تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳
جالب است ۰
نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است نگاه دولت‌ها در ایران نسبت به نرخ ارز همواره اینگونه بوده که باید این نرخ پایین نگه داشته شود تا قدرت خرید مردم تحت تاثیر قرار نگیرد و تورم ایجاد نشود اما اگر دولت دخالت خود را تبدیل به نظارت در بازار ارز کند، مطمئنا به نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواهد بود.
 تجار درباره بازار ارز چه می‌گویند؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،احمد کیمیایی اسدی درباره افزایش نرخ دلار که به بیش از 4400 تومان و تاثیر آن در بخش تجارت گفت: در چند سال اخیر بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم تا همین چند ماه پیش در بیشتر مقاطع زمانی، نرخ ارز حدود 3700 تومان بود که نشان می‌دهد این نرخ به شکل مصنوعی کنترل می‌شود.

وی افزود: در خیلی‌ از مواقع این اقدام به صادرات ما لطمه وارد می‌کرد. وقتی نرخ دلار به این شکل مصنوعی پایین نگه داشته می‌شود واردات به صرفه می‌شود و صادرات آسیب می‌بیند. دولت باید حداقل قانون را رعایت می‌کرد؛ قانون مجلس که بر اساس آن نرخ ارز باید هر ساله به اندازه تفاضل نرخ تورم داخلی و تورم جهانی تعدیل شود.

نرخ ارز جهشی غیرمعمول داشت

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: متاسفانه دولت در سال های اخیر این راهکار را پیش نگرفته است و نرخ ارز را سرکوب کرده است. به هر حال وقتی به شکل مصنوعی نرخ ارز پایین نگه داشته می‌شود، در یک جایی سر باز می‌کند و جهش پیدا می‌کند. در دو - سه ماه اخیر نرخ ارز یک جهشی داشت که غیر معمول بود.

وی با بیان اینکه نرخ ارز در یک روند منطقی افزایش قیمت پیدا نکرده است، گفت: اگر نرخ ارز در چند سال گذشته روند طبیعی خود را طی می‌کرد شاید طی چند سال به قیمت 4400 تومان فعلی می‌رسید و  یکباره جهش پیدا نمی‌کرد. دولت باید دخالت خود را از بازار ارز بردارد و این دخالت را تبدیل به نظارت کند. این دخالت‌ها ممکن است باعث است اتفاقی که در سال 1391 افتاد و طی چند روز نرخ ارز سه برابر شد مجددا اتفاق بیفتد.

قابلیت پیش‌بینی نرخ ارز را از تجار گرفته‌اند

کیمیایی اضافه کرد: دولت با دخالت‌های خود در نرخ ارز، بازار را تحت تاثیر قرار داده است و در این شرایط فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه ریزی داشته باشند و عملا قابلیت پیش‌بینی را از اقتصاد ما گرفته است. بارها بانک مرکزی و دولت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند ارز را تک نرخی کنند اما تا کنون انجام نشده است و همین دو نرخی بودن در خیلی موارد باعث رانت و فساد شده است. 

نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز روی صادرات تصریح کرد: قطعا افزایش نرخ ارز در همه کشورها یا به تعبیری زمانی که ارزش پول ملی‌ کاهش پیدا می‌کند میزان صادرات این کشورها افزایش پیدا می‌کند و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. صادرکنندگان و تولیدکنندگان به طور طبیعی بهتر می‌توانند در زمینه قیمت تمام شده با رقبای منطقه‌ای خود رقابت کنند. واقعی شدن نرخ ارز همواره به تولید و صادرات کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: همه دولت‌ها تا کنون نگاه‌شان این بوده که نرخ ارز ثابت باشد و افزایش پیدا نکند، چرا که تصورشان بر این بوده است که قدرت خرید مردم و تورم به این عامل بستگی دارد. اگر دولت بخواهد نظارت معمولی خود را داشته باشد و تعیین نرخ ارز را بر عهده خود بازار بگذارد در نهایت به نفع تولیدکننده و صادرکننده خواهد بود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.iehfuqexysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما