تاریخ انتشار :دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۷
جالب است ۰
احتمال افزایش دوباره قیمت های نفت در پی فروپاشی تولید نفت ونزوئلا، افزایش برآورد اوپک از رشد عرضه نفت رقبایش، خنثی شدن توافق اوپک با رشد صدور فرآورده های نفتی عربستان و اعلام آمادگی روسیه برای ادامه همکاری با اوپک پس از ۲۰۱۸ میلادی، مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.
احتمال افزایش دوباره قیمت نفت در پی فروپاشی تولید نفت ونزوئلا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: بازارهای جهانی نفت با توجه به کاهش عرضه نفت از سوی ونزوئلا، به سرعت در حال رشد است.

بنا بر اعلام این آژانس، این کشور عضو سازمان اوپک، در سال 2017 میلادی بزرگترین کاهش را در تولید نفت تجربه کرد و در سال جاری میلادی شاهد افت بیشتری خواهد بود.
بدهکاری و مشکلات زیرساختی سبب شد که تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر به یک میلیون و610 هزار بشکه در روز برسد که کمترین میزان در 30 سال اخیر محسوب می شود و این موضوع در رسیدن قیمت های اخیر نفت به بشکه ای 70 دلار نیز بی تأثیر نبوده است.

**اوپک برآورد خود از رشد عرضه نفت رقبایش را افزایش داد
به گزارش رویترز، سازمان اوپک، با توجه به رشد قیمت های جهانی نفت، انتظار خود را از تولید نفت کشورهای غیرعضو این سازمان در سال 2018 میلادی افزایش داد و معتقد است، این رشد، تلاش های اوپک را برای از بین بردن مازاد عرضه و کاهش تولید نفت ونزوئلا خنثی می کند.
این سازمان در گزارش اخیر ماهانه خود اعلام کرد که کشورهای غیرعضو اوپک به ویژه آمریکای شمالی، در سال 2018 میلادی، یک میلیون و 150 هزار بشکه در روز تولید خود افزایش می دهند، در حالی که برآورد اوپک از این میزان پیش تر990 هزار بشکه در روز بوده است.

** هرگونه تصمیم درباره توافق اوپک به اواخر بهار یا اوایل تابستان موکول می شود
به گزارش رویترز، «آرکادی دیوورکوویچ» معاون نخست وزیر روسیه معتقد است؛ تصمیم درباره هرگونه تغییری روی توافق کاهش تولید میان سازمان اوپک و غیراوپک زودهنگام است و این تغییرات می تواند اواخر بهار یا اوایل تابستان که میزان پایداری روند کنونی بازار مشخص می شود، اتخاذ شود.
به گفته دیوورکوویچ، تصمیم درباره توافق اوپک باید پس از گردآوری اطلاعات درباره پایداری و ثبات بازار انجام شود.
وی بر این باور است که با وجود رسیدن قیمت های نفت به بیش از 70 لار، احتمال کاهش دوباره آن وجود دارد.

**افزایش صدور فرآورده های نفتی عربستان پایبندی ریاض به توافق اوپک را خنثی کرد
رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که صادرات فرآورده های نفتی عربستان در سال گذشته میلادی با رشد پیاپی روبرو بود و این موضوع تلاش این کشور برای کاهش عرضه نفت که همسو با توافق سازمان اوپک است، را اندکی خنثی کرد.
برای نمونه؛ عربستان در اکتبر گذشته، 6 میلیون و 900 هزار بشکه در روز نفت صادر کرد که760 هزار بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال قبل از آن بود اما در همین مقطع، صدور فرآورده های نفتی از جمله بنزین و سوخت دیزل و هواپیما 155 هزار بشکه در روز افزایش نشان داد.

**پیشقدم شدن عربستان برای پیشنهاد درباره ادامه توافق اوپک پس از 2018 میلادی
به گزارش رویترز، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان در نشست روز یکشنبه (اول بهمن) کمیته وزارتی نظارت بر سازمان اوپک، گفت: تولیدکنندگان جهانی نفت که در توافق کاهش تولید هم پیمانند، باید به همکاری خود حتی پس از انقضای مدت قرارداد در پایان سال جاری میلادی ادامه دهند.
این نخستین بار بود که عربستان به طور مستقیم پیشنهاد کرد که توافق کاهش تولید باید پس از 2018 میلادی ادامه داشته باشد.
به گفته الفالح، سازوکار دقیق همکاری برای سال آینده میلادی مشخص نشده است اما چنانچه سطح ذخیره سازی ها افزایش یابد، تولیدکنندگان باید تمدید دوباره برنامه کاهش تولید را مدنظر قرار دهند و شرکت در این نشست، برای تمدید توافق کنونی اتفاق نظر دارند.

**نشست بعدی کمیته نظارتی اوپک در ماه آوریل خواهد بود
به گزارش رویترز، نشست کمیته وزراتی نظارت بر توافق کاهش تولید سازمان اوپک و غیراوپک دیروز (یکشنبه، اول بهمن) در عمان برگزار شد.
این کمیته شامل عربستان، کویت، ونزوئلا و الجزایر به علاوه اعضای غیراوپکی روسیه و عمان است.
به گفته «بخیت الرشیدی» وزیر نفت کویت، نشست کنونی روی میزان پایبندی ها به توافق کنونی متمرکز بود و گفت وگو درباره سرنوشت این توافق، ماه ژوئن انجام می شود.
محمدبن حامد الرمحی، وزیر نفت عمان نیز اعلام کرد: تولیدکنندگان نفت، ماه نوامبر درباره تمدید توافق کنونی برای سال آینده میلادی و یا ایجاد یک برنامه جدید رایزنی خواهند کرد.
خبرگزاری رسمی روسیه اعلام کرد: نشست بعدی اوپک و غیراوپک، ماه آوریل در عربستان برگزار خواهد شد.

**اعلام آمادگی روسیه برای ادامه همکاری با اوپک پس از 2018 میلادی
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد که کشورش قصد دارد همکاری مشترک خود با اعضای سازمان اوپک را در بازار نفت حتی پس از انقضای توافق کنونی در سال 2018 میلادی، ادامه دهد.
نواک گفت: در پی همکاری مشترک و تجربه موفقی که در سال گذشته میلادی داشتیم، می توانیم در صورت لزوم در سال 2019 نیز آن را استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در نشست کنونی (یکشنبه، اول بهمن) توافق کردیم که شکل همکاری میان اوپک و غیراوپک حتی پس از انقضای توافق کنونی حفظ شود، کشورهای دیگر نیز می توانند به توافق بپیوندند و این برنامه هم به نفع ما و هم به سود مصرف کنندگان بوده است.

**بی.پی برای تولید نفت سودآوری را معیار قرار می دهد
به گزارش رویترز، «جانت ویس» رئیس منطقه ای شرکت بریتیش پترولیوم در آلاسکا معتقد است که رشد قیمت های نفت در ماه های اخیر موقتی خواهد بود و تولیدکنندگان نفت باید خود را برای رقابتی گسترده آماده کنند.
به گفته ویس، شاید اکنون از نفت70 دلاری بهره مند شویم اما وقتی که به اصول بازار و به ورود تجدیدپذیرها و خودروهای برقی می نگریم، در آینده قیمت ها را پایین تر می بینیم، بنابراین سودآور و رقابتی بودن مهمتر از هرچیز دیگر است.
وی ادامه داد: قرار نیست همه ذخایر نفت آلاسکا به خاطر نفت70 دلاری و با وجود سودآور نبودن برداشت شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.xqoa2bq40la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین