تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۸
جالب است ۰
مدیرعامل تامین سرمایه نوین :

ترک عادت دشوار بازار سرمایه

مدیرعامل تامین سرمایه نوین، حذف پیش بینی سود از شرکت ها را دشوار اما مفید و کارگشا در رفع برخی سوء استفاده های احتمالی در بازار سرمایه دانست.
ترک عادت دشوار بازار سرمایه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، ولی نادی قمی تصریح کرد: با توجه به اینکه عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد کشور و وضعیت مالی و نتیجه عملکرد شرکت ها بسیار زیاد است، (عوامل داخلی، عوامل خارجی و تغییرات قیمت های جهانی مواد خام) لذا پیش بینی اولیه شرکت ها از سود هر سهم معمولا با انحراف زیاد محقق می شود.

وی ادامه داد: این موضوع بجای اینکه شفافیت بازار را به همراه داشته باشد، عملاً موجب گمراهی سهامداران و بعضاً حبابی شدن قیمت سهام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین اظهار داشت : از آنجا که برخی شرکت ها جهت تاثیر گذاری بر بازار سهام، اقدام به ارایه پیش بینی غلط و گمراه کردن بازار می کردند، با حذف الزام شرکت ها به ارایه پیش بینی سود، عملاً زمینه این سوء استفاده ها برچیده می شود.

وی افزود: از طرف دیگر توقف نماد معاملاتی بسیاری از شرکت ها در نتیجه تعدیل مثبت و منفی EPS بوده است ؛ لذا این مشکل که موجب ورود زیان های مادی و روانی زیادی به سهامداران علی الخصوص سهامداران خرد می شد هم رفع می شود.

نادی قمی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته توقف و تعلیق نماد معاملاتی برای برخورد با تخطی شرکت ها از مقررات ناظر بر شفافیت و افشای اطلاعات است، گفت: البته نگرانی بسیاری از فعالان مبنی بر احتمال رخداد عدم تقارن اطلاعاتی و ناکافی بودن اطلاعات یا ارایه اطلاعات گمراه کننده توسط اشخاص غیرحرفه ای قابل درک است، ولی می توان این موضوع را با به کارگرفتن تحلیل شرکت های مشاور سرمایه گذاری، تامین سرمایه ها، کارگزاری ها و شرکت های پردازش اطلاعات و نیز الزام شرکت ها به ارایه گزارش تفسیر مدیریتMD&A) ) تا حدودی حل کرد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین توضیح داد: این راهی است که بورس های پیشرفته رفته اند و ما نیز دیر یا زود باید می رفتیم.

نادی قمی با اشاره به اینکه  معمولا اطلاعات مربوط به P/E و پیش بینی EPS توسط شرکت های پردازش اطلاعات و شرکت های مشاورسرمایه گذاری، کارگزاری ها و تامین سرمایه ها در اختیار سرمایه گذاران و بازار قرار می گیرد، اظهار داشت:  این شرکت ها جزو واسطه های اطلاعاتی مفید بازار تلقی می شوند که کسب و کار پر رونقی دارند و به نظر می رسد که این موضوع در ایران هم در حال محقق شدن است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد:  حال این P/E برحسب جنس و ماهیت E ها یا همان سود هر سهم، انواعی دارد. چنانچه آخرین سود هر سهم تحقق یافته باشد یعنی متعلق به سال مالی گذشته باشد به آن P/E جاری (trailing P/E) گفته می شود و چنانچه EPS مربوط به 4 فصل گذشته باشد به آن P/E گردشی (Rolling P/E) یا TTM گفته می شود.  همچنین چنانچه EPS پیش بینی شده باشد آن وقت به آن P/E پیش بینی شده (Forward P/E) گفته می شود.

وی افزود: البته برخی از تحلیل گران یک نوع دیگر از P/E را محاسبه می کنند که به آن P/E تعدیل شده بر اساس سود تقسیمی هر سهم گفته می شود که در این شرایط عدد سود تقسیمی را به قیمت جاری اضافه می کنند و آن را برE محقق شده سال مالی قبل تقسیم می کنند.

نادی قمی در پاسخ به سوالی در خصوص روش های محاسباتی مختلف و ترجیح یکی بر دیگری گفت: اینکه کدامیک از این P/E محاسباتی بهتر است، بسته به سلیقه و ذائقه بازار، کیفیت پیش بینی سود و کیفیت سود محقق شده دارد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین خاطرنشان کرد: به هر حال بازار سهام در ایران به دریافت پیش بینی سود  از شرکت ها عادت کرده و حذف این عادت بسیار سخت است.

وی افزود:  با توجه به کاربرد آسان P/E برای قیمت گذاری سهام، بازار مایل است پیش بینی EPS همچنان توسط شرکت ارایه شود. البته اینکه شرکت ها ملزم به عدم ارایه پیش بینی باشند شاید چندان جالب نباشد و شاید بهتر است که شرکت ها مختار به ارایه پیش بینی باشند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg.79yrak9x3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما