تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۴
جالب است ۰
رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» مطرح کرد:

از احیای برجام تا کاهش ریسک در بازارسرمایه

سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی بر اساس انتظارات آتی در خصوص قیمت معاملاتی دارایی‌های مالی تصمیم‌گیری می‌کنند.
از احیای برجام تا کاهش ریسک در بازارسرمایه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» با بیان این مطلب درباره تاثیر مذاکرات بین المللی ایران و غرب بر تصمیم‌های سرمایه‌گذاران گفت: احیای برجام و گشایش‌های بین‌المللی به عنوان یک خبر خوب در فضای اقتصادی کشور، می تواند خوش بینی نسبی در بازار سرمایه ایجاد کند. چنین گشایشی سبب کنترل هیجانات در بازار ارز و تثبیت نسبی قیمت ها می شود.

علی خسروشاهی افزود: در این شرایط، ثبات ایجاد شده، حفظ ارزش پول ملی را به دنبال دارد. حال سؤال و دغدغه بسیاری از سرمایه‌گذاران این است که بسیاری از صنایع بورسی به قیمت های جهانی و به تبع آن نرخ ارز وابسته اند، این رویداد به مثابه تهدید برای این صنایع می تواند باشد یا خیر؛ در پاسخ باید گفت، تثبیت یا کاهش نسبی نرخ ارز منافعی را در اقتصاد کلان ایجاد می کند که نه تنها اثر منفی بر شرکت ها و صنایع را کاهش می دهد، بلکه در میان مدت باعث بهبود شرایط تولید و فروش شرکت ها در بازارهای داخلی و صادراتی را فراهم می کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افت‌های اخیر قیمت سهام، معلول رخدادهای بسیاری در فضای اقتصادی است. یکی از این متغیرهای بسیار مهم، نرخ سود در بازار پول است. در ماه های گذشته نرخ سود بین بانکی با سرعتی آهسته در مدار صعود قرار گرفته است. این افزایش به معنای در دسترس بودن نرخ بازده بدون ریسک است، بنابراین در چنین شرایطی دارایی پرریسکی مانند سهام جذابیت کمتری پیدا می کند.

کاهش (P/E) شرکت‌ها و افزایش ارزندگی

وی تاکید کرد: با افزایش نرخ سود در بازار پول و افت قیمت‌ها در بازار سرمایه، حالا نسبت قیمت به درآمد (P/E) بسیاری از شرکت‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. این کاهش باعث ارزندگی بیش از گذشته بسیاری از سهام شرکت‌ها شده است. سرمایه‌گذارانی که تاکنون حوصله به خرج داده و سهام ارزشمند خود را حفظ کرده‌اند، سهام بنیادین و سودآور خود را نگه دارند.

بازارسرمایه نیازمند محرک‌های قوی‌تر

رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر نزدیک شدن مقدار شاخص کل به اعداد ابتدای سال جاری، نشان دهنده افزایش جذابیت سرمایه گذاری در سهام بنیادین و ارزنده است. بازگشت اعتماد به بازار که در افزایش ارزش معاملات هویدا می شود یکی از پارامترهای مهم برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc0iq4.2bqp08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما