تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۱
جالب است ۰
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند :

موافقت هند با افتتاح ۳ بانک ایرانی در این کشور

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با تأکید بر اینکه برای توسعه روابط تجاری دو کشور باید انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی در اولویت قرار گیرد، گفت: بانک مرکزی هند برای افتتاح ۳ بانک ایرانی در این کشور موافقت کرده است.
موافقت هند با افتتاح ۳ بانک ایرانی در این کشور
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،ابراهیم جمیلی در مورد وضعیت روابط تجاری ایران و هند گفت: ارزش صادرات ایران به هند در 6 ماه ابتدای امسال یک میلیارد و 547 میلیون دلار و ارزش واردات هند از ایران یک میلیارد و 265 میلیون دلار بوده که تراز تجاری ایران مثبت است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند افزود: گاز مایع، میعانات گازی، آمونیاک، قیر و ... کالاهای صادراتی ایران به هند و برنج، ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی، روغن‌های ترانسفورماتور، الیاف مصنوعی، محصولاتی از فولاد و آلیاژ کالاهای صادراتی هند به ایران را تشکیل می‌دهد.

* قرارداد تعرفه ترجیحی با هند در اولویت قرار گیرد

وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و هند در چه مرحله‌ای است، بیان داشت: یکی از مشکلات تجارت ایران با هند عدم امضای تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی است، اگرچه لازمه این کار، تحقیق و بررسی است، اما امضا این قرارداد بسیار طولانی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند اظهار داشت: امضا قرارداد تعرفه ترجیحی باید یکی از اولویت‌ها باشد و امضا این قرارداد نباید به مانند امضا قرارداد تعرفه ترجیحی با ترکیه صنعت نساجی کشور را به خطر بیندازد.

جمیلی با بیان اینکه ایران آمادگی صادرات محصولات کشاورزی به هند را دارد، افزود: اما به دلیل تعرفه بالای واردات محصولات کشاورزی به این کشور صادرات در این بخش به صرفه نیست.

* تعرفه بالا مانع صادرات 200 هزار تن محصولات کشاورزی به هند

وی بیان داشت: در حالی که امکان صادرات سالانه 200 هزار تن محصولات کشاورزی از ایران به هند فراهم است، اما آنها این کالاها را چین وارد می‌کنند و صادرکنندگان ایرانی به دلیل تعرفه بالای صادرات نمی‌توانند این محصولات را به هند صادر کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با بیان اینکه زعفران ایران با نام زغفران افغانستان به هند صادر می‌شود، گفت: اگرچه توان صادرات سیب به هند وجود دارد، اما تعرفه بالا اجازه صادرات این محصول به هند را به ما نمی‌دهد.

جمیلی با بیان اینکه می‌توان میوه و خشکبار را به هند صادر کرد، گفت: در مقابل هندی‌ها هم می‌توانند چای و سویا به ایران صادر کنند.

وی در مورد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار اظهار داشت: هندی‌ها در این زمینه علاقه مندی خود را نشان داده‌اند و اخیرا وزیر راه و شهرسازی به اتفاق هیئتی در این رابطه به هند سفر داشته و تقریبا تنگناها در این رابطه تکمیل شده است و قرارداد ایران و چین در این رابطه به مرحله نهایی رسیده است.

جمیلی با تاکید بر اینکه تکمیل بندر چابهار باعث رشد اقتصادی ایران می‌شود، گفت: هدف اصلی هندی‌ها از مشارکت برای بندرچابهار ایجاد رابطه زمینی تجاری با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است که این امر باعث رونق تجارت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه روابط تجاری با هند باید ارتباطات ریلی گسترش یابد، اظهار داشت: قرارداد خرید 20 لوکوموتیو از هند بین دو کشور به امضا رسیده که حضور بخش خصوصی برای اجرای این قرارداد در جهت انتقال دانش فنی ساخت این پروژه در ایران لازم است.

* بانک مرکزی هندی با افتتاح 3 بانک ایرانی در این کشور موافق است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند در پاسخ به این سوال که درخواست افتتاح شعبه سه بانک ایرانی در هند به کجا رسیده است، گفت: 3 بانک پارسیان، پاسارگاد و سامان برای افتتاح شعبه در هند درخواست داده‌اند که پیشرفت بانک‌های پارسیان و پاسارگاد در این زمینه بیشتر از بانک سامان بوده و مراحل بیشتری را طی کرده‌اند.

جمیلی با بیان اینکه بانک مرکزی هند با افتتاح بانک‌های ایرانی موافقت کرده‌ است، گفت: در حال حاضر برخی مبادلات مالی از طریق صرافی‌ها با کشور هند انجام می‌شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdch.mnwt23nmqftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما