تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۲
جالب است ۰
بورس انرژی فردا یکشنبه ۲۶ آذر ماه شاهد عرضه ۹۰ هزار تنی نفتا سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل است که در صورت ثبت این معامله، حجم و ارزش معاملات در این بورس به یک رکورد تازه دست پیدا می کند.
بورس انرژی در انتظار رکوردشکنی بزرگ
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، بزرگترین معامله در تاریخ بورس انرژی، داد و ستد 150 هزار تن نفتای سبک شرکت پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل در 9 اردیبهشت ماه سال 94 بود که موجب شد ارزش معاملات ماهانه در اردیبهشت آن سال به بیش از 360 میلیارد تومان افزایش یابد. از سویی دیگر، در شرایطی که تاکنون ارزش معاملات آذرماه به بیش از 311 میلیارد تومان افزایش یافته فاصله چندانی تا رکوردشکنی این بازار باقی نمانده است.

بازار فیزیکی

این گزارش می افزاید : در بازار فیزیکی بورس انرژی در هفته گذشته 50 هزار و 902 تن از انواع فرآورده های نفتی، گازی و پتروشیمیایی مورد معامله قرار گرفت که موجب شد بیش از 94 میلیارد تومان ارزش معاملات به ثبت برسد.

این در حالی بود که در این بازه زمانی عرضه 96 هزار و 118 تن در بازار فیزیکی انجام شد و عرضه بیش از 96 هزار تن در بازار فیزیکی به منزله ثبت بیشترین حجم عرضه ها در 6 هفته اخیر بود. همچنین متوسط ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی در سال جاری رقمی نزدیک به 71.3 میلیارد تومان بوده که نشان می دهد ارزش معاملات در هفته گذشته 32 درصد بیشتر از متوسط سال جاری است که نکته مهمی در این بازار به شمار می رود.

ثبت یک رکورد جذاب

افزون بر این، ارزش معاملات هفته گذشته موجب شد تا ارزش کل داد و ستد در بازار فیزیکی در آذرماه به 312 میلیارد تومان برسد که این رقم معاملات خود یک رکورد جذاب به شمار می رود ولی هنوز تا شکسته شدن رکورد معاملات ماهیانه در تاریخ معاملات بورس انرژی فاصله دارد.

در سویی دیگر، بیشترین ارزش معاملات ماهانه در تاریخچه فعالیت بازار فیزیکی بورس انرژی رقمی نزدیک به 450 میلیارد تومان بوده که برای شکسته شدن این رکورد در هفته جاری نیاز است تا 139 میلیارد تومان به ارزش معاملات افزوده شود. رخدادی که اگرچه ثبت آن محتمل است ولی خوش بینانه محسوب خواهد شد.

این گزارش می افزاید :‌در هفته گذشته حجم عرضه ها در بورس انرژی، به بیش از 96 هزار تن افزایش یافت که بیشترین حد در 6 هفته اخیر بوده ولی تقریباً 53 درصد آن مورد معامله قرار گرفت.

از سوی دیگر قیمت های جهانی نفت خام هنوز هم در مسیر رشد قرار داشته که سیگنالی برای افزایش بیشتر بهای فرآورده های نفتی در بازارهای داخلی و بین المللی محسوب خواهد شد که سیگنالی مهم برای تقویت حجم تقاضا است و این شرایط در کنار هم نشان می دهد که پتانسیل تقویت حجم معاملات در هفته جاری وجود دارد.

رینگ داخلی

در عین حال، در هفته گذشته در رینگ داخلی میعانات گازی پالایش گاز ایلام، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران (S-500)، سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، متانول پتروشیمی شیراز، آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، حلال 402 پالایش نفت بندرعباس و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه «عمده»  با رشد قیمت ها رو به رو شدند و در رینگ بین الملل حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع پالایش گاز فجر جم با رقابت و افزایش نرخ مورد معامله قرار گرفتند.

این شرایط نشان می دهد که هنوز جذابیت های معاملاتی در بورس انرژی به قوت خود باقی است. البته نکته مهم در خصوص معاملات هفته گذشته را می توان کاهش جذابیت خرید حلال 402 دانست زیرا برخی از عرضه های این کالا با رقابت مواجه نشد اگرچه تمامی عرضه ها مورد معامله قرار گرفتند.

از سویی دیگر، بیشترین رشد قیمت در هفته گذشته در بازار فیزیکی بورس انرژی به میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-500) با 13.79 درصد تعلق گرفت و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی در رتبه بعدی با رشد قیمت 12.87 درصد بود. این شرایط باز هم نشان دهنده کشف آزادانه قیمت ها در این بازار است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdca.ynak49ni65k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما