تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۷
جالب است ۰
بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند افزایش رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه داشته باشد و به طور میانگین جهان سال ۲۰۱۸ رشد ۳.۷ درصدی را تجربه کند.
پیش‌بینی رشد ۳.۷ درصدی جهانی برای سال ۲۰۱۸
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، در خلاصه گزارش «بولتن فصلی تحولات اقتصاد جهانی و محیط پیرامونی ایران؛ سه ماهه سوم سال 2017 میلادی»، آورده است:

رشد اقتصادی جهان در سال 2017 میلادی متاثر از بهبود نسبی در سرمایه‌گذاری، تجارت و تولید صنعتی، در کنار تقویت کسب و کار و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی برآورد می‌شود.

بر این اساس، اقتصاد جهانی در سال 2017 میلادی با 0.4 واحد درصد افزایش نسبت به سال 2016 میلادی معادل 3.6 درصد رشد خواهد داشت. همچنین، رشد اقتصاد جهانی برای سال 2018 میلادی 3.7 درصد پیش‌بینی شده است. برآیند ریسک‌های مربوط به رشد اقتصاد جهانی در کوتاه‌مدت در حالت تعادلی قرار دارند ولی در افق میان‌مدت ریسک‌های کاهشی قویتر هستند.

در واقع، افزایش سطح اعتماد و شرایط مطلوب بازار می‌تواند به رشد بیشتر در کوتاه‌مدت منتهی شود. از سوی دیگر، تنگناهای مالی و افزایش نااطمینانی نسبت به سیاست‌های اقتصادی ریسک‌های میان‌مدتی هستند که می‌توانند رشد اقتصادی را کاهش دهند.

به رغم بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی در مقیاس جهانی، همگنی در بهبود رشد اقتصادی وجود ندارد و رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها ضعیف باقی مانده است. اقتصادهای پیشرفته عملکرد قابل قبولی داشته و از لحاظ رشد اقتصادی چشم‌انداز مثبت دارند.

انتظار می‌رود رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته در سال 2017 میلادی با افزایش همراه باشد. اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه نیز در مجموع با افزایش نرخ رشد روبرو خواهند شد و رشد اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه و در حال گذار آسیایی، از همه مناطق جهان بیشتر خواهد بود. اما مناطقی نظیر خاورمیانه و شمال آفریقا کاهش در رشد اقتصادی را تجربه خواهند کرد.

تجارت جهانی در فصل سوم سال 2017 میلادی، با سریع‌ترین نرخ رشد سالانه در 6 سال گذشته به رشد خود ادامه داد. بهبود فعلی عملکرد تجارت جهانی به مدد رشد اقتصادی بیش از انتظار در بسیاری از اقتصادهای درحال توسعه و توسعه یافته، تثبیت قیمت‌های جهانی کالا و بهبود کلی اطمینان تجاری محقق شده است.

در واقع، بهبود اخیر تجارت جهانی مرهون اقتصادهای نوظهور آسیایی بوده است؛ به‌طوریکه در نیمه اول سال 2017 میلادی، در حدود 70 درصد از رشد تقاضای واردات جهانی به این کشورها اختصاص یافت. بخش عمده‌ای از افزایش در حجم تجارت، ناشی از افزایش تقاضای واردات چین بود که دلیل آن تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و ساخت و ساز در این کشور بوده است.

در فصل سوم 2017 میلادی قیمت عمده‌ی کالاها افزایش یافت. میانگین قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضا و کاهش ذخایر به 50.2 دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت. بهای فلزات گران‌بها نیز به دلیل تقاضای سرمایه‌گذاری ناشی از افت شاخص دلار تقویت شد. شاخص قیمت فلزات اساسی به دلیل افزایش تقاضا در چین 10 درصد رشد کرد. در همین حال، قیمت محصولات کشاورزی به دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب با افت مواجه شد.

در سه ماهه دوم سال 2017 میلادی رشد اقتصادی مناسب در برخی کشورهای حوزه یورو، کاهش بیکاری و تورم رو به رشد در برخی از این مناطق از یک سو و افزایش کمتر از انتظار تورم و کاهش مجوزهای ساخت و موقعیت‌های شغلی باز در آمریکا از سوی دیگر موجب تضعیف ارزش دلار در برابر یورو در ماه‌های جولای و آگوست گردید.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf.0d1iw6dy0giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین