تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۱
جالب است ۰
اعضای اوپک‌پلاس در بیست‌ودومین نشست خود، بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه دسامبر به توافق رسیدند که طبق اعلام کارشناسان این مساله به نفع ایران و در راستای سیاست‌ها تدوین شده است.
 تاثیر تصمیمات اوپک پلاس بر نفت ایران چه خواهد بود؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع 400 هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه 5 میلیون و 800 هزار بشکه در روز پایان بخشند. اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید 19، تولید خود را از ماه مه سال 2020، به 9 میلیون و 700 هزار بشکه در روز معادل حدود 10 درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

در همین راستا در آخرین نشست اوپک پلاس برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود، دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌پلاس در دسامبر 2021 نیز 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

آنطور که کارشناسان می‌گویند تصمیم اوپک‌پلاس مبنی بر افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید در ماه دسامبر که همسو با تصمیم ماه ژوئیه این ائتلاف بوده به نفع ایران است و بازگشت بشکه‌های ایران به بازار راحت‌تر خواهد بود. همچنین حفظ قیمت نفت در سطح کنونی یعنی 83 دلار به ازای هر بشکه با تصمیم اوپک‌پلاس نیز منافعی را برای ایران به دنبال خواهد داشت.

در حوزه صادرات نفت و میعانات گازی اتفاق‌های خوبی رقم خورد

جواد اوجی - وزیر نفت نیز خبرهای خوشی را در حوزه صادرات نفت و میعانات گازی اعلام کرده، آنطور که او گفته در بحث صادرات نفت و میعانات گازی اتفاق‌های خوبی رقم خورده است، خوشبختانه با استفاده از ظرفیت‌های موجود، مقدار صادرات نفت و میعانات گازی رو به بهبودی رفته و همین اتفاق اخیر و اقدام کودکانه آمریکایی‌ها در آب‌های دریای عمان نیز واکنشی در برابر دستاوردهای ما برای افزایش صادرات نفت و میعانات گازی است. به گفته او وزارت نفت خود را معطل تصمیم‌ها و مذاکرات نمی‌کند.

ایران باید به جایگاه خود دست یابد

اما جواد یارجانی - مدیرپیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز درباره وضعیت فعلی ایران در بازار نفت و تاثیر تصمیمات اخیر اوپک پلاس بر ایران به ایسنا گفت: تصمیم اوپک نشان داد که در این شرایط قیمت بالا برای بسیاری از اعضای اوپک اهمیت بیشتری دارد مگر اینکه شرایط تغییر یابد و زمستان سخت تری پیش روی بازار نفت قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل برای ایران این است که شرایط به گونه ای فراهم شود تا با توجه به ذخایری که داریم، به حق خودمان که حضور در بازارهای جهانی است، دست پیدا کنیم، اظهار کرد: در نتیجه ممکن است افرادی گمان کنند که تصمیم اوپک موافق حال ما نیست.

به گفته مدیر پیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، دلیل توجه اوپک پلاس به مساله قیمت این می تواند باشد که به شرکت‌های سرمایه‌گذار کمک کرده باشند و یا دلایلی از این قبیل و یا حتی علت آن توجه به نیاز های داخلی باشد اما در این بین مهم‌ترین اصل برای ما این است که بتوانیم شرایط صادرات را در بهترین وضعیت قرار دهیم.

یارجانی با اشاره به صحبت‌های اخیر  وزیر نفت درباره نیاز سرمایه‌گذاری در این صنعت، تاکید کرد: باید شرایط و زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت فراهم شود، همچنین با ایجاد ساز و کاری حق خود را از بازار نفت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صادرکنندگان بدست آوریم و به محض اینکه این حق را گرفتیم، آمادگی کافی برای حضور پرقدرت در بازار را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، وضعیت برای ایران خاص و تحمیل شده است، اظهار کرد: تا زمانی که این شرایط تحمیلی به حالت عادی بازنگردد، ما مجبور خواهیم بود با روش‌هایی که هزینه‌بر، زمان‌بر و سخت است، امورات را بگذرانیم، شرایط فعلی برای صنعت نفت ایران باتوجه به سابقه قدیمی که دارد مناسب نیست.

وعده‌هایی برای صادرات بدون محدودیت برای ایران

محمد خطیبی - نماینده سابق ایران در اوپک نیز در این راستا به ایسنا اظهار کرد: به طور کلی تقاضا در بازار افزایش یافته است و به همین دلیل تصمیم کلی را در اجلاس اوپک اخذ کردند که بر اساس آن آرام آرام کاهش تولید را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اوپک پلاس در حال حذف کاهش تولید به دلیل شیوع ویروس کرونا است، تاکید کرد: تقاضا در حال فزونی بوده و طبیعی است که در این شرایط میزان تولید افزایش یابد و برای این مساله نیز سیاست تدریجی در نظر گرفته شده است.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به تاثیر تصمیمات اوپک پلاس برای ایران، گفت: در حال حاضر ایران در شرایط عادی نیست، هر چند که قول‌هایی داه شده است که چنانچه ایران به شرایط عادی بازگردد، محدودیتی برای ایران وجود نداشته باشد و ایران بدون هیچ محدودیتی بتواند صادرات انجام دهد.

به گفته خطیبی، یکسری قول‌هایی در این زمینه داده شده است که قطعا به نفع ایران خواهد بود، اگر تحریم‌ها برداشته شود هم شرایط به نفع ایران پیش خواهد رفت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbg5bw.rhbszpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما