تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳
جالب است ۰
وزیر اموراقتصادی و دارایی از تسویه ۳۳۰ هزار میلیارد ریال بدهی پیمانکاران از طریق اوراق بدهی خزانه در هشت ماهه امسال خبر داد.
تسویه ۳۳۰هزار میلیارد ریال بدهی پیمانکاران با اوراق بدهی در هشت ماه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، مسعود کرباسیان در جمع مدیران کل اداره های استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، انتشار اسناد خزانه اسلامی شامل اوراق مشارکت، اوراق بدهی و ... است.

وی با بیان اینکه عده ای می گویند انتشار اوراق، ایجاد بدهی می کند، اظهار داشت: هدف ما از انتشار اوراق، انجام طرح های عمرانی، توسعه ای و زیربنایی است و اگر بدهی هم ایجاد کند، نتیجه آن همسو با طرح های توسعه ای است.
کرباسیان افزود: قبلا در سفرهای استانی، پیمانکاران به طور مداوم مراجعه می کردند که به دلیل طلب های معوق از دولت، پروژه ها معطل مانده است اما الان به ندرت چنین اتفاقی می افتد.
وی با اشاره به برداشت یک و نیم میلیارد دلار از ذخایر صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری و نیز اختصاص یک و نیم میلیارد دلار با تولی گریِ نظام بانکی در سال 1396 توضیح داد: معادل ریالی این منابع، یعنی 120 هزار میلیارد ریال که با احتساب نرخ متوسط سود 15 درصدی بانک های متولی و نرخ صفر درصدی صندوق توسعه ملی، برای ایجاد اشتغال روستایی و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت، در مجموع با میانگین نرخ 6درصد سود اختصاص داده شده که در حال اجرا در کارگروه اشتغال استان هاست.
به گفته وی، امسال همچنین در قالب بسته حمایتی صادرات، 32 هزار میلیارد ریال با نرخ سود 11 درصد برای صادرات اختصاص داده شد که خوشبختانه 55 درصد آن تاکنون عمل شده است.

** شناسایی اموال دولت
وی تاکید کرد تاکنون 5000 هزار میلیارد ریال از اموال دولت از سوی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور شناسایی شده است که در صورت تکمیل این فرآیند، بسیاری از مشکلات اعتباری از طریق فروش یا واگذاری این اموال به دستگاه های نیازمند، مرتفع می شود.
کرباسیان ادامه داد: در مقابل این همه دارایی دولت، میزان سود سهام شرکت های دولتی، فقط 150 هزار میلیارد ریال است اما آیا نگهداری از این همه اموال در قبال سودی چنین اندک، توجیه مالی دارد یا هر چه سریع تر باید آنها را واگذار کرد؟

** نظارت بر واگذاری ها
وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: همه دارایی های واگذار شده در دولت یازدهم و دوازدهم شفاف و روشن است، البته اگر جایی در واگذاری اشتباهی صورت گرفته باشد، باید رسیدگی شود اما اصل مساله در اختیار دولت بودن این حجم از اموال، از اساس اشتباه است.
کرباسیان افزود: یکی از راهکارهای سرعت گرفتن واگذاری ها، واگذاری شرکت های دولتی به سرمایه گذاران محلی است که با توجه به اشراف آنها به فضا و شرایط بومی و منطقه ای، واگذاری های موفق تری می شود.
وی تصریح کرد: در این ارتباط، اختیار لازم به استان ها داده می شود تا زمینه این کار مهیا شود.

** مبارزه با فساد
کرباسیان گفت: فساد چه مالی باشد و چه اداری باید ریشه کن شود.
«از نظر من هیچ مماشاتی حتی در مواردی که ممکن است تصور شود اهمیت چندانی ندارد، پذیرفتنی نیست و جدیت در مبارزه با فساد اولویت ما در ارزیابی عملکرد دستگاه ها و مدیران است».
به گزارش ایرنا، انتشار اوراق بدهی یکی از متداول‌ترین روش‌های تا مین مالی میان‌مدت و بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی است، به‌طوریکه در کشورهای توسعه‌یافته، سهم بالایی از سبد تامین مالی شرکت‌ها را تشکیل داده و میزان آن از سهم تسهیلات بانکی بیشتر است.
اوراق اجاره، مرابحه، مشارکت، سفارش ساخت (استصناع)، خرید دین، سلف استاندارد، مضاربه، جعاله، منفعت، مزارعه، مساقات و قرض‌الحسنه از جمله اوراق بدهی موجود در بازار مالی ایران به شمار می روند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دوازدهم آذرماه گفت: پیش‌بینی می‌شود انتشار اوراق بدهی دولتی بر اساس بودجه کشور امسال به 345هزار میلیارد ریال برسد.
سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آتی 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال است.
درآمد دولت از محل واگذاری دارایی های مالی براساس لایحه پیشنهادی بودجه سال آتی 680 هزار و 580 میلیارد و 923 میلیون ریال اعلام شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd.k0n2yt0f5a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما