تاریخ انتشار :جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۳
جالب است ۰
بحران انرژی تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشورها گذاشته و باعث کمبود محصولات شرکت های شیمیایی و پتروشیمیایی که خوراک آنها گاز است، شده است.
بحران انرژی؛ مجالی برای شرکت‌های اوره‌ و آمونیاک
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،یک کارشناس بازار سرمایه درباره بحران انرژی در کشورهای اروپایی  گفت: بحث مربوط به انرژی گلوگاه بسیاری از مسائل اقتصادی و سیاسی دنیا است.

میثم پاک‌نیا در این‌باره افزود: ویروس کرونا از سال ۲۰۱۹ به عنوان یک متغیر مزاحم، اقتصاد دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و کاهش شدید عرضه و تقاضا را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: طی ۶ – ۷ ماه اخیر، دوره گذار از شرایط اجتماعی و اقتصادی بحران کرونا بسیار سریع بهبود پبدا کرد و این سرعت بهبود، افزایش ناگهانی تقاضا را به دنبال داشت، اما کمبود عرضه باعث شد صنایع انرژی‌بر با مشکلات زیادی مواجه شوند.

وی با اشاره به بحران کمبود انرژی در جهان و اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا مردم دغدغه تأمین سوخت را دارند، تصریح کرد: کمبود انرژی روی تولید صنایع مختلف تاثیر بسیاری گذاشته است و ورود به فصل سرما و افزایش چندبرابر قیمت گاز در اروپا که در پی پایین آمدن سطح ذخیره‌سازی‌های این سوخت پاک به‌وقوع پیوست، مشکلات بسیاری را متوجه کشورهای اروپایی و آمریکایی کرد.

پاک‌نیا تصریح کرد: در دوره گذار، بسیاری از دولت‌ها اقدام به کاهش سقف تولید منابع انرژی کردند و انتظار نداشتند دوره گذار با این سرعت طی شود برای همین، با کمبود عجیب انرژی مواجه شدند.

وی ادامه داد: با وجودی که اروپا تا حد زیادی به گاز کشور روسیه وابسته است، اما روسیه اختصاص گاز به کشور خود را در اولویت قرار داده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در حال حاضر اروپا تحت فشار سیاسی کشور روسیه قرار گرفته و با توجه به اینکه مخازن گاز کشور روسیه هم خالی است، عرضه انرژی به کشورهای اروپایی با کاهش شدید مواجه شده است.

این کارشناس اضافه کرد: از طرف دیگر، براساس پیمان پاریس، موضوع «انرژی سبز» سولوحه بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی قرار گرفته تا مصرف خود را از انرژی‌های کربن‌ساز کاهش داده و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند.

وی عنوان کرد: بحث بحران انرژی تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشورها گذاشته است و برای نمونه، بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید اوره در سطح جهان که خوراک آنها گاز است با مشکلات بسیاری مواجه شده اند، زیرا نرخ گاز افزایش یافته و این باعث شده مصرف خانگی در اولویت باشد و سپس به تولید اختصاص یابد.

پاک‌نیا خاطرنشان کرد: موارد یاد شده باعث کمبود محصولات شرکت های شیمیایی و پتروشیمیایی که خوراک آنها گاز است، شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ایران دارای منابع گازی فراوان است، گفت: خوراک‌ کارخانه‌ها به‌ویژه اوره و آمونیاک تحت‌تاثیر قیمت جهانی قرار نمی‌گیرد و نرخ خوراک را وزارت صمت یا وزارت نفت تعیین می کند بنابراین، فرصت مناسبی برای شرکت‌های اوره‌ و آمونیاک است تا برای تامین کسری گازی که در دنیا وجود دارد، اقدام کنند.

وی افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران می‌تواند به سرعت افزایش صادرات نفت داشته و در بازار اروپا تاثیرگذار باشد، اما درباره گاز، مساله کمی متفاوت‌ است و نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciq3av.t1app2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین