تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۹
جالب است ۰
اجرای طرح رجیستری برای برند اپل کمتر از یک­ ماه است که اجرایی شده است و در این مدت اندک شاهد رشد قیمت انواع گوشی‌­های هوشمند ساخت این شرکت بودیم.
منتظر ارزانی موبایل نباشید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،البته این افزایش قیمت تنها به انواع مدل­‌های آیفون ختم نشد و بیشتر گوشی­‌های موجود در بازار کم­ و­بیش با رشد قیمت دست­ و­پنجه نرم کردند. گرچه به گفته وزیر ارتباطات و فناوری رشد قیمت در بازار مقطعی بوده و تدابیر لازم برای کنترل قیمت­‌ها اندیشیده شده است و حتی در آینده نه چندان دور شاهد افت قیمت انواع گوشی­ تلفن ­همراه در بازار خواهیم بود.

اما رئیس اتحادیه صنف رایانه تهران نظر دیگری درباره قیمت­‌ها دارد و معتقد است که گوشی­‌های تلفن ­همراه به این راحتی­‌ها ارزانی را تجربه نخواهد کرد.

سید مهدی میرمهدی به اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه برخی طرح­‌ها بدون نظر کارشناسان و اهل فن اجرایی می­شود و مردم باید تاوان این تصمیمات غیرکارشناسان را متحمل شوند.

وی افزود : از ابتدای صحبت­‌های اجرایی شدن طرح رجیستری ، قیمت­‌های تلفن­ همراه 20 درصد افزایش پیدا کرده است که فکر می‌کنم این عدد برای محصولات اپل 35 درصد باشد.

به گفته میرمهدی برای مبارزه با قاچاق تلفن­ همراه راه­‌های بهتری نیز وجود داشت که یکی از این راه­‌ها آزاد گذاشتن واردکنندگان بود و نباید به بهانه بالا بردن کیفیت خدمات پس ­از فروش، تنها به چند شرکت به طور انحصاری مجوز واردات ارائه شود .

رئیس اتحادیه صنف رایانه تهران اظهار کرد : از اجرای طرح رجیستری افراد سودجو زیادی سود­‌های کلانی کرده‌­اند و در طرف دیگر مردم مجبور به پرداخت هزینه اضافی هستند.

وی با بیان اینکه رجیستری نباید مقطعی و با فاصله برای برند­‌ها اجرایی شود، گفت : این وضعیت فضا را برای سودجویان محیا کرده است، به عنوان مثال در حال حاضر برخی افراد محصولات پرفروش­ترین برند گوشی در ایران را احتکار کرده­­‌اند و منتظرند تا رجیستری برای این برند اجرایی شود و بعد محصولاتی که انبار کرده اند را روانه بازار کنند و روی هر گوشی 300 هزار تا 500 هزار تومان سود کسب کنند.

گزارشات میدانی نیز نشان می‌­دهد که فعالان بازار امیدی به کاهش قیمت­‌ها ندارند و از طرف دیگر مردم هم تمایل چندانی برای خرید گوشی جدید ندارند.

فریبرز حاتمیان یکی از فروشندگان بازار در این باره به اقتصادآنلاین گفت: موضوع رجیستری توانست بازار تلفن­ همراه را طی چند ماه اخیر تکان دهد و قیمت­‌ها افزایش نسبتا بالایی داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر رشد قیمت­‌ها ، مردم نیز با هراس به سمت خرید گوشی جدید می‌­­آیند و می­‌ترسند که گوشی قاچاق به آن­‌ها فروخته شود و بعد از مدتی از کار بیفتد.

به گفته این فعال بازار اگر نحوه استقبال خریداران در ماه­‌های آینده نیز به همین میزان باشد، بدون شک شاهد تعطیل شدن بسیاری از مغازه­‌ها و فروشگاه­‌های تلفن­ همراه خواهیم بود.

حاتمیان ا‌هار کرد : ما حاضریم گوشی­‌های موجود در انبار خود را با سود 5 هزار تومان به فروش برسانیم اما مدلی را بیش از یک­ماه در فروشگاه نگه نداریم چون با ضرر مواجه می­‌شویم.

وی ادامه داد : شاید به جرات بتوان گفت که 98 درصد فعالان بازار به طور استیجاری در مغازه­‌های خود فعالیت دارند و اگر به میزان اجاره، هزینه­‌های دیگر مثل مالیات و هزینه­‌های آب­ و ­برق را اضافه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که فعالیت در این بازار به هیچ وجه به صرفه نیست و فروشندگان در میان­ مدت با ضرر هنگفتی مواجه خواهند شد.

این فعال بازار در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات قیمت ارز نیز طی چند ماه اخیر بر روند افزایش قیمت­‌ها تاثیر داشته یا خیر؟ گفت: بدون شک نوسانات نرخ ارز بر بازار تاثیر گذار بوده، اما تاثیرات رجیستری به مراتب بیشتر از نوسانات ارز بوده است و تاثیر روانی آن بر بازار دلیل اصلی افزایش قیمت­‌ها است.

حاتمیان افزود : از این گذشته افزایش قیمت دلار چند هفته گذشته متوقف شد و ثبات در بازار حاکم شد، اما با این حال قیمت­­‌ها در بازار موبایل به شدت افزایش پیدا کرد که هر روز بر میزان آن نیز افزوده می­‌شود.

وی با اشاره به کلاهبرداری­‌هایی که از طرح رجیستری می­شود گفت: متاسفانه برخی فروشندگان به بهانه ثبت سریال گوشی در سامانه گمرک، از خریداران مبالغ اضافی را دریافت می­‌کنند که این غیرقانونی است مردم نباید هزینه‌­ای برای رجیستری گوشی خود  بپردازند.

این فعال بازار در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که قیمت­‌ها روند کاهشی را طی ماه­‌های آینده به خود بگیرند؟ گفت: من فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد چون همچنان قیمت­‌ها روند صعودی دارند و تجربه نشان می‌دهد که قیمت­‌ها به این سادگی­‌ها پایین نخواهد آمد.

حاتمیان افزود :  از طرف دیگر به نظر می­‌رسد که طی ماه­‌ها و یا حتی سال­‌ها شاهد مغایر بودن میزان تقاضا و عرضه در بازار باشیم که این موضوع می‌تواند رشد دوباره قیمت­‌ها را به دنبال داشته باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.meofuqehisfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما