تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۴
جالب است ۰
شاخص بورس در مرز ۹۹ هزار واحد ایستاد؛

هفته سبز بازار سهام

بورس تهران این هفته را با رشد پیاپی قیمت‌ها به پایان رساند. شاخص کل این بازار روز گذشته در ادامه روند صعودی خود با رشد ۳۲۷ واحدی (۳۳/ ۰ درصدی) مواجه شد.
هفته سبز بازار سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، به این ترتیب، نماگر اصلی سهام ضمن ثبت یک رکورد تاریخی دیگر، با قدرت در قله 98 هزار و 924 واحد قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی بازار سهام در مقیاس هفتگی به بیش‌از 8/ 2 درصد رسید و پربازده‌ترین هفته بورس تهران از هفته منتهی به 21 بهمن 94 ثبت شد.

اکنون شاخص کل بورس تهران در آستانه فتح قله 99 هزار واحدی قرار گرفته است. پیش از این در گزارش‌هایی به احتمال رسیدن شاخص سهام به سطح 100 هزار واحدی آن‌هم در آینده‌ای نزدیک اشاره شده بود؛ امری که حالا رنگ و بوی تحقق به خود گرفته است. به‌ویژه این که در شرایط فعلی سهامداران با کمرنگ شدن ریسک‌های ناشی از عوامل غیراقتصادی و تقویت عوامل بنیادی مثل سطوح بالای نرخ دلار و قیمت‌های جهانی مواجه هستند. بنابراین در شرایطی که مخاطرات غیراقتصادی از سر بازار رفع شده است و عوامل موثر بر سودآوری سهام کالایی بازار در سطح مطلوبی قرار دارد، می‌توان به ادامه روند فعلی امیدوار بود. در این میان، تنها ریسک فراروی سهامداران، اصلاح قیمتی در بازار جهانی است که می‌تواند سهامداران را در دادوستدها مردد نگاه دارد. اما به‌رغم پیچیدگی شرایط بازار جهانی و تردید فعالان و تعارض دیدگاه‌ها نسبت به آینده قیمت‌ها، بازهم سطوح فعلی قیمت‌های جهانی برای سودآوری شرکت‌های کالایی جذاب است. بنابراین در جایی که هنوز قیمت نفت و فلزاتی چون آلومینیوم، مس، روی، محصولات فولادی و پتروشیمی در قیمت‌های بالای کنونی دادوستد می‌شوند و نرخ دلار داخلی در سطوح فعلی قرار دارد، همچنان می‌توان نسبت به سودآوری سهام کالایی امیدوار بود.

رصد معاملات گروه کالایی
نمادهای گروه کالایی سهم اصلی را در رشد شاخص طی این هفته داشتند. گروه‌ فلزات در معاملات دیروز در صدر جدول صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت.در میان نمادهای زیرمجموعه این گروه، «فولاد» رشد قیمت خود را تداوم بخشید. گردش نقدینگی در حالی در این گروه در سطح بالایی قرار دارد که از روز سه‌شنبه قیمت فلزات در بازار جهانی تا حدودی افت را تجربه می‌کند. افت قیمت فلزات در بازار جهانی موجب توقف روند صعودی سهام نمادهای وابسته شد. نمادهایی چون «فاسمین»، «فملی» و «فایرا» از این جمله‌اند که روز گذشته با فشار عرضه از سوی سهامداران مواجه شدند و معاملاتشان در محدوده منفی دنبال شد. در عین حال نماد «فولاد» همچنان با قدرت در صدر توجه سهامداران قرار داشت و معاملات پرقدرتی را در محدوده مثبت رقم زد.  نمادهای گروه پتروشیمی نیز در روز گذشته با اقبال سهامداران همراه شدند. دیروز پس از گروه فلزات اساسی، بیشترین گردش نقدینگی در مقیاس صنایع در این گروه رقم خورد.

میان نمادهای این گروه پتروشیمی نفت و گاز تامین معاملات پرقدرتی را پشت‌سر گذاشت و در صدرجدول نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص‌کل قرار گرفت. اخبار مثبت پیرامون این صنعت موجب شد تا نمادهای این گروه در رقابتی نزدیک با گروه فلزات حرکت کنند و اثر عمده‌ای بر رشد شاخص سهام داشته باشند. مهم‌ترین عاملی که در این هفته نگاه‌ها را به سمت نمادهای این گروه جلب کرد، اخباری مبنی بر آزادسازی نرخ اوره از طریق عرضه در بورس کالا بود. پیش از این، نرخ اوره داخلی توسط دولت تعیین می‌شد اما از زمانی که خبر آزادسازی اوره در بین سهامداران دست‌به‌دست ‌شد، تقاضا برای نمادهای تولیدکننده اوره در بازار سهام افزایش یافت. در این میان نمادهایی چون «شپدیس»، «کرماشا» و «خراسان»-که عمده‌ترین تولیدکنندگان اوره هستند- با اقبال بیشتری همراه شدند.  در این میان نمادهای متانول‌ساز، معاملات کم‌رمقی را در محدوده منفی پشت‌سر گذاشتند. به نظر می‌رسد شناسایی سود در کنار افت قیمت متانول در بازارهای جهانی مهم‌ترین دلیل افت قیمت در نمادهای متانولی بازار سهام است. معاملات کم‌رمق در نمادهایی چون «شخارک»، «شفن» و «زاگرس» در مقایسه با دیگر نمادهای پتروشیمی شاهد این مدعاست.

بازگشت توجه به خودرویی‌ها
علاوه‌بر گروه‌هایی کالایی، معاملات سهام در گروه خودرویی نیز با افزایش تقاضا همراه بود. گروه خودرو با گذر از سایه‌های ریسک‌های پیرامون برجام، روز گذشته در کانون توجه سهامداران قرار گرفت و معاملات قدرتمندی را تجربه کرد. نمادهای گروه خودرو گرچه در روز آغاز هفته معاملات مثبتی را تجربه کردند اما یک روز بعد(یکشنبه) در رقابت با گروه‌های کالایی از جمله نمادهای گروه فلزی و معدنی از حرکت در مسیر صعودی بازماندند. در واقع، جذابیت گروه کالایی اجازه انتقال نقدینگی به گروه خودرو را نداد و موجب شد تا این نمادها در روزهای میانی هفته در محدوده منفی معامله شوند. اما در آخرین روز کاری و همزمان با افت قیمت‌ها در بازار جهانی، متقاضیان سهام در برخی نمادهای گروه کالایی تا حدودی عقب‌نشینی کردند و این امر موجب شد تا نقدینگی به سمت گروه خودرو سوق پیدا کند. بنابراین سهامداران یکبار تقاضا در نمادهای خودرویی را رقم زدند. برخی از نمادهای این صنعت، ازجمله «خگستر» تا صف خرید هم پیش رفت. سرانجام، معاملات مثبت در اغلب نمادهای خودرویی، افزایش 6/ 1 درصدی شاخص این صنعت را در پی داشت.

تداوم حضور حقیقی‌ها در سمت خرید
نکته قابل‌توجه در معاملات، نحوه آرایش سهامداران حقیقی و حقوقی در معاملات است. دیروز سهامداران حقیقی همچون 6 روز گذشته، خریدهای بیشتری را به ثبت رساندند. به بیان دیگر، فعالان حقیقی در معاملات دیروز بیشتر خریدار سهام بودند تا فروشنده. این امر را می‌توان در تغییر مالکیت 21 میلیارد تومانی سهام از پرتفوی اشخاص حقوقی به سبد سهام فعالان حقیقی دید. سهامداران حقیقی بیشترین خالص خرید خود را در نمادهای زیرمجموعه گروه پتروشیمی و فلزی انجام دادند. از سوی دیگر، فعالان حقوقی بیشترین خرید خود را در نمادهای زیرمجموعه گروه قند و شکر و پالایشی ثبت کردند.

همان‌گونه که اشاره شد شاخص کل سهام در این هفته رکورد جدیدی را به‌جا گذاشت و پربازده‌ترین هفته بورس از هفته سوم بهمن 94 را ثبت کرد. شاخص کل‌ هموزن نیز روز گذشته با رشد 18/ 0 واحدی مواجه شد تا مهر تاییدی بر افزایش سطح عمومی قیمت سهام در آخرین روز کاری هفته باشد. در معاملات دیروز، نمادهای زیرمجموعه گروه پتروشیمی، فولاد و خودرو معاملات پرقدرتی را تجربه کردند و تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای را بر شاخص به نمایش گذاشتند. بر این اساس، نماد معاملاتی پتروشیمی نفت و گاز تامین در دو روز گذشته با معاملاتی پرحجم، جزو نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص قرار داشت. نماد «تاپیکو» در پایان معاملات دیروز صدرنشین جدول نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص بود و حدود 80 واحد شاخص کل را ارتقا داد. عنوان دومین ‌نماد اثرگذار بر شاخص به نماد معاملاتی «فولاد» تعلق گرفت و نزدیک 77 واحد در ارتقای نماگر اصلی اثرگذار ظاهر شد. نماد «خودرو» و «کگل» نیز در رتبه‌های بعدی تاثیرگذاری بر شاخص قرار گرفتند و جمعا حدود 70 واحد از شاخص کل حمایت کردند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb.fb9urhb05iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما