تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۴
جالب است ۰
با تلاش ۶۰۰ خبرنگار از ۱۱۷ کشور، حدود ۱۲ میلیون سند تحت عنوان «اسناد پاندورا» از دارایی‌ها، قراردادهای آفشور و فرارهای مالیاتی ۳۳۰ تن از رهبران و سیاستمداران جهان و بیش از ۱۰۰ میلیاردر از ۹۰ کشور جهان افشا شد.
فرار مالیاتی ۳۵ رهبر جهان!
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، اسناد پاندورا که از سوی «کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی» جمع‌آوری شده، اطلاعاتی را علیه پادشاه اردن و روسای جمهور آذربایجان، چک، قبرس، اوکراین و کنیا افشا کرده است.


این اسناد که در اختیار برخی رسانه‌ها از جمله گاردین، بی‌بی‌سی، واشینگتن پست و لوموند قرار گرفته، قراردادهای محرمانه و دارایی‌های پنهانی ثروتمندترین و بانفوذترین افراد جهان را فاش می‌کند.

لیست این افراد شامل بیش از ۱۰۰ میلیاردر، ۳۵ رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و رهبر سابق و فعلی جهان، و بیش از ۳۰۰ مقام دولتی از جمله وزرا، قضات، شهرداران و فرماندهان نظامی ۹۰ کشور جهان است.

روزنامه گاردین این افشاگری را از نظر حجم، بزرگ‌ترین افشاگری اسناد آفشور توصیف کرد. شرکت‌های آفشور، شرکت‌های فراسرزمینی هستند که با هدف فرار از مالیات در خارج از کشورهای محل سکونت و استقرار افراد و موسسات ثبت یا خریداری می‌شوند.

حجم اسناد پاندورا به میزان ۲/۹ ترابایت، حتی از اسناد پاناما با حجم ۲/۶ ترابایت که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نیز بیشتر است.

این اسناد آمریکا را نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گریزگاه‌های مالیاتی جهان معرفی می‌کند. اسناد پاندورا از شرکت‌هایی جمع‌آوری شده که به سفارش مشتریان ثروتمند خود، در بهشت‌های مالیاتی همچون پاناما، دبی، موناکو، سوئیس و جزایر کیمن شرکت‌ها و صندوق‌های آفشور تاسیس می‌کردند.

میلیاردرهایی که اسناد پنهان‌کاری‌شان فاش شده شامل سلبریتی‌ها، ستارگان موسیقی راک و صاحبان کسب و کار است. بسیاری از این افراد با استفاده از شرکت‌های آفشور، اقلام لوکسی مثل عمارت‌های گران‌قیمت و قایق‌های تفریحی را برای خود نگه داشته‌اند و به صورت ناشناس برای خود حساب بانکی باز کرده‌اند. در میان این اقلام از میراث فرهنگی مسروقه کامبوج تا نقاشی‌های پیکاسو و گرافیتی‌های بنکسی به چشم می‌خورد.

بر اساس این اسناد، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، با خرید املاکی در مالیبو، واشینگتن و لندن یک امپراتوری ۱۰۰ میلیون دلاری مخفی برای خود راه انداخته است. پادشاه اردن در واکنش به این اسناد اعلام کرد اقدام او در خرید ملک از طریق شرکت‌های آفشور هیچ اشکالی ندارد. اردن ساعاتی پیش از انتشار اسناد پاندورا، وب‌سایت کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی را فیلتر کرد.

اسناد پاندورا اطلاعاتی را نیز در خصوص اقدامات خانواده الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان افشا کرده است. بر اساس این اسناد، خانواده حاکم بر جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر املاکی به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیون پوند در بریتانیا معامله کرده‌اند. یکی از املاک این خانواده به مجموعه املاک ملکه بریتانیا فروخته شده است.

آندره بابیش، نخست وزیر جمهوری چک، نیز که قرار است این هفته در انتخابات شرکت کند، متهم است به اینکه از یک شرکت سرمایه‌گذاری آفشور برای خرید یک عمارت ۲۲ میلیون دلاری در جنوب فرانسه استفاده کرده است.

تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا و همسرش نیز نام‌شان در این اسناد آماده است. اسناد پاندورا نشان می‌دهند این زوج با خرید یک شرکت آفشور، توانسته‌اند به یک خانه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار پوندی در لندن که تحت مالکیت این شرکت بوده، دست پیدا کنند. البته اقدام بلرها غیرقانونی نبوده، اما خلا قانونی را نشان می‌دهد که ثروتمندان با استفاده از آن از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، نیز که در سال ۲۰۱۹ با شعار مقابله با فساد روی کار آمده بود، سهام ۲۵ درصدی خود در یک شرکت آفشور را در دوران تبلیغات انتخاباتی به یکی از دوستان نزدیکش منتقل کرده است. این فرد اکنون مشاور ارشد زلنسکی است.

در این بین نام ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، که گفته می‌شود ثروت پنهانی هنگفتی دارد، مستقیما‌ در این اسناد نیامده، اما نام چندین تن از افراد حلقه نزدیک به او در این اسناد به چشم می‌خورد. یکی از این افراد پتر کولبین، دوست نزدیک و فوت شده‌ پوتین است که منتقدان او را «کیف پول» ثروت شخصی پوتین نامیده‌اند و دیگری زنی که گفته می‌شود در گذشته با پوتین رابطه عاشقانه داشته است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchv6n6.23nivdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین