تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۱
جالب است ۰
رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران عنوان کرد:

متغیرهای جهانی عاملی برای رونق بورس

عملکرد مثبت شرکت‌های حاضر در بورس سبب شده شاخص همچنان بر مدار رونق حرکت کند و تلاطم های روزهای اخیر که ناشی از رفتار هیجانی برخی از سهامداران است، ادامه دار نخواهد بود و از همین اواسط هفته شاهد پیشتازی تقاضا به عرضه بودیم.
متغیرهای جهانی عاملی برای رونق بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،کیوان شیخی، رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران با بیان مطلب فوق درباره دلایل رشد شاخص بورس ، گفت: اکثر شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند بیشتر در عرصه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، خودرو، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعالیت می‌کنند که بخش کالایی بازار سرمایه به دلیل رشد قیمت های جهانی توانست توجه عموم سرمایه گذاران را جلب کند.

وی با بیان اینکه این شرکت ها50 درصد ارزش بازار اوراق بهادار را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: حداقل قیمت نفت طی سال گذشته 30 تا 31 دلار بوده اما امروز در آستانه 70 دلار در بازارهای جهانی مورد معامله قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران با اشاره به اینکه قیمت نفت و مشتقات نفتی در بازارهای جهانی نسبت به سال گذشته بیش از 120 درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: این افزایش قیمت می‌تواند بر روند سودآوری شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی تاثیر مستقیم بگذارد و موجب سودآوری آن‌ها شود.

وی همچنین گفت: قیمت جهانی فولاد بیش از 150 درصد افزایش یافته که در بازار سرمایه ایران بر روی شرکت های تولیدکننده فولاد و سایر شرکت‌های فعال در حوزه فلزات اساسی اثربخش است.

شیخی با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار در بازارهای داخلی عامل دیگری بوده که موجب افزایش ارزش سهام شرکت های بورسی و فرابورسی شده است، خاطر نشان کرد: شرکت‌های صادرات محوری که قیمت تمام شده آن‌ها بر مبنای ریال و فروش آنها بر مبنای دلار بوده سود دوچندانی ناشی از تسعیر نرخ ارز به دست آورده‌اند.

وی اظهار داشت: این عوامل در کنار کاهش نرخ سود سپرده بانکی سبب شده تا سرمایه گذاران سرمایه‌های خود را از بانک‌ها و موسسات مالی به سمت اوراق بهادار سوق دهند یا در موسساتی سرمایه گذاری کنند که دغدغه آن‌ها اشتغال و تولید است.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران با بیان اینکه بورس اوراق بهادار جایگاه خود را در اقتصاد ملی پیدا می‌کند، ادامه داد: در صورتی که نقدینگی و پس انداز جامعه به سمت بازار سرمایه هدایت شود کمک شایانی به اقتصاد کشور می شود.

وی در خصوص رکورد زنی های پیاپی شاخص بورس طی چند ماه اخیر گفت: شاخص بازار سرمایه، شاخص بازده نقدی است، در واقع سود به دست آمده‌ای که میان سهام داران تقسیم می‌شود در تغییرات شاخص به حساب نمی‌آید.

این مقام مسوول در پایان گفتگو با "سنا" خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقات مثبت در جهان هنوز انتظار می رود که این رشد به خصوص در بازارهای کالا محور ادامه داشته باشد. به عنوان نمونه شاخص داوجونز از زمان روی کار آمدن ترامپ 500 -600 واحد رشد کرده است که یک رکورد 72 ساله را شکسته است.

وی افزود: در بورس اوراق بهادار ما نیز برخی شرکت ها که کالا محور و تابعی از متغیرهای جهانی هستند، از این افزایش قیمت تأثیر می پذیرند و سودآوری آنها ناشی از این فرآیند است و نقش عرضه و تقاضا در آن کمرنگ است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd.j0n2yt0kza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما