تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۳
جالب است ۰
مدیر سبد شرکت سبدگردان آسمان مطرح کرد:

از تابستان بی‌برق تا زمستان بی‌گاز

نبود سرمایه‌گذاری و تحریم؛ مشکل اصلی اقتصاد
همان طور که در فصل تابستان، افزایش مصرف برق بسیاری از شرکت‎ها را دچار خاموشی کرد و به روند تولید آن‎ها ضربه زد، در فصل زمستان نیز کشور با وجود داشتن ذخایر فراوان، توان استخراج گاز کافی برای مصرف داخلی خود را ندارد و به ناچار برخی از صنایع با قطع مصرف گاز مواجه خواهند شد و تولیدات آنان کاهش خواهد یافت.
از تابستان بی‌برق تا زمستان بی‌گاز
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مدیر سبد شرکت سبدگردان آسمان با بیان این مطلب گفت: براین اساس، سهامداران شرکت‎ها با ضرر ناشی از کاهش تولید و فروش رو به رو شده و درآمد کشور با کاهش مواجه می‎شود.

منصور اصغری افزود: در مجموع بیشتر شرکت‏ های بورسی از افزایش نرخ کامودیتی‎ها منتفع می‎شوند ولی باید در نظر داشت که در اقتصاد دولتی و کسری ‏های پیاپی بودجه، احتمال افزایش نرخ حامل‎های انرژی برای صنایع دور از انتظار نیست.

وی با بررسی بحران انرژی در اقتصاد جهانی گفت: کرونا ویروس از ابتدای شیوع خود نظام سلامت و اقتصاد را با بحران‎های بی‌شماری مواجه و سیستم عرضه و تقاضا را در جهان مختل کرده است. غافلگیری شیوع ویروس کرونا برای دنیا و سیستم اقتصادی آن به حدی بود که از ابتدای شیوع آن، دنیا با بحران‎های بسیار در حوزه‎های مختلف مواجه شده است.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: از آنجا که ایران به عنوان تولیدکننده انرژی شناخته می‌‏شود، تورم حاصل از افزایش قیمت‌های انرژی و مواد شیمیایی، کمتر در سطح اقتصاد دیده می‌‎شود؛ براین اساس می‌توان گفت که مشکل اصلی اقتصاد کشور، تحریم و نبود سرمایه‏‌گذاری جدید در حوزه استخراج انرژی است.

بحران انرژی و کرونا

منصور اصغری افزود: حتی در شرایط کنونی که شیوع ویروس در سطح دنیا تا حد خوبی کنترل شده است، همچنان شاهد وقوع بحران‎های جدید، ناشی از غافلگیری دنیا در دوره ابتدایی همه گیری هستیم. یکی از بحران‎های کنونی که ارتباط مستقیمی با کرونا ویروس دارد، بحران انرژی در دنیا است.

وی تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹، نرخ انرژی در دنیا به شکل عجیبی با افت همراه شد، به طوری که استخراج انرژی حتی هزینه‎های جاری خود را پوشش نمی‎داد؛ به همین دلیل در دوره همه‎گیری ویروس، در حوزه استخراج انرژی سرمایه‎گذاری جدیدی انجام نشد. با کاهش همه‎گیری و برداشته شدن برخی از محدودیت‎ها در سطح دنیا، تقاضا برای سوخت با افزایش چشمگیری همراه شد و عرضه کفاف پاسخگویی به این حجم از تقاضا را نداشت.

مدیر سبد شرکت سبدگردان آسمان افزود: شروع بحران سوخت با افزایش تقاضا و کاهش عرضه در گاز طبیعی آغاز شد. در سمت تقاضا کاهش ذخیره گاز کشورهای اروپایی در ابتدای سال ۲۰۲۱ و ورود تقاضای انباشته پس از کنترل پاندمی در سطح جهان، نیاز به گاز را در قاره اروپا و دنیا، بیش از پیش افزایش داد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر قوانین زیست محیطی شرکت‎ها را به استفاده بیشتر از گاز طبیعی به عنوان سوخت و کاهش مصرف ذغال سنگ که آلایندگی بیشتری دارد وادار می‎کرد. در سمت عرضه اما به دلیل عدم سرمایه‌‏گذاری جدید، تولید گاز نروژ که یکی از مهم‎ترین تامین‌کنندگان سوخت گازی اروپا است با کاهش قابل توجه همراه شد

اصغری گفت: همچنین روسیه به عنوان تامین کننده اصلی گاز اروپا به دلایل سیاسی، اقتصادی و افزایش تقاضا در کشورش، میزان گاز صادراتی خود به قاره اروپا را کاهش داد که این موضوع نیز تشدید کننده بحران گازی اروپا شد.

دومینوی بحران گاز در سراسر دنیا

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: بحران گاز بعد از اروپا و ژاپن، سایر کشورهای دنیا را فرا گرفت و تقاضا را برای سایر سوخت‎ها , دومینو وار در سرتاسر دنیا افزایش داد. با افزایش قیمت گاز طبیعی، قیمت برق نیز که از گاز به عنوان سوخت استفاده می‎کند در بسیاری از کشورها از سقف تاریخی خود عبور کرد.

وی افزود: در چین بحران برق باعث افزایش استفاده از ژنراتور برق شده است که به موجب آن تقاضا برای گازوییل به شدت افزایش یافته و این کشور استفاده از گازوییل را برای کامیون‎ها محدود کرده است.

اصغری اظهار کرد: با آغاز فصل سرما انتظار است که بحران انرژی تشدید شود و سطوح بالای قیمتی برای حامل‎های انرژی حفظ شود. در این میان، پیش‎بینی‎ها از افزایش قیمت جهانی نفت و رسیدن به محدوده ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه حکایت دارد.

افزایش قیمت نفت و گاز و رکود اقتصاد جهانی

مدیر سبد شرکت سبدگردان آسمان گفت: با افزایش قیمت نفت و گاز که پرمصرف‎ترین سوخت‌‏ها در جهان هستند، اقتصاد جهانی که به تازگی از آثار شیوع کرونا خلاصی یافته بود، با تورم و رکود مواجه خواهد شد و سرعت رشد اقتصاد، کاهش می‏یابد.

وی بیان کرد: با افزایش نرخ انواع حامل‌‏های انرژی و کمبود آن در سطح دنیا، به دلیل محدودیت مصرف انرژی از سوی دولت و یا عدم صرفه اقتصادی به دلیل افزایش هزینه‎ها، بسیاری از شرکت‎ها از تولیدات خود کاسته و موجب کاهش عرضه در بسیاری از محصولات شده‎اند که خود باعث افزایش سطح قیمتی کامودیتی‎ها و تورم در محصول نهایی می‎شود.

اصغری با اشاره به افزایش نرخ حامل های انرژی گفت: افزایش نرخ حامل‎های انرژی، همچنین امنیت غذایی کره زمین را با تهدید مواجه کرده است؛ تولید بسیاری از محصولات کشاورزی وابسته به استفاده از کودهای شیمیایی است که مستقیم از گاز طبیعی یا زغال سنگ برای تولید آن استفاده می‎شود.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در ماه‎های اخیر نرخ کود شیمیایی نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۱ با افزایش بیش از ۲۰۰ درصد مواجه شده است که عاملی برای افزایش نرخ مواد غذایی است، همچنین با کاهش تولید محصولاتی که از کود شیمیایی استفاده می‎کنند؛ در ماه‎های آتی عرضه و تقاضای مواد غذایی نیز با اختلال مواجه می‎ شود.

اصغری تصریح کرد: از منظر زیست محیطی و گرمایش کره زمین، هر چند در ابتدای سال ۲۰۲۱ نگرش به سمت استفاده کمتر از زغال سنگ بود و سطح تولید این ماده به پایین‎تر از سال‎های قبل رسیده بود، اما با افزایش نرخ گاز و کمبود آن، بار دیگر استفاده از زغال سنگ افزایش یافت و استفاده از آن به بالاترین سطح سال‎های اخیر خود رسید که به دلیل آلایندگی بیشتر، نگرانی‎های زیست محیطی را در سطح جهان افزایش داده است.
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcfj0dc.w6dteagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین