تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
جالب است ۰
قیمت سبد نفتی اوپک پنج‌شنبه گذشته با ۷۲ سنت کاهش ۶۰.۷۸ دلار فروخته شد که ۱.۹۷ دلار با بالاترین قیمت سال ۲۰۱۷ که روز سه شنبه ثبت شد، فاصله دارد.
قیمت نفت اوپک ۲ دلار کاهش یافت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،  سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج شنبه 23 آذر 1396 با 72 سنت کاهش نسبت به قیمت روز پیش از آن 60.78 دلار در هر بشکه فروخته شد.

به این ترتیب سبد نفتی اوپک از بالاترین رقم امسال 1.97 دلار کمتر شد. این نوع نفت سه شنبه گذشته 12 دسامبر(21 آذر ماه)  رکورد بالاترین قیمت در سال 2017 را شکست. این رقم بالاترین قیمت از ماه می 2015 به شمار می‌رود.

سبد نفتی اوپک چهارشنبه گذشته (22 آذر) بشکه‌ای 61.50 دلار معامله شده بود.

به دنبال توافق کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیراوپکی در ژانویه 2017 برای کاهش تولید، عرضه نفت در بازار کاهش یافت و به دنبال آن قیمت نفت با افزایش روبرو شد. با تمدید این توافق تا پایان سال 2018 در روز پنج‌شنبه 9 آذر، دوباره قیمت این کالای اساسی افزایش یافت اما به 64 دلار نرسید، هرچند که به آن نزدیک شد. سبد نفتی اوپک نیز افزایش یافت اما به 62 دلار در هر بشکه نرسید.

اما دوشنبه گذشته در میان کاهش تولید اوپک که عرضه نفت در بازار را کم کرده است، فعالیت خط لوله فورتیز نورث سی، یکی از مهم‌ترین خط لوله‌های انتقال نفت از دریای شمال به بازار بر اثر کشف یک شکاف متوقف شد. اپراتور این خط لوله اعلام کرد فعالیت این خط لوله برای تعمیر به مدت چند هفته متوقف خواهد شد.

این خط لوله، بزرگ‌ترین خط لوله انگلیس با ظرفیت 450 هزار بشکه در روز است که با توقف فعالیت آن، شرکت‌های بی‌پی و رویال داچ شل نیز تولید نفت خود در میادین دریای شمال را نیز متوقف کردند.

این امر موجب شد تا قیمت نفت برنت برای نخستین بار در 2 سال و نیم گذشته به بالای 65 دلار در هر بشکه برسد و رکورد بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2017 نیز شکسته شود.

روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی قیمت نفت برنت به 63.23 دلار رسید. در عین حال روند افزایشی تولید نفت امریکا از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌شود.

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 15 دسامبر یعنی جمعه 24 اذر ماه به 61.77 دلار و متوسط این نوع نفت در سال جاری به 52.01 دلار در هر بشکه رسید.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdci.3avct1aq5bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما