تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۲
جالب است ۰
به باور فعالان بازار سرمایه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به شفافیت بیشتر و پیش‌بینی پذیری بالاتر شرکت‌های بورسی منجر می‌شود؛ اما لازم است میزان اثربخشی این امر در ابعاد افزایش هزینه‌ و درآمدهای شرکت‌ها محاسبه شود.
ضرورت بررسی اثر هزینه‌ای و درآمدی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عضو هیات مدیره آرمان آتی ، با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از صنایع بورسی اظهار کرد: به این موضوع مدت‌هاست که درباره تمامی شرکت‌های بورس مطرح شده است و می‌تواند بر سود و زیان آتی شرکت‌ها موثر باشد. هرچند که در برخی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس باید میزان این اثربخشی تخمین زده شود.

علی اسلامی بیدگلی ادامه داد: برای نمونه، برخی از کالاهای صنایعی همچون صنایع دارویی، پتروشیمی و غذایی، از ارز ۴۲۰۰ استفاده می‌کردند و در برخی از موارد دیگر، قیمت‌ها به سایر ارزهای رسمی مانند ارز سامانه نیما یا ارز بازار آزاد نزدیک بود. حال که موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در تمامی صنایع و شرکت‌های بورسی مطرح است، باید میزان اثربخشی آنها هم در بُعد افزایش هزینه‌ها و هم در بُعد افزایش درآمدهای شرکت‌ها محاسبه شود.

وی با بیان اینکه احتمالاً حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر شرکت‌های بورسی اثر مثبتی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به شفافیت بیشتر شرکت‎ها و پیش‌بینی‌پذیری بالاتر آنها منجر می‌شود و تصور فعالان بازار این است که با این اتفاق، اثر مثبتی در بازار سرمایه ایجاد می‌شود.

عضو هیات مدیره آرمان آتی با اشاره به صحبت‌های مسئولان پیرامون این موضوع که در سال ۱۴۰۱، مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته می‌شود و سایر مبناهای ارز جایگزین آن خواهد شد، تصریح کرد: این موضوع به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بسیاری از صنایع تاثیرگذار است. بنابراین، لازم است بررسی‌های کارشناسی انجام و میزان اثربخشی مثبت یا منفی بر روند سودآوری و افزایش هزینه‌های بنگاه‌ها به درستی محاسبه شود.

وی ادامه داد: بیشترین اثربخشی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر صنایع دارویی، غذایی و حوزه کشت‌ و صنعت خواهد بود. محاسبه اینکه حذف این ارز به صورت واقعی منجر به افزایش درآمدها و افزایش انتظارات سودآوری بنگاه‌ها یا افزایش هزینه‌های آنها می‌شود، کمی مشکل است. اما لازم است به این نکته نیز اشاره شود که این ارز بر بسیاری از محصولات برخی از شرکت‌ها به مرور حذف شده و در برخی از محصولات باقی مانده است.

اسلامی بیدگلی در ادامه گفت‌وگوی خود اذعان کرد: لازم است در موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شود که چه درصدی از مواد اولیه شرکت‌ها تحت تاثیر این موضوع هستند و با حذف این موضوع، چه اتفاقی برای محدودیت‌های ناشی از قیمت‌گذاری کالاهای قابل فروش این شرکت‌ها رخ خواهد داد. همچنین، آیا با حذف اینها و افزایش احتمالی قیمت برخی از کالاهایی که مشمول این موضوع بوده‌اند آیا قدرت خرید مردم به همان میزان گذشته خواهد بود؟

وی ادامه داد: در حقیقت، بررسی این موضوع ضروری است که آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در میزان فروش شرکت‌ها از لحاظ مقداری، تاثیر قابل‌توجهی خواهد گذاشت یا نه. به بیانی دیگر، توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در چند سال گذشته در کالاهای مصرفی کم دوام و پردوام و همچنین کاهش قدرت خرید مردم بررسی این موضوع که آیا اساسا شرکت‌ها می‌توانند افزایش قیمت کالاها را در پی افزایش بهای تمام شده  به مصرف‌کننده نهایی منتقل کنند، ضروری می‌کند.

عضو هیات مدیره آرمان آتی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ بر دو گروه از صنایع بورسی تاثیر می‌گذارد، تأکید کرد: صنایعی که در تامین مواد اولیه‌شان از ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفع می‌شوند و صنایعی که در فروش خود از آن متضرر می‌شوند، دو دسته از صنایعی هستند که متأثر از این موضوع هستند. بنابراین، لازم است اثر هزینه‌ای و اثردرآمدی این شرکت‌ها مطالعه و روشن شود چه میزانی از آن را می‌شود به مصرف‌کننده نهایی با توجه به قدرت خرید آنها، تحمیل کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchmvn6.23nmvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما