تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۷
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برای هر عرضه اولیه یک حداکثر امکان خریدی وجود دارد که در ۹۹ درصد موارد عرضه اولیه‌ها‌ به حداکثر مقدار خود نمی‌رسد.
برای خرید عرضه اولیه، سهام بفروشیم؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تقسیم بندی عرضه اولیه‌ها گفت: عرضه اولیه‌ها را از لحاظ مبلغی می توانیم به سه دسته سبک، متوسط و قوی تقسیم بندی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به نوع عرضه اولیه، زمانی که اطلاعیه عرضه اولیه منتشر می شود  می‌تواند بازار را با فشار فروش روبرو کند، به عنوان مثال عرضه اولیه  فگستر در بازار فشار فروش ایجاد کرد برای فتوسا، غکورش و ولکار نیز به همین صورت بود و این  امر باعث شد کمی شاخص منفی شود، اما  ومدیر، وهامون، لطیف و سپید  به آن صورت روند بازار را اذیت نکرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: دسته سبک عرضه اولیه‌ها روی روند شاخص هیچ اثری ندارند و شاخص هیچ واکنشی به این عرضه‌ها نشان نمی‌دهد. بلکه بازار این نوع عرضه اولیه را در خودش حل می‌کند. مانند ولکار که حداکثر نقدینگی مورد نیاز 330 هزار تومان و سپید 316 هزار تومان بوده است. همین دو عدد را اگر به طور متوسط در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم این عرضه ها بر روی شاخص اثر نگذاشته است.

عرضه اولیه های سنگین به نحوی نقدینگی را از بازار جمع می کنند

وی ادامه داد: اما عرضه‌های اولیه نماد‌های قوی مانند فجهان و کیمیاتک در یک روز باعث ایجاد فشار فروش در بازار شد. عرضه‌های اولیه‌های سنگین به نحوی نقدینگی را از بازار جمع می‌کنند. مخصوصا زمانی که شاخص به سطح مقاومت خودش می‌رسد، فشار فروش قبل عرضه اولیه ها چندین برابر می شود.

وی گفت: زمانی که شاخص به سطح  مقاومت می‌رسد، اشخاص یا افراد ضعیف بازار به دنبال سرمایه گذاری کم ریسک هستند، به همین علت سهم‌های دیگر خود را فروخته و از سود عرضه اولیه استفاده می‌کنند.

پورکار تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که برای هر عرضه اولیه یک حداکثر امکان خریدی وجود دارد و در 99 درصد موارد، عرضه اولیه‌ها‌ به حداکثر مقدار خود نمی‌رسد. در این شرایط افرادی را مشاهده می کنیم که  سهام‌های دیگر خودشان را می‌فروشند تا پول نقد می‌کنند و عرضه اولیه بخرند و یا افرادی با بیش از یک پرتفوی قصد خرید دارند؛ اما ممکن است، نصف عرضه اولیه یا حتی کمتر به آن‌ها تعلق بگیرد. در بیشتر اوقات حداکثر یک سوم سهمی که سازمان بورس برای هر فرد در نظر می گیرد به افراد اختصاص می یابد، که این امر منجر به باقی ماندن نقدینگی زیادی در دست سرمایه‌گذاران می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: بهتر این است که تمرکز را بر روی عرضه‌ اولیه های بزرگ بگذاریم و به گونه‌ای خرید عرضه‌های اولیه را مدیریت کنیم که از بابت تخصیص مشکلی نداشته باشیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciwrav.t1aw32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین