تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۳
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه ورود نقدینگی عامل رشد صنایع بورسی گفت: افزایش قیمت دلار می تواند تاثیر مثبتی بر سودآوری شرکت های صادرات محور داشته باشد، اما در مقابل، برای شرکت هایی که میزان واردات بیشتری دارند، منفی خواهد بود.
تاثیر ۲ گانه افزایش نرخ دلار بر شرکت های صادرکننده و واردکننده بورسی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، پس از رشد شتابان بورس در هفته های گذشته، اکنون شاخص وارد مرحله استراحت و تعدیل شده که عقب نشینی نماگرهای بازار سرمایه را به دنبال داشته است.

با توجه به نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش های 9 ماه شرکت ها و پیش بینی اعلام تعدیل های مثبت، فعالان بازار سرمایه امیدوارند که رشد بورس دوباره از سرگرفته شده و معاملات بورس، رونق بگیرد.
حمیدرضا مهرآور کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا امروز (چهارشنبه) درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: شاخص کل بازار سرمایه بعد از یک رشد خوب 20 درصدی در نیمه دوم سال و رسیدن به سطح 98 هزار و 600 واحدی اندکی آرام گرفت و در حال حاضر در کانال 96 هزار واحدی در حال حرکت است.
این کارشناس بازار سرمایه درباره چرایی افت شاخص در روزهای اخیر گفت: عامل ریزش سه هزار واحدی بازار سرمایه صرفا ریسک سیستماتیک و سیاسی بوده است و ریسک سیاسی ایجاد شده، موجب التهاب در بازارها شد به گونه ای که قیمت دلار نیز تا سطح 44 هزار ریال و قیمت سکه تا سطح 15 میلیون و 300 هزار ریال افزایش یافت.
وی با بیان این که همگام با آرام شدن ریسک سیاسی کشور، قیمت دلار کاهش یافت، افزود: در حال حاضر نرخ دلار در محدوده 43 هزار و 500 ریال و سکه بهار آزادی نیز در محدود 14 میلیون و 700 هزار ریال معامله می‌شود که نشان از کاهش 600 هزار ریالی دارد.
رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر می رسد قیمت‌ها باز هم جای کاهش بیشتر داشته باشند که البته این عامل در سکه بهار آزادی بیشتر است، اما برای دلار فعلا نمی‌توان کاهش چندانی را مد نظر قرار داد و بیشتر انتظار تثبیت در این محدوده وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: از سوی دیگر، در کنار بررسی قیمت دلار به لحاظ عرضه و تقاضا در کشور باید
«شاخص دلار» در امریکا را نیز مورد بررسی قرار داد؛ شاخص دلار آمریکا ارزش دلار این کشور را در برابر ارزهایی مانند یورو، ین، پوند، و دلار کانادا نشان می‌دهد که بیشترین ارزش این سبد، متعلق به یورو با مالکیت 57 درصدی است.
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان ادامه داد: شاخص دلار آمریکا در ابتدای سال 2013 در محدوده 80 واحد قرار داشته و اکنون پس از چهار سال در محدوده 92 واحد قرار دارد و نشان می‌دهد در مدت پنج سال گذشته شاخص دلار تنها رشد 15 درصدی داشته است.
وی گفت: از سوی دیگر، چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا افزایشی است و انتظار می رود که در صورت افزایش نرخ بهره در آمریکا در سال جاری، ارزش شاخص دلار افزایش یابد که می تواند به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده قیمت دلار در کشور به شمار رود.
رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بازار سرمایه خاطر نشان کرد: اما این مساله را باید مورد توجه قرار داد که قیمت ارز، تابع عرضه دلار و کنترل بازار در داخل کشور نیز است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که با توجه به تحلیل های انجام شده در خصوص ارز، می‌توان چشم انداز بازار سرمایه را ترسیم کرد، اظهار داشت: اگر چشم انداز قیمت دلار افزایشی باشد می‌توان اثرات تغییرات قیمت دلار بر شرکت های صادراتی را مثبت و شرکت هایی که میزان واردات بیشتری دارند را منفی ارزیابی کرد که البته وزن شرکت هایی که قیمت ارز بر آنها اثر منفی دارد به مراتب بیشتر است.
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان افزود: در شرایط فعلی بازار در انتظار گزارش های 9 ماه شرکتهاست و به نظر می‌رسد در برخی از صنایع مانند فلزات اساسی و پالایشگاهی گزارش های مثبتی را شاهد باشیم چرا که در قیمت های جهانی فلزات تغییرات خاصی وجود نداشته و همچنان در محدوده های متعادل و مثبت معامله می شوند.
مهرآور اضافه کرد: در گروه پالایشی نیز همچنان قیمت نفت رو به بالا معامله می‌شود و چشم انداز قیمت سهام این شرکت ها نیز مثبت است.
وی تصریح کرد: اما برای دیگر گروه های بازار نمی‌توان انتظار خاصی را داشت و در نهایت بتوانند سود حداقلی در گزارش های 9 ماه خود را پوشش دهند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط فعلی می توان اعلام کرد انتظار بازدهی بازار تا پایان سال با فرض ثابت بودن نرخ های جهانی و آن هم در صنایع یاد شده می تواند مثبت باشد، اما در بقیه گروه های بورس، تنها ورود نقدینگی را می توان نشانه ای از رشد صنایع دانست.
در معاملات دیروز (سه شنبه) شاخص بورس 183 واحد کاهش یافت و در پله 96 هزار و 149 واحدی ایستاد.
در معاملات دیروز 901 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 328 میلیارد ریال در 58 هزار و 423 نوبت مبادله شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdce.e8objh8xf9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما