و کره به ایران برای بلاروس از اهمیت و اولویت برخوردار است.
«ویکتور ریباک» سفیر سابق بلاروس و رئیس بخش آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وزارت امور خارجه این کشور نیز معتقد است که ثبت حجم تجارت 155 میلیون دلاری در 11 ماه سال 2017، رکوردی در روابط اقتصادی ایران و بلاروس محسوب می شود.

** امضای 8 سند همکاری
به گزارش ایرنا، شامگاه سه شنبه هفته جاری و پس از برگزاری جلسات مختلف بین گروه های کاری دو کشور در قالب چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، هشت سند همکاری به امضای وزرای صنایع دو کشور رسید.
برپایه این گزارش، نقشه راه توسعه همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس مهمترین سند امضا شده در روز پایانی اجلاس بود که با هدف توسعه همکاری های دوجانبه و به منظور تحکیم و تعمیق روز افزون روابط دوجانبه یک دوره متوسط زمانی در آینده در چارچوب برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور بین وزارت صنعت معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنایع جمهوری بلاروس امضا شد.
برپایه این گزارش، دولت ایران و بلاروس با در نظر گرفتن توافق‌های حاصله در سطح مقام های عالی رتبه طی ملاقات رئیس جمهوری ایران و رئیس جمهوری بلاروس در تاریخ نهم ژوئیه سال 2015 - برابر با تیر ماه سال 1394- در حاشیه اجلاس های بریکس و سازمان همکاری شانگهای در روسیه، با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری بلندمدت یکی از حلقه های مهم تقویت همکاری اقتصادی و تجاری باشد و با توجه به اهمیت توسعه و گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی در چارچوب این نقشه راه تحقق اهداف بر اساس حقوق برابر و منافع متقابل به توافق رسیدند.

** محصولات جدید ایران خودرو در راه بلاروس
به گزارش ایرنا، برپایه قرارداد ایران خودرو و شرکت «یونیسون» بلاروس که با حضور وزیران صنعت ایران و بلاروس در شب پایانی چهاردهمین اجلاس همکاری های مشترک 2 کشور به امضا رسید، مقرر شد تولید محصولات ایران خودرو در بلاروس از سر گرفته شود.
در مرحله نخست این قرارداد تولید سالیانه هزار دستگاه خودروی دنا هدفگذاری شد.
در مرحله بعدی، تولید محصولات دیگر ایران خودرو از جمله دنا پلاس و محصولات آینده ایران خودرو با پلتفرم ملی پیش بینی شده که در پنج سال تولید این سایت به پنج هزار دستگاه خواهد رسید.

** سایر اسناد همکاری توافق شده
برپایه این گزارش، تفاهم نامه پروتکل چهاردهمین اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی ایران و بلاروس دیگر سند تفاهم دو کشور بود.
تهران و مینسک همچنین در زمینه تولید و صادرات دارو، همکاری های تحقیقاتی بین شرکت های دارویی، تولید مشترک اتوبوس های برقی در ایران توسط شرکت «سام سبز خودرو» و «بل کامون ماش» بلاروس و سه هزار دستگاه کامیون و اتوبوس گازسوز توافق کردند.
به گزارش ایرنا، پیشتر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که جمهوری بلاروس در سیاست خارجی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است،‌ گفت: تهران و مینسک از روابط دو جانبه و همکاری های بین المللی خوبی برخوردار هستند و تبادل هیات ها و سفرهای مسئولان دو کشور می تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه مناسبات فیمابین داشته باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf.yd1iw6d1tgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما