تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۱
جالب است ۰
اجرای طرح رجیستری طی دو سال اخیر به یکی از سرخط‌های مهم حوزه ICT تبدیل شده است و پیش از اجرایی شدن آن ، مسئولان گمرکی و ارتباطات کشور از الزام اجرای آن جهت قطع ورود غیرقانونی گوشی های تلفن همراه خبر می دادند.
میزان قاچاق گوشی‌های اپل صفر نشد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،البته طرح رجیستری تلفن همراه سال 1385 نیز برای اولین بار به اجرا در آمد که پس از مدت کمی با شکست روبرو شد و قاچاقچیان تلفن همراه توانستند این طرح را دور زده و کالاهای وارداتی خود را به عنوان محصولات قانونی روانه بازار کنند.

بعد از گذشت آن سالها مسئولان وقت وزارت ارتباطات بار دیگر بر طبل اجرای دوباره رجیستری کوبیدند و اعلام کردند که هرچه زودتر باید این طرح با شکل و شمایلی جدید اجرایی شود( حالا بماند که اجرای مجدد آن حدود دو سال به طول انجامید).

سرانجام  اجرای طرح جدید رجیستری با تکیه زدن محمدجواد آذری جهرمی به صندلی بالاترین مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید خورد و بنا شد تا این طرح به طور مرحلهای اجرا شود و رفته رفته تمام برندهای موجود در کشور را دربرگیرد.

چند هفته گذشته قرعه به نام محصولات شرکت اپل افتاد و تمام گوشی های این برند مشمول طرح رجیستری شدند که به گفته وزیر ارتباطات ، حدود 5 هزار عدد از آنها با اجرای رجیستری قطع ارتباط شدند .

در هفته های اخیر رجیستری وارد فاز جدیدی شد و این طرح برندهای موتورولا ، گوگل و بلکبری را نیز مورد الطاف خود قرار داد.

تا پیش از اجرای طرح رجیستری مسئولان دم از این میزدند که در طرح جدید ، احتمال تقلب به هیچ عنوان وجود ندارد و پس از مدتی شاهد خالی شدن بازار از گوشیهای قاچاق خواهیم بود. عباس نخعی دبیر سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از اجرای این طرح گفته بود : «با اجرایی شدن طرح رجیستری،احتمال ورود گوشی های قاچاق به صفر خواهد رسید.»

دیگر مسئولان هم رجیستری را ناجی بازار تلفن همراه می دانستند و به بهانه حمایت از تولید داخل ، امیدوار بودند تا بتوانند تمام هزینه واردات این کالای پر تقاضا را وارد خزانه دولتی کنند.

شاید هنوز زود باشد که درباره اجرای موفق و یا ناموفق این طرح سخنی به میان آورد ؛ اما برخی شنیده ها حاکی از آن است که رجیستری نتوانسته آنطور که مسئولان انتظار داشتند قاچاق تلفن همراه را به صفر برساند.

غلامحسین کریمی رییس اتحادیه دستگاههای مخابراتی در اینباره به اقتصاد آنلاین میگوید: طرح رجیستری برای گوشی های آیفون حدود 80 یا 90 درصد موفقیت آمیز بوده است و هنوز شاهد فعال شدن گوشی های قاچاق این برند هستیم.

وی افزود : البته ما امیدواریم این طرح با موفقیت به ثمر بنشیند ؛ اما به نظر من راههای دیگری برای جلوگیری از ورود قاچاق گوشی به کشور بود .

به گفته رییس اتحادیه دستگاههای مخابراتی ،یکی از راههای جایگزین میتوانست شفافیت امور مالیاتی باشد و فکر میکنم سازمان امور مالیاتی یکی از مصوبان اصلی واردات غیرقانونی  تلفن همراه به کشور است و میتوانست برای مبارزه با قاچاق این کالا، نقش موثرتری ایفا کند و با اصلاح امور مالیاتی روند واردات غیرقانونی را کاهش دهد و فضا را برای فعالیت واردکنندگان قانونی بیشتر مساعد کند.

اما از بحث های فنی اجرایی شدن رجیستری که بگذریم ، افزایش قیمتها دربازار نسبت به ماههای گذشته به وضوح قابل لمس است. البته وزیر ارتباطات این نوسانات را مقطعی دانسته و این امید را به مردم داده است که قیمتها در ماههای آتی روند نزولی به خود می گیرند و حتی شاهد کاهش قیمتها نسبت به قبل از اجرای رجیستری خواهیم بود و بهتر است مصرفکنندگان در صورتی که نیاز مبرم به گوشی جدید ندارند ، فعلا در خرید عجله نکنند.

کریمی درپاسخ به این سوال که افزایش قیمت گوشی دربازار به چه علت است ؟ گفت : قبل از اجرای رجیستری این پیش بینی میشد که قیمتها در بازار روند صعودی پیدا کنند که این اتفاق هم افتاد و فکر نمی کنم به این سادگی ها قیمتها کاهش پیدا کنند .

وی افزود : متاسفانه طرح رجیستری بدون نظر کارشناسان خبره اجرایی شد که مشکلات زیادی دارد و به نظر من با موفقیت همراه نخواهد بود .

اکثر به اتفاق فعالان بازاری هم این سخنان رییس اتحادیه دستگاههای مخابراتی را تصدیق میکنند امیدی به کاهش قیمتها ندارند. 

سهراب فیاضبخش یکی از فروشندگان بازار دراین باره به اقتصاد آنلاین میگوید : حدود 15 سال است که در بازار تلفن همراه فعالیت دارم و تا به حال تجربه به من ثابت کرده که هرگاه قیمتها افزایش پیدا می کنند به راحتی پایین نمی آید و به نظرم این تجربه در طرح رجیستری بار دیگر تکرار خواهد شد.

وی افزود : البته هرگاه افزایش قیمت ناشی از نوسانات ارز باشد ، می توان شاهد کاهشی شدن آن بود ، اما درحال حاضر افزایش قیمتها بیشتر به دلیل اجرای رجیستری است.

این فعال بازاری ادامه داد : قیمت دلار پیش از طرح رجیستری افزایش پیدا کرد که تاثیر خود را همان موقع روی بازار گذاشته بود و بعد از اجرای رجیستری نیز شاهد افزایش قیمتها در بازار بودیم و این درحالی بود که قیمت ارز نوسان چندانی نداشت.

به گفته فیاض بخش قیمت گوشی های اپل در حدود 20 درصد افزایش داشته و قیمت سایر برندها نیز حدود 5 درصد رشد کرده است.

این فروشنده در پاسخ به این سوال که آیا برندهای دیگر نیز با اجرایی شدن رجیستری برای آنها  ، این مقدار افزایش قیمت را نیز تجربه خواهند کرد؟ گفت: بدون شک این اتفاق خواهد افتاد و می توان از حالا پیشبینی کرد که اگر رجیستری برای همه گوشیها فعال شود ، باید شاهد رشد 15 تا 20 درصدی قیمتها در بازار باشیم.

وی در پایان گفت : هنوز طرح رجیستری به موفقیت کامل نرسیده است و ما طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم که مشتریانی که آیفون جدید خریداری کردهاند گوشی هایشان در برخی موارد قطع ارتباط شده و این درحالی است که گوشی آنها کاملا قانونی وارد کشور شده است که امیدواریم این مشکل هرچه زودتر رفع شود ؛ چون اگر قرار باشد همه برندها چنین مشکلی را داشته باشند عملا طرح رجیستری به بن بست خواهد خورد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdce.o8objh8ez9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت بیت کوین تا آخر فروردین ماه 1402
بالای 30 هزار دلار
زیر 20 هزار دلار
آخرین عناوین