تاریخ انتشار :شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۱
جالب است ۰
عرب زاده،‌ مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفتگو با رسانه سرمایه گذاری:

حدود 30 الی40 درصد سبد گردان ها سود ده و مابقی زیان ده یا سر به سر هستند

پروسه اخذ مجوز نهادهای مالی مختلف در سازمان های مختلف متفاوت است. برای مثال مجوز شرکت تامین سرمایه را شورای عالی بورس میدهد و سایر نهاد ها، بخشی مجوزشان را از هیئت مدیره سازمان میگیرند و بخشی دیگر رییس سازمان صادر میکند اما به طور میانگین صدور هریک از این مجوزها  حدودا یک ماه زمان میبرد.
حدود 30 الی40 درصد سبد گردان ها سود ده و مابقی زیان ده یا سر به سر هستند
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،محسن عرب زاده مدیر نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سرمایه‌گذاری آنلاین به سوالات زیر پاسخ داد:
*باتوجه به توسعه بازار و افزایش درخواست شرکت ها و متقاضیان شرایط کلی تبدیل شدن به یک نهاد مالی چیست؟
نهاد های مالی که ذیل مدیریت بر نظارت نهاد های مالی مجوز میگیرند شامل شرکت های تامین سرمایه، سبد گردان، مشاور سرمایه گذاری، هلدینگ و موسسات رتبه بندی هستند که هریک از این نهاد ها بر اساس دستور العمل های مصوب هیات مدیره سازمان، شرایطی برایشان جهت مجوز تاسیس و فعالیت اخذ شده که هرکدام شرایط متفاوتی دارند و حداقل سرمایه های تعیین شده برای هر یک متفاوت است برای مثال شرکت تامین سرمایه به سرمایه 1000میلیارد تومانی احتیاج دارد در حالی که شرکت پردازش اطلاعات مالی حداقل سرمایه 6 میلیارد تومان نیاز دارد و شرکت مشاور سرمایه گذاری  حداقلی برایش تعریف نشده و فقط ضوابط مالی خود را دارد.
*مزیت های تبدیل شدن به نهاد مالی چیست؟
 یک بحث تاسیس نهاد مالی داریم و یک بحث تبدیل نهاد مالی که بعضی از نهاد های مالی با توجه به این دستور العمل ها قابل تبدیل نیست مثل شرکت سبد گردان و تامین سرمایه که قابل تبدیل نیستند و باید تاسیس شوند. ولی بعضی از شرکت ها قابلیت تبدیل دارند مثل شرکت های پردازشگر و مشاور سرمایه گذاری و در بیان مزیت ها باید به مجوز سازمان بورس اشاره کرد، نظارتشان تحت فعالیت قرار میگیرد و در حوزه های مختلف مزایایی برایشان دارد.
*نهاد های مالی چه کمکی به بازار میکنند؟
بحث نهاد های مالی بحث توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم است که نیاز به تشویق و فرهنگ سازی دارد. یکی از این راه ها نهاد های مالی هستند که در حوزه های مختلف متغاوت عمل میکنند به عنوان مثال شرکت مشاور سرمایه گذاری فرد را از ریس های بازار آگاه میکند و یا شرکت سبد گردان مختص کسانی است گه نه وقت گافی نه آگاهی و نه سواد مالی لازم را جهت سرمایه گذاری دارند به این بنگاه ها رجوع میکنند و آنها به نیابت از سرمایه گذاران به فعالیت در بازار میپردازند.
*زمان لازم برای تبدیل به نهاد مالی چقدر است؟
پروسه اخذ مجوز نهادهای مالی مختلف در سازمان های مختلف متفاوت است. برای مثال مجوز شرکت تامین سرمایه را شورای عالی بورس میدهد و سایر نهاد ها، بخشی مجوزشان را از هیئت مدیره سازمان میگیرند و بخشی دیگر رییس سازمان صادر میکند اما به طور میانگین صدور هریک از این مجوزها  حدودا یک ماه زمان میبرد.
*آمار درخواست تبدیل به نهاد مالی رو بفرمایید.
طبق آمار سال 1402 تعداد 161 درخواست از نهاد های مالی مختلف صادر شده که از این تعداد 30 درخواست موفق به اخذ مجوز شدند. تعدادی  اصلا پیگیری نکردند، مشکلات کسر مدارک هم در جای خود و تعدادی در دست بررسی هستند.
*بیشترین آمار برای کدامیک از نهاد های مالی است؟
همانطور که مطلع هستید در سال های اخیر بیشترین درخواست در حوزه شرکت های سبد گردان است که در سال 99 با توجه به اتفاقات بازار با حجم زیاد درخواست ها مواجه شدیم در حال حاضر نیز شرایط به همین صورت است البته با کاهش تعداد درخواست ها نسبت به گذشته کمترین میزان درخواست متعلق به شرکت های پردازشگر اطلاعات است.
*چه تعداد شرکت سبد گردان درحال حاضر مشغول هستند چه مقدار سود ده چه مقدار زیان ده هستند و سازمان بورس برای شرکت های زیان دیده چه تمهیداتی دارد؟
تعداد شرکت های سبد گردان تا پایان 1402تعداد 86 شرکت سبد گردان است و از آنجایی که نهاد های مالی میتوانند اقدام به اخذ مجوز سبد گردانی کنند 112 شرکت است و 25 شرکت هم موافقت نامه اصولی دریافت کردند تا زمان اخذ مجوز و شروع فعالیت و در سال 1403 حدود 140 نهاد مالی با مجوز سبد گردانی خواهیم داشت. لازم به ذکر است که بازار سبد گردانی فضای کاملا رقابتی است با توجه به فضای بازار در سال های اخیر و وابستگی سبد گردان ها به بازار حدود 30 الی40 درصد سبد گردان ها سود ده و مابقی زیان ده یا سر به سر هستند.
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcgyu97.ak93u4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین